Inlägg från: MsFry |Visa alla inlägg
  • MsFry

Gudfar

SweeneyToad skrev 2022-01-06 03:35:04 följande:

Däremot finns det krav på att faddern/gudföräldern är döpt. 

Gör det? Jag är fadder till mitt barns kusin, varken jag eller den andra faddern är döpta. Ingen frågade oss heller om det.
  • MsFry

Jag blev tillfrågad att vara fadder till mitt barns kusin. Jag är inte med i svenska kyrkan, är inte döpt och är principiellt mot barndop. MEN det hade blivit otroligt tråkig stämning i släkten om jag tackat nej.

Har idag ingen speciell relation till det barnet mer än att det är mitt barns kusin, specialbehandlar hen inte på något sätt och står inte närmare hen än övriga kusiner.

Tycker det hela med faddrar är en anakronism men ibland är det värt att ställa upp för att upprätthålla släktfriden.

• MsFry
    Anonym (T) skrev 2022-01-06 10:03:54 följande:

Ja, det gör det.

-Alla som är döpta får lov att vara fadder, det finns inga andra regler. Personen ska vara döpt i Svenska kyrkan eller i någon annan kristen kyrka eller samfund. För att det ska räknas som ett kristet dop ska det skett i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och med rent vatten.

www.svenskakyrkan.se/dopsajten/att-vara-fadder

Intressant! Det var ingen som ens frågade mig eller den andra faddern (som är icke troende muslim) om vi var döpta.
  • MsFry
    Anonym (T) skrev 2022-01-06 14:13:41 följande:

Alla är tydligen inte så petiga. :)

Vet du hur den icke troende muslimen resonerade kring att delta i en kristen rit och så där? Tänker att det kan vara intressant för TS också.

Alltså, han deltog helt frivilligt. Varför skulle han ha resonerat på något speciellt sätt mer än att det var en ära att få vara fadder? Det är inte som att muslimer brinner upp om de deltar i en kristen gudstjänst.
Svar på tråden Gudfar