• Nippertippa10

Någon som upplevt liknande?

Hej! (Långt inlägg med många frågor)

Är gravid i v. 6+3, för drygt en vecka sedan fick jag lite bruna flytningar. Ringde BM som inte trodde att jag behövde oroa mig, men jag är OROLIG. Ringde kvinnokliniken och fick tid för UL (v 5+2) som visade en förtjockad slemhinna och gulkropp men de kunde inte se något foster. Lämnade hcg-prov som var 511 och fick lämna ett nytt prov två dagar senare visade 267. De ringde och sa att hcg inte kan stiga utan jag skulle invänta en blödning. Det kom en blödning, men den varade bara en dag och gravtesterna visar fortfarande positivt. Tog ett CB digital idag som visade gravid 2-3, kanske borde vara 3+ Någon som upplevt något liknande? Hur gick det för er? Om det är missfall, när kommer blödningen och hur länge kommer gravtesterna visa positivt? Har tid för nytt vul på fredag men tiden går sååå sakta.

• Svar på tråden Någon som upplevt liknande?
  • svansmamman
    Nippertippa10 skrev 2022-01-05 11:34:36 följande:
    Någon som upplevt liknande?
    Hej! (Långt inlägg med många frågor)

Är gravid i v. 6+3, för drygt en vecka sedan fick jag lite bruna flytningar. Ringde BM som inte trodde att jag behövde oroa mig, men jag är OROLIG. Ringde kvinnokliniken och fick tid för UL (v 5+2) som visade en förtjockad slemhinna och gulkropp men de kunde inte se något foster. Lämnade hcg-prov som var 511 och fick lämna ett nytt prov två dagar senare visade 267. De ringde och sa att hcg inte kan stiga utan jag skulle invänta en blödning. Det kom en blödning, men den varade bara en dag och gravtesterna visar fortfarande positivt. Tog ett CB digital idag som visade gravid 2-3, kanske borde vara 3+ Någon som upplevt något liknande? Hur gick det för er? Om det är missfall, när kommer blödningen och hur länge kommer gravtesterna visa positivt? Har tid för nytt vul på fredag men tiden går sååå sakta.
    Med tanke på att HCG minskat skulle jag tyvärr gissa på att det är ett missfall. Hur mycket man blöder är olika för alla och det varierar hur snabbt HCG försvinner ur kroppen. Det kan ju mycket väl vara så att graviditeten avstannat tidigare och att du därför blött så lite. Eller så är allt inte ute.

Vid mina tre missfall har det dröjt upp till 1-2 veckor från blödningens slut innan gravtest visat negativt. När hade du blödningen som varade en dag? Gravtest brukar visa positivt från 10-25 HCG och uppåt. Om man ska se trenden från dina blodprover verkar HCG halveras med två dagars intervall. Det är ju såklart ingen exakt vetenskap utan kan ju ändå sjunka snabbare eller långsammare, men kan du genom det räkna ut vad ditt HCG gissningsvis ligger på nu?

Jag tänker på dig, jag vet att det kan kännas väldigt jobbigt att gå igenom det du gör med all ovisshet som hör till!
  • Ebo88

Jag har blött i 4 av 5 graviditeter där en av de 4 var ett ma. De 3 som jag har blött i där det har gått bra har blödningarna varierat. Ena dagen mycket, andra dagen lite. Allt från rött, brunt, ljusrosa. Har väl vart lite öm i magen men inte ont. Det har börjat runt v6/8.

När jag fick mitt ma så började jag få rosa flytningar i v.6. Till skillnad från de andra så ökade endast blödningen vid mitt ma, det varierade aldrig i mängd eller färg utan blev bara mer och mer blod. Jag fick komma och göra vul i v.7+6 och då såg man att fostret inte var så stort som det skulle.

Dagen efter så började jag få ont och i v.8+2 så kom allt ut. Hade rätt ont och det blödde mkt.

Men det är klart att ett mf/ma varierar men det här är min upplevelse av ett ma. Mina läkare har aldrig tagit blodprover och/eller hcg då det enligt dem kan missleda. Så jag har bara fått vänta ut och fått nya tider för att göra vul/ul

• Nippertippa10

Ebo88, beklagar ditt ma. På vilket sätt skulle hcg kunna missleda? Det är nämligen det jag funderar mest på. Hade inte mitt hcg nästintill halverats så hade jag vågat tro på graviditeten men nu känns det rätt kört.

Svansmammn, beklagar dina missfall. Det var ii söndags som jag blödde. Sen har det inte kommit något mer. Ovissheten är helt klart hemsk. Känns inte som om mitt hcg varken ökar eller minskar då de visar ungefär samma styrka på testet och cb digital har visat ?gravid 2-3? länge nu. Tänker att testerna borde bli svagare eller att det digitala visar ?gravid 1-2?. Blir väl klokare på fredag när jag ska på vul men väntan är jobbig.

• Ebo88
    Nippertippa10 skrev 2022-01-05 12:54:35 följande:

Ebo88, beklagar ditt ma. På vilket sätt skulle hcg kunna missleda? Det är nämligen det jag funderar mest på. Hade inte mitt hcg nästintill halverats så hade jag vågat tro på graviditeten men nu känns det rätt kört.

Svansmammn, beklagar dina missfall. Det var ii söndags som jag blödde. Sen har det inte kommit något mer. Ovissheten är helt klart hemsk. Känns inte som om mitt hcg varken ökar eller minskar då de visar ungefär samma styrka på testet och cb digital har visat ?gravid 2-3? länge nu. Tänker att testerna borde bli svagare eller att det digitala visar ?gravid 1-2?. Blir väl klokare på fredag när jag ska på vul men väntan är jobbig.

Till mig så sa dom att värden ibland kan visa fel och att även om dom går ner eller upp så behöver inte det leda till det ena eller till det andra. Men jag vet inte , jag har som sagt bara aldrig tagit proverna för hcg för att läkarna har sagt så. Dom menar på att patienter har ex kommit in och haft stegrande men ändå blivit mf så patienterna har fått upp förhoppningarna och ibland har det vart åt andra hållet, att hcg har gått ner men att det har gått bra ändå.
  • svansmamman
    Nippertippa10 skrev 2022-01-05 12:54:35 följande:

När jag fick mitt sista missfall/MA visade cb digital 2-3 i två veckor. Då tog jag även isär testen och tyckte att strecken var lika starka varje gång jag testade under den perioden. Enligt blodprov minskade dock HCG ändå, så streckens styrka var inte en indikation på att HCG var detsamma.

Med tanke på att det bara gått tre dagar sedan din blödning är det ju inte konstigt att HCG inte hunnit minska så pass att cb visar 1-2 istället.

Jag kan även flika in och säga att jag fått ta blodprov vid alla missfall för att jämföra HCG-nivån med ett par dagars mellanrum. Erfarenhetsmässigt ska inte HCG minska så mycket att det halveras om det är en normal graviditet. Att det inte fördubblas med ett par dagars mellanrum behöver inte betyda något, men en stor minskning kan (mig veterligen) inte vara annat än negativt om det inte varit fler än ett foster från början där det ena kommit ut genom missfall. Eftersom HCG kollas med blodprov är värdena tillförlitliga, det är i vart fall den information jag fått till mig alla de tre gånger jag gjort det.

Jag förstår precis din känsla kring väntan, den är hemsk. Förhoppningsvis blir du klokare på fredag!
Svar på tråden Någon som upplevt liknande?