Äggdonation 2022
Då hoppar jag också in! Vi har tre blastocyster som väntar på insättning (en i taget förstås //
) om ca tre veckor.
Jag är fortfarande väldigt rädd, för mina känslor kring att barnet inte är genetiskt mitt (har genetiska barn sedan tidigare). Hamnade här när jag letade info om epigenetik. Hittade mycket positivt, men också mycket som gör mig ännu mer rädd. Mest är jag rädd för anknytningsproblem. Jag tror inte att jag någonsin tittar på mina barn utan att fascineras över hur lika mig de är, och att det stärker bandet (på ett primitivt sätt). Nu blir det ju inte så. Hur tänker/känner ni?
Hoppar in här i tråden :) Det bästa vore om du fick svar från andra som har både genetiska barn och barn via äggdonation som har upplevt hur anknytningen ter sig. Men jag kan beskriva hur jag upplevt anknytningen till min dotter som jag fick via äggdonation 2019 (har inga genetiska barn).
Jag tänker ofta på att hon och jag inte har genetiska band, så är det, men det är inte tankar ur ett negativt perspektiv utan snarare bara ett konstaterande i stunden när jag ser på henne. Men det känns ungefär lika oviktigt för mina känslor gentemot henne som jag kan föreställa mig att det hade varit om hon hade varit mitt genetiska barn men ändå inte alls varit lik mig utseendemässigt - jag menar föräldrar älskar ju sina barn även om de är helt olika sina barn till utseende och sätt. Håll med om att man ibland inte kan se släktskapet alls?
Själv tror jag att anknytningen för oss kvinnor som får barn via donation kommer till stor del ?gratis? eftersom vi bär barnet i våra egna kroppar och föder det, ammar osv precis som med genetiska barn. Rent biologiskt är det ju ingen skillnad. Det är inte som en adoption där man måste skapa nya band och lära känna varandra ?mitt i livet?.
Innan vi genomförde behandlingarna med donerade ägg så tänkte jag mycket kring just anknytningen, om jag skulle känna mindre kärlek eller ha svårt att anknyta pga avsaknad av det genetiska bandet. Men tänkte då på hur mycket jag älskar min man och min HUND.. och vi delar ju verkligen inte gener.
Om vi får ett till barn är min önskan att få ett genetiskt helsyskon till min dotter FRAMFÖR att få ett barn med mina egna ägg. Hon blev så perfekt och jag älskar henne så mycket att jag bara vill ha en drös ?likadana? haha..