Inlägg från: Kronärtskocka |Visa alla inlägg
  • Kronärtskocka

    Äggdonation 2022

    AndraSladdis skrev 2022-05-17 14:50:07 följande:

    Nu börjar jag en naturlig cykel för att se om slemhinnan växer bättre för att kunna göra FET. Någon annan som också håller på med en behandling eller planerar? Skulle vara roligt att få lite aktivitet i tråden igen. 


    Jag är ju kvar som du vet. Planerad insättning i början av juli. Först behöver jag göra en hysteroskopi och bli av med polypen de hittat. Hoppas det klaffar sedan så jag får försöka. Har bara en blastocyst från donatorn så efter det försöket måste jag vänta på nytt ägguttag isf. Så mer paus kommer det bli. Men ska försöka ha hopp till denna blastocyst och första försöket med donerade ägg.

    Hoppas också det dyker upp några fler som fortfarande försöker!

  • Kronärtskocka
    AndraSladdis skrev 2022-05-24 08:51:32 följande:
    Men vad bra att du får komma och göra hysteroskopin snart (läste jag i den andra gruppen). Då kanske vi gör en insättning samtidigt? Om min tröga slemhinna vill och din cykel klaffar. Hoppas!
    Det finns ju många som blir gravida första gången med ÄD så det kan ju du också bli. Men det är klart att man inte behöver vara orolig om du inte skulle bli det direkt första gången heller. 
    Hoppas på början av juli. ( Min svenska gyn tyckte att jag efter hyston skulle nedregleras med p-piller under några veckor. Det tycker dock inte min danska klinik. Så jag går på klinikens råd, även om det är jobbigt med olika besked. Jag har varit nedreglerad tre gånger de sista året pga IVF och är inte sugen på en omgång till. P-piller i kombo med min övervik locka inte heller. Så jag hoppas det funkar ändå. Jag har köpt ett 3-pack så jag hoppas det kan resultera i ett barn. Annars är det slutet på denna resa. Tids nog vet jag. Nu längtar jag mest efter att bli klar med alla försök. Och att öht få försöka! 

    Hoppas det kan få flyta på för oss nu så vi båda får ruva snart! :)
  • Kronärtskocka
    AndraSladdis skrev 2022-05-17 14:50:07 följande:

    Nu börjar jag en naturlig cykel för att se om slemhinnan växer bättre för att kunna göra FET. Någon annan som också håller på med en behandling eller planerar? Skulle vara roligt att få lite aktivitet i tråden igen. 


    Hur gick det med slemhinnan och hur ser det ut med planering för dig nu?

    Hyston gick ok och nu är jag på gång med östrogen inför insättning. Skönt att vara på gång igen även om det också är väldigt nervöst. Har bara tre försök men p andra sidan: inget av mina försök hittills har haft så goda procentuella chanser som dessa har. Så försöker hoppas ändå! 

    Är det några andra som är igång med försök nu?

    Hoppas ni som är gravida fortsatt mår bra.

  • Kronärtskocka
    AndraSladdis skrev 2022-06-22 10:44:24 följande:
    Hej,

    Skönt att höra att hyston gick bra och spännande att vara igång med östrogen! Du får hålla oss uppdaterade. 

    Här ville slemhinnan ville fortfarande inte vara med i en naturlig cykel, så har precis påbörjat en stimulerad cykel med mer östrogen, plåster, tabletter och en vaginalt också. Har måttliga förhoppningar, de senaste cyklerna blev den ju bara 5.6mm så inte säkert att mer östrogen hjälper, men jag gör som läkaren säger. 
    Hej
    Typiskt att slemhinnan inte ville komma igång. Väntar de till mens för att starta med östrogen eller kunde du komma igång med det direkt då den naturligt inte tog sig? Nog klokt att lyssna på dem, vi hoppas ju att de vet vad som är rätt. Hoppas den växer till sig bra nu.
  • Kronärtskocka
    AndraSladdis skrev 2022-06-27 00:09:33 följande:
    De väntade till nästa mens, men det var inga problem eftersom jag hade ägglossat så jag fick min mens inom rimlig tid. Nu tar jag östrogen, men lite orolig att jag inte har tagit upp tabletterna då jag varit jättedålig i magen i en vecka. 
    Hoppas det ser bra ut på ultraljudet så du kan släppa oron. Det är så många steg som kan gå fel, så mycket att vara orolig inför. Jag är orolig för att blastocysten inte klarar upptiningen. Vore så surt efter alla tabletter och vagiatorer om det inte blir insättning utan månader av väntan igen.
  • Kronärtskocka
    Mummy Shark skrev 2022-06-27 10:41:16 följande:

    Då hoppar jag också in! Vi har tre blastocyster som väntar på insättning (en i taget förstås // Glad) om ca tre veckor.
    Jag är fortfarande väldigt rädd, för mina känslor kring att barnet inte är genetiskt mitt (har genetiska barn sedan tidigare). Hamnade här när jag letade info om epigenetik. Hittade mycket positivt, men också mycket som gör mig ännu mer rädd. Mest är jag rädd för anknytningsproblem. Jag tror inte att jag någonsin tittar på mina barn utan att fascineras över hur lika mig de är, och att det stärker bandet (på ett primitivt sätt). Nu blir det ju inte så. Hur tänker/känner ni?


    Hej och välkommen!

    Härligt med tre i frysen! Vart gör du dina försök?

    Der finns en hel del trådar om upplevelsen av att få barn via ÄD här, googla eller titta bakåt under äggdonationsrubriken så hittar du nog flera. De som fått sina barn svarar att de är väldigt glada över att det väl blev det barnet och att den oron inte fanns sedan. ( Men kanske kan det också vara svårt att berätta om en har såna känslor? Vore det ok att prata om dem? Eller är normen av att en borde vara nöjd över att ha fått sitt barn att det är svårt att prata om? Jag vet inte, men tänker att en måste få känna olika känslor.)

    Jag tänker en del på det också. Både för min skull och inte minst för barnets skull. ( Samtidigt har jag ett barn som jag inte har någon genetisk koppling till, som föddes av min fd fru så jag vet att jag kan älska ett barn jag inte fött och vara hens mamma till 100%.) Men tänker att jag ska tillåta mig att känna alla de olika känslor som kan uppkomma och jobba med dem. Men jag längtar efter att väl ha ett barn i famnen, för då tror jag verkligen att det kommer att vara just det barn jag längtade efter. Känns också magiskt att vara med från start, få bära barnet osv.
  • Kronärtskocka
    AndraSladdis skrev 2022-07-02 23:02:59 följande:
    Hej,

    Slemhinnan var precis tillräcklig nu, så jag fick äntligen ett datum för insättning på torsdag nästa vecka :). Den brukar krympa 1mm av progesteronet, så man får leva i spänning. Hur går det för dig, har du fått något datum också? Det är sällsynt att blastocyster av god kvalitet inte klarar upptiningen, men jag förstår ändå att man är nervös, det brukar även jag vara.
    Hej!

    Har tänkt på dig idag. Hoppas allt gått bra!

    De mejlade från min klinik när jag var halvvägs dit. Hann få hjärtat i halsgropen men det var bara ett mejl där de ville berätta att blastocysten klarat upptiningen och såg fin ut. Vid insättningen var läkaren sedan positiv och hoppfull. Statistiskt sett har jag ju aldrig haft så goda chanser, men det är ju ingen garanti ändå. Men det är skönt att äntligen få försöka igen. 
  • Kronärtskocka

    Losvan: Så fint att läsa!


    Jat bebislängtan skrev 2022-07-16 08:28:36 följande:

    Hej, helt ny här, är det någon som har erfarenhet av äggdonation genom EmBIO medical clinic i Aten? Önskar kontakt, vi befinner oss på plats nu.


    Välkommen hit! Roligt att vara igång. Är ni där för insättning?

    Jag har haft en glad vecka efter att ha plussat vid mitt första äggdonationsförsök. Kändes så hoppfullt, att nu är det min tur! Och jag kände hur jag direkt kände värme inför den lilla. Men det var en kortvarig lycka tyvärr. Det digitala testet har gått från gårdagens gravid 1-2 till Inte Gravid och hcgvärdet var bara 3,5. Fan. Ännu ett väldigt tidigt missfall. Börjar oroa mig för att det inte handlar om embryona trots allt utan något i livmodern eller mitt immunförsvar. Nu sorg och väntan på att kliniken hittar en ny äggdonator till mig. Två chanser kvar. Sedan blir det inga mer försök alls. Så jäkla tungt. 
  • Kronärtskocka
    Jat bebislängtan skrev 2022-07-16 22:12:56 följande:

    Hej,

    nej fy vad tråkigt och sorglig. Kan kliniken du går hos hjälpa dig att utreda vad det skulle kunna vara? Är du hos en svensk klinik?

    Ja, enligt vår behandlingsplan skulle insättnien ha varit förra lr denna veckan men vi får inte något svar på vad det är som dröjer+lite annat som inte är tydligt. 
    Tänkte om någon annan har erfarenhet av denna klinik lr känner till dom på något sätt?


    Hej

    Går hos en dansk klinik. ( Men har gjort IVF här i Sverige dessförinnan.) Har inte hunnit prata med läkaren men hoppas de har någon idé om ev utredning eller annan medicinering inför mitt nästa försök. 


    Jobbigt och oroligt att inte få svar och att det är otydligt. Så vill en inte att det ska vara. Som patient vill en känna sig trygg och förstå vad som händer och när.

    Just nu är vi inte så många aktiva här (skulle tro att du kan hitta fler aktiva i olika FB-grupper för äggdonation.) Men spontant minns jag inte någon som gått just där. Nu var det ett tag sedan, men jag har plöjt många trådar om ÄD här genom åren. Men det kan också vara fel på mitt minne. Vet att det är andra som åkt till Aten, men om det är till den kliniken eller andra är oklart. Hoppas du får kontakt med någon annan som vet mer! Och att du snart kan göra insättningen!

  • Kronärtskocka

    Roligt med nya i tråden! Välkomna! Hoppas på många bebisar! 

    Lycka till Mummy Shark! Hoppas du mår bra under ruvandet och att dagarna går fort till testdag. Håller tummarna!

    Chgu82: Vilken fin gåva av din svärfar. Både ekonomiskt och inte minst det fina i att ni har stöd i processen och vetskapen om att barnet är efterlängtat av fler! Förstår att behandling på hemmaplan lockar, det är skönt att ha nära till sin klinik både för ultraljud och att slippa söka andra läkare som kan översätta recept. Hoppas ni landar i vilken klinik som är rätt för er. Har Elvia egna donatorer eller importerar de frysta ägg? Kul att vara på g!

    Jag blev uppring av min läkare igår. Bra att få svar på mina funderingar. Hon ville inte ändra på medicineringen men gav lite tankar kring val av spermadonator och föreslog en skrapning/priming av livmoderslemhinnan i cykeln innan nästa insättning. Verkar inte finnas några starka bevis för att det funkar så jag får se om jag gör det. Nu åter väntan på det magiska samtalet där kliniken ringer och säger att de har en donator. ( På min klinik funkar det så att donatorerna kommer och säger att de vill donera, och då ringer kliniken någon av oss i kön som matchar och erbjuder donatorn.) Blir en väntan som en inte vet hur lång den är? Spännande att få följa er så länge! 

  • Kronärtskocka
    Mummy Shark skrev 2022-07-23 15:29:29 följande:

    Och en annan dum fråga! Man ska ju inte ha mens efter ÄD/ET - men vad har hänt med MITT ägg? Jag hade ju ägglossning före ET och det ägget borde också vara i livmodern nu, Ska inte det ut i form av mens? Foten i munnen Jag tänker att rent logiskt så borde jag kunna hinna få mens (BIM måndag) innan graviditetshormonerna nått tillräcklig nivåer för att stoppa mensen. 


    Det går plussa tidigt med blastocyster men plussen kan dröja med. Förstår om det är svårt att vänta. Jag klarar det inte utan har testat före testdag alla gånger. 

    Gjorde ni insättning i naturlig eller stimulerad cykel? På många (de flesta?) kliniker gör de insättningen i stimulerad cykel. Då tar en östrogen ex i form av progynon vilket hindrar den egna ägglossningen. Folliklarna mognar då inte och sedan tillsätter en progesteron som får kroppen att tro att den har ägglossat. Därefter sker insättningen.  Den tillsatta medicineringen får sedan kroppen att tro att den är gravid, även om du inte är det. Min blödning kom igång först efter att jag slutat med medicineringen. 


    Förbehåller mig för att jag kan ha fattat något fel. Har ju bara gjort ett försök, så om jag har missuppfattat något får ni andra gärna korrigera mig. 

  • Kronärtskocka
    Jat bebislängtan skrev 2022-07-24 15:09:17 följande:

    Hej igen, hoppas på någon med bättre koll än vad vi har här i tråden Glad
    Gjorde återföring i fredags av, enligt kliniken, 2st embryon. Kontakten med kliniken har varit präglad av att dom har mkt hög arbetsbelastning men vi var på plats och följde behandlingsplan osv. För att göra en lång historia kort så lämnades spermaprov i onsdags och donatorns ägg kan alltså ha befruktats knappt två dygn före återföringen.
    Själva återföringen gick mycket, mycket snabbt (Max 1 min) men läkaren visade mig vit prick på ultraljudsskärmen och sa att allt hade gått bra och gratulerade osv. 

    Medicinerar och har fått info om hur vi ska göra de kommande två veckorna. Även fått hjälp med att få medicin skickat till Sverige inför att behandlingen startade.


    Fråga; är det möjligt att göra återföringen så snabbt? Någon med erfarenhet lr kunskap?


    Hej

    Att själva återföringen vid ivf eller äd går snabbt är normalt. Det är ett moment som inte behöver ta så lång tid. Ibland kan det ta längre tid om en ska byta om, de ska prata om de olika embryona osv men själva insättandet går fort. De kollar slemhinnan, för in den tunna katetern, för in embryot, sedan brukar de på labb kontrollera att embryot inte är kvar i den tunna slangen, sedan är en klar. 

    Man kan sätta in embryon när de är två eller tre dagar gamla eller som blastocyster dag fem. Förr sattes de alltid in dag två eller tre. Sedan tekniken gått framåt görs fler insättningar när de är blastocyster och klinikerna brukar säga att det är enklare för dem att bedöma kvaliten på ett embryo som blivit en blastocyst. Så chansen att bli gravid är något högre med en blastocyst jämfört med en 2-3dagars. Gör man ivf med egna ägg brukar de odla vidare till dag fem om en har många embryon, har en färre sätter de in tidigare. Men, att du satt in tvådagars betyder inte att det inte kan bli graviditeter eller barn av dem. Så ge inte upp hoppet! Spännande med två också. Måtte ruvardagarna gå bra för dig!

  • Kronärtskocka

    Ingen som är aktiv nu?

    Jag väntar fortfarande på ny donator. ( Så synd att min bara gav en blastocyst, hade hon givit upphov till tre hade jag sluppit denna väntan nu. All denna väntan en inte styr över?)

  • Kronärtskocka
    MissLjung skrev 2022-10-21 18:19:53 följande:


    Jag är här fortfarande kronärtskocka. sitter i bilen nu upp till Uppsala för insättning imorgon. Jobbigt för dig att behöva vänta igen. Har de nämnt hur lång väntetid det är? Håller tummarna det blir ny match snart. 


    Åh, härligt att vara påväg till insättning. Kikade bakåt i tråden. Går ni på CvL och så importerar de ägg? Vad räknas som ett försök då? Hur är medicinering och protokoll? Hoppas ruvandet går bra och att det blir ett plus för dig nu!

    De vet inte. Det beror på när det kommer en matchande donator. Så nästa vecka eller om ytterligare månader?
  • Kronärtskocka
    MissLjung skrev 2022-10-24 10:42:37 följande:
    Ja det känns bra att äntligen få försöka igen efter 14 månaders väntan. vi går på CVL och har köpt ägg ifrån Portugal. Utav de 10 äggen blev det en blastocyt de kunde återföra och nu väntar vi på om någon kommer gå att frysa men det såg tyvärr inte så bra ut. vi satte tillbaka i naturlig cykel med progesteron stöd första 3 v och Trombyl. Tänk vad sakta dagarna går när man ruvar? suck 😮?💨 
    Hoppas ni får en matchning snart!
    Gott att du ruvar och nu är har det redan gått några dagar. Hur känns det? När har du testdag? Fick ni något till frysen?

    Jag har fått det magiska samtalet. De har hittat en donator så det är gott att vara igång igen. Donatorn startar behandling direkt och sedan fryser de blastocysterna som blir. Så ett tag kvar till insättning men väldigt efterlängtat att vara igång!
  • Kronärtskocka
    MissLjung skrev 2022-10-28 10:26:04 följande:

    Så roligt att de hittat en donator! Och att de sätt igång direkt, då dröjer det inte så långt till insättning kanske. 


    vi grät av lycka för vi fick två till frysen! Har aldrig hänt och dessa två var inte så säkra kort när vi var där så vi trodde inte på frys. Vi blev så chockade. Jag fick ont i brösten för några dagar sedan men tänkte att mensen va på g. kunde så klart inte hålla mig utan testade i morse för jag va säker på ett minus. Det var ett svagt plus men det är ju bara ruvardag 6 så jag vet inte hur jag ska tolka det? 12 dagar sedan ovitrelle så den borde kanske vara ute men jag vet inte, så kan det ju vara kemisk graviditet kanske så vågar inte hoppas?. Att man aldrig kan hålla sig till test dag haha. 

    Håller tummarna nu att ni får många fina blastocyter!!


    Insättning i december om allt klaffar. Blivit bränd så många gånger genom åren så vet att allt kan hända. Men det är planen just nu iaf.

    Grattis till två i frysen! Och till ett plus! Har det fortsatt att öka? Att det är svagt så tidigt är ju inte konstigt. Hoppas det ökat för er!
  • Kronärtskocka

    AnnaMaria777 och Tuttis:

    Välkomna hit! Kul med mer aktivitet i tråden.

    Hur gjorde du Tuttis: Fortsatte du med progresteronet? Lite hopp har en ju fram till testdag.

    AnnaMaria777:
    Tuff resa för dig. Gör du dubbeldonation i Sverige eller utomlands? Stort med sista i frysen, hoppas det boar in sig ordentligt!

  • Kronärtskocka

    Ett steg tillbaka igen. Blev inga ägg alls vid donatorns ägguttag, så åter väntan. ( Tufft för henne att genomgå behandling och så blir det inget.) Så less på att leva i ovisshet.

  • Kronärtskocka
    SuzieZ skrev 2023-01-30 12:22:28 följande:

    Hej! 


    någon som har erfarenhet av GynHälsan - Minerva Fertility i Uppsala? De lät väldigt trevliga på telefon och köper ägg från hela Europa och Norden så låter som att man kan komma igång snabbt! 


    kram 


    Vet flera från 2020 och 2021-trådarna som gjort försök där, blivit gravida och fått barn. 


    Spännande att vara igång. 


    Lycka till!

Svar på tråden Äggdonation 2022