• Wed 5 Jan 2022 01:08
    2561 visningar
    6 svar
    6
    2561

    Hur slutar man höra ljud

    Livet när man hör allt extra ordentligt!!!

    X sätter sig ner 2 m ifrån och börjat knapra på nötter.

    Försöker ignorera

    X skakar en shake/ flaska hårt innan hen öppnar den

    Försöker ignorera

    X dricker högljutt så att man hör hur klunkarna ramlar igenom halsen

    Försöker ignorera men tittar nu halvsnett mot min vilja mot X.

    X går till köket med elefantfötter som om varje steg måste dokumenteras

    X kommer fram till köket (4m ifrån) och håller upp vatten (detta stör inte men) sedan gurglar hen med vattnet (säkert för att tvätta munhålan rent från det hen nyss åt/drack

    Försöker ignorera men går inte för hen vet sedan tidigare att jag blir irriterad och förväntar sig det och då blir det ännu jobbigare att låtsas som att dessa alla ljud är katastrofala i mitt huvud.

    Inte nog med det X tar upp diskussion om att jag håller på och jag säger att hen inte ska ta det personligt men dessa ljud är för mycket för mig och hade varit minst lika jobbiga om någon annan utförde dem. X tycker att man ska tycka synd om hen som inte kan leva normalt med rädslan om att skapa ljud som stör. Och jag håller med men kan ju för i helvete inte rå för att min hjärna inte klarar av dessa ljud. Det är som att något skapar på en tavla inne i mitt huvud men tillkommande ångest.

    Inte nog med det sedan gör X upp och jag hör dem där jävla tunga stegen och sedan hur X så småningom kommer till sängen och ska krafsa fötterna (varje gång!!!) mot varandra för att damma av smuts från dem så att det inte hamnar på sängen (vilket egentligen är bra) men tänk en fluga som gnider sina ben mot varandra som en ond trollkarls som smider planer! Och det låter!!! Jag hör det igenom hela huset ner till andra våningen!! Är det någon mer som känner igen sig i detta? Hur fan kan man bli av med detta!???

    Alltså att störa sig på ljud?

  • Svar på tråden Hur slutar man höra ljud
  • Wed 5 Jan 2022 02:47
    #1
  • Wed 5 Jan 2022 03:01
    #2

    När min man äter ett äpple precis bredvid mig blir jag ruskigt irriterad. Klarar verkligen inte av ljudet. De mesta annat är inget som stör mig men just när han tar massa bett och tuggar hela tiden. Haha usch :)

  • Anonym (Hmm)
    Wed 5 Jan 2022 13:17
    #3

    Du kanske äter något som du är allergisk av. Av egen personlig erfarenhet som jag inte tänker gå djupare in på. .. men saker som du ev kan vara allergisk emot kan faktiskt påverka din hörsel till det bättre.

    Självklart finns det inte att hitta sådan information då samhället är så jävla långt efter inom allt förutom när det kommer till deras mode samt nycker. Ville bara ge dig ett tips om det iallafall!

  • Anonym (Misof­oni)
    Wed 5 Jan 2022 13:29
    #4

    Misofoni - googla det. Har detta själv. Det är förmodligen inget fel på din hörsel. Blir värre för mig när jag är stressad, irriterad o pms. Funkar för mig att stressa av med tex träning, ut o gå lr ta på mig noise cancelling hörlurar.

  • Anonym (T)
    Wed 5 Jan 2022 13:35
    #5

    Jag lider av misofoni. I perioder kan jag inte äta med andra eller äta saker som låter själv. Även andra ljud kan göra riktigt ont i kroppen. Det blev faktiskt bättre när jag fick barn men jag har fortfarande problem. Jag har till och med spytt av en på jobbet smaskade när hen åt.

    En närstående med autism har med samma problem.

  • Eldsto­rm
    Thu 30 Jun 2022 20:19
    #6

    Ja går ut i skogen när ja inte längre står ut me allt jävla ljud.. allt ljud stressar mig, men i skogen kan ja slappna av..

Svar på tråden Hur slutar man höra ljud