Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Gudfar

Anonym (Gudfar?) skrev 2022-01-05 21:48:38 följande:
    Gudfar
    Jag har fått frågan att bli gudfar till ett barn i släkten. Jag sa direkt att jag är ju inte troende eller räknar mig som kristen, men dom vill bara ha en bra förebild till sin son säger dom.

Jag vill inte göra föräldrarna besvikna och såklart vill jag vara en bra förebild för barnet. Men ändå. Jag är döpt och med i kyrkan men har tänkt gå ur eftersom jag absolut inte alls är troende. Valde att inte konfirmera mig av den anledningen.

Vad lägger ni i begreppet gudfar och hur ska man tänka?
    Knepigt. Jag som ateist hade haft svårt att ta på mig det uppdraget och delta i en ceremoni som jag inte tror på. Det är något annat än att bara vara där som gäst. Inför föräldrarna är det ju ok att du hoppar över den religiösa delen av uppdraget. Frågan är om prästen, som ju är den som utför ceremonin, är ok med det. Och är du ok med att stå längst fram i kyrkan framför släkt och vänner och låtsas att du är med på något som du egentligen inte alls sagt ja till?

Men som sagts, det är en ära att få frågan, så att säga nej är väldigt känsligt.

Kanske kan du föreslå ett sekulärt fadderskap? Om ni vill kan ni ju kalla det något trevligt, handhållare/guide etc. Du kan presenteras på kaffet efteråt inramat på något fint sätt ni kommer överens om. (Om prästen är med på kaffet är det hyggligt att berätta i förväg hur familjen valt att göra.)

Om du inte redan läst så finns info om hur Svenska kyrkan ser på fadderskap här: www.svenskakyrkan.se/dopsajten/att-vara-fadder
  • Anonym (T)
    MsFry skrev 2022-01-06 09:14:26 följande:

Gör det? Jag är fadder till mitt barns kusin, varken jag eller den andra faddern är döpta. Ingen frågade oss heller om det.

Ja, det gör det.

-Alla som är döpta får lov att vara fadder, det finns inga andra regler. Personen ska vara döpt i Svenska kyrkan eller i någon annan kristen kyrka eller samfund. För att det ska räknas som ett kristet dop ska det skett i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och med rent vatten.

www.svenskakyrkan.se/dopsajten/att-vara-fadder
  • Anonym (T)
    MsFry skrev 2022-01-06 12:47:52 följande:

Intressant! Det var ingen som ens frågade mig eller den andra faddern (som är icke troende muslim) om vi var döpta.

Alla är tydligen inte så petiga. :)

Vet du hur den icke troende muslimen resonerade kring att delta i en kristen rit och så där? Tänker att det kan vara intressant för TS också.
  • Anonym (T)
    MsFry skrev 2022-01-06 18:01:26 följande:

Alltså, han deltog helt frivilligt. Varför skulle han ha resonerat på något speciellt sätt mer än att det var en ära att få vara fadder? Det är inte som att muslimer brinner upp om de deltar i en kristen gudstjänst.

Jag som är ateist (vilket han väl också var?) hade inte velat göra det. Skulle kännas dumt att stå där med en präst (som ju är seriös med det hela) och ta på mig uppgiften att be för barnet, prata om Gud och hjälpa barnet att mogna i sin gudstro. Det är ju bland annat det man förväntas att göra som fadder. Jag som inte tror kan omöjligt göra det och bör därför inte bli fadder, i mitt tycke. Tror man inte på det är det ju mest ett spektakel och teater.

Tänkte att själva spektakelgrejen kanske blev ännu mer tydlig för någon som inte har vuxit upp med seden att ha barndop.
Svar på tråden Gudfar