• Anonym (Tvist)

    Få enskild vårdnad

    Mitt ex har skaffat advokat och från denna kom ett brev. Exet vill ha enskild vårdnad baserat på svartsjuka,ett bråk vi hade och hon misstänker att jag skulle ha skickat obehagliga sms. Svartsjuk är inget brott,bråka är inget brott,har inte skickat några sms. Hon har inga bevis på något mer än hennes ord. Har svårt att se att hon ska få igenom enskild vårdnad baserat på hennes ord.

    Min advokat är kontaktad.

    Någon med erfarenhet i vårdnadstvist?

  • Svar på tråden Få enskild vårdnad
  • Anonym (Lois)

    Har ni varit i familjerätten något ?

    Om inte kommer rätten hänvisa er dit såvida det inte finns något så pass allvarligt som gör att du inte bör ha barnen.

    Mitt ex försökte också dra igång en tvist och jag fick ett brev från hans advokat om att hon skulle skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

    Jag hade ett målsägandebiträde i ett annat mål som jag pratade med om det och hon tog lätt på det där. Det fanns ingen anledning alls till att någon av oss skulle få ensam vårdnad. Vi hade inte ens varit i kontakt med familjerätten.

    Jag skickade ett sms till mitt ex och förklarade att han inte skulle komma någonstans med det där men önskade han lycka till.

    Dock hörde jag Aldrig något mer gällande stämningen och ett av barnen bor hos mig på heltid idag.

    Baserat på vad du skriver finns det inte en chans för henne att vinna.

    Skulle försöka undvika all kontakt förutom det absolut nödvändiga och ta kontakt med familjerätten och boka in ett möte för att lösa hur kontakten mellan dig och hon ska se ut tills det här är över samt i fortsättningen.

  • fjanten

    Är det _allt_ så blir det svårt. Men har svartsjukan och bråken lett till samarbetssvårigheter så kan det bli enskild vårdnad. Alltså om ena föräldern vägrar skriva på för förskola/skola, vägrar gå med på nödvändiga vårdbesök, vägrar skriva på folkbokföringspapper trots att varken förälder eller barn bor kvar på adressen där barnet står skriven (på pin kiv) m.m. för att denne är arg och svartsjuk på den andra föräldern. DÅ kan det bli tal om enskild vårdnad för barnets skull. Så svartsjukan i SIG är inte nödvändigtvis fog för enskild vårnad, men om föräldern gör saker som drabbar barnet negativt p.g.a. svartsjukan så kan det bli så.

    Bästa är ju om du hör med ditt ombud och ber om råd.

  • Anonym (Lois)
    fjanten skrev 2022-01-05 07:14:24 följande:

    Är det _allt_ så blir det svårt. Men har svartsjukan och bråken lett till samarbetssvårigheter så kan det bli enskild vårdnad. Alltså om ena föräldern vägrar skriva på för förskola/skola, vägrar gå med på nödvändiga vårdbesök, vägrar skriva på folkbokföringspapper trots att varken förälder eller barn bor kvar på adressen där barnet står skriven (på pin kiv) m.m. för att denne är arg och svartsjuk på den andra föräldern. DÅ kan det bli tal om enskild vårdnad för barnets skull. Så svartsjukan i SIG är inte nödvändigtvis fog för enskild vårnad, men om föräldern gör saker som drabbar barnet negativt p.g.a. svartsjukan så kan det bli så.

    Bästa är ju om du hör med ditt ombud och ber om råd.


    Nu skrev han inget om att det fanns sådana samarbetssvårigheter så valde att svara gällande ett bråk och obehagliga sms som tydligen inte ens existerar.

    Om man ska svara och ta hänsyn till alla omständigheter så blir det ett väldigt långt svar.

    Men om man har samarbetssvårigheter kommer ändå tingsrätten skicka dig till familjerätten om man inte varit där.

    Kanske ska tillägga att ja, självklart finns det gånger då det blir en annan utgång men det är inte många %.
  • Anonym (qqq)

    Eftersom det är kostsamt med vårdnadsprocesser + att de kan ta rätt lång tid, så ska man noga ha tänkt igenom innan man drar igång en tvist. Kanske vill ditt ex bara "skrämma" dig till att göra/gå med på något, och hoppas du ska acceptera genom detta? 

    Min man var i vårdnadstvist med sitt ex och från att hans advokat skickade brevet till att allt faktiskt var klart tog det mer än 1,5 år. Det hade det varit flera väldigt besvärliga år innan han tog det steget och det fanns inget mer att ta till (efter flera orosanmälningar, soc-utredningar, försök till samtal på familjerätten osv). 

  • Anonym (Pappa)

    Kan ni samarbeta hyfsat kring barnen? Komma överens om saker som vård, skola, dagis, umgänge, överlämningar mm.

  • Anonym (Pappa)

    Kan ni samarbeta hyfsat kring barnen? Komma överens om saker som vård, skola, dagis, umgänge, överlämningar mm.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 04:38:30 följande:
    Få enskild vårdnad
    Mitt ex har skaffat advokat och från denna kom ett brev. Exet vill ha enskild vårdnad baserat på svartsjuka,ett bråk vi hade och hon misstänker att jag skulle ha skickat obehagliga sms. Svartsjuk är inget brott,bråka är inget brott,har inte skickat några sms. Hon har inga bevis på något mer än hennes ord. Har svårt att se att hon ska få igenom enskild vårdnad baserat på hennes ord.

    Min advokat är kontaktad.

    Någon med erfarenhet i vårdnadstvist?
    Frågan om vårdnad baseras inte på eventuella brått utan om ni kan samarbeta kring barnet. Så mycket bråk kan leda till ev.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 04:38:30 följande:
    Få enskild vårdnad

    Mitt ex har skaffat advokat och från denna kom ett brev. Exet vill ha enskild vårdnad baserat på svartsjuka,ett bråk vi hade och hon misstänker att jag skulle ha skickat obehagliga sms. Svartsjuk är inget brott,bråka är inget brott,har inte skickat några sms. Hon har inga bevis på något mer än hennes ord. Har svårt att se att hon ska få igenom enskild vårdnad baserat på hennes ord.

    Min advokat är kontaktad.

    Någon med erfarenhet i vårdnadstvist?


    Baserat på bara det där kommer hon så klart inte få enskild vårdnad men som nämnts kan det bli så om svartsjukan ger stora samarbetssvårigheter.

    Ha bara nödvändig kommunikation med henne, bråka aldrig varken via sms eller telefonsamtal eller irl - hon kanske spelar in dig! Och gör dig själv en tjänst, släpp svartsjukan, hon är inte värd det.

    De där obehagliga sms:en hon fått kan hon lika gärna ha bett en kompis skicka. En del är så sjuka faktiskt.
  • fjanten
    Anonym (Lois) skrev 2022-01-05 07:27:19 följande:

    Nu skrev han inget om att det fanns sådana samarbetssvårigheter så valde att svara gällande ett bråk och obehagliga sms som tydligen inte ens existerar.

    Om man ska svara och ta hänsyn till alla omständigheter så blir det ett väldigt långt svar.

    Men om man har samarbetssvårigheter kommer ändå tingsrätten skicka dig till familjerätten om man inte varit där.

    Kanske ska tillägga att ja, självklart finns det gånger då det blir en annan utgång men det är inte många %.


    Absolut, ville mest påpeka att ev. brott eller inte - inte är grejen, utan samarbetet (eller snarare grov brist på samarbete) är huvudsaken. Finns ju fäder som misshandlat barnens mamma gul och blå under flera år som får ha kvar vårdnaden. TS verkade mest vara inne på brott eller inte, men det är inte riktigt det som spelar störst roll.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Pappa) skrev 2022-01-05 08:13:45 följande:

    Frågan om vårdnad baseras inte på eventuella brått utan om ni kan samarbeta kring barnet. Så mycket bråk kan leda till ev.


    Brott, inte brått.
Svar på tråden Få enskild vårdnad