• Simpan­31
    Thu 6 Jan 2022 16:20
    14630 visningar
    11 svar
    11
    14630

    Orkar inte jobba längre

    orkar inte jobba heltid 8 timmar 5 dagar i veckan längre. Om jag säger upp mig från jobbet hur blir det med akassan då? Eller får jag gå på soc tre månader då?
  • Svar på tråden Orkar inte jobba längre
  • Anonym (Malin­)
    Thu 6 Jan 2022 16:21
    #1

    Kan du inte fråga om du får gå ner i tid ?

  • Anonym (L)
    Thu 6 Jan 2022 16:27
    #2

    Kan du inte gå ner i tid då? Varför orkar du inte jobba? Mår du psykiskt dåligt? Trivs du inte på jobbet eller är du bara lat?

    Även om du går på a-kassa så kan du ju inte göra det hur länge som helst. Du kommer bli tvungen att söka nya jobb varje månad.

    Socialbidrag är inget som du kan få bara sådär. Du ska uppfylla en hel del kriterier för att ha rätt till det och inte heller socbidrag är en långsiktig lösning.

    Jag råder dig att hitta ett nytt jobb innan du slutar på ditt nuvarande jobb eller gå ner i arbetstid.

  • SaraL7­7
    Thu 6 Jan 2022 16:28
    #3
    +1

    För vi andra tycker det är så roligt att jobba tror du?

  • Thu 6 Jan 2022 16:37
    #4
    Simpan31 skrev 2022-01-06 16:20:08 följande:
    orkar inte jobba heltid 8 timmar 5 dagar i veckan längre. Om jag säger upp mig från jobbet hur blir det med akassan då? Eller får jag gå på soc tre månader då?
    Det är inte troligt att du får från soc om du själv sagt upp dig. Så vill du säga upp dig innan du har ett nytt jobb behöver du spara till 3 månaders uppehälle (eventuellt 4 om du har förskottslön vilket många med månadslön har). 
  • Thu 6 Jan 2022 16:39
    #5

    Säger man upp sig själv får man ingen a-kassa på flera månader. Inte soc.bidrag heller. Gå ner i tid, sök nytt jobb, sjukskriv dig, börja plugga, men säg inte upp dig helt.

  • Thu 6 Jan 2022 16:44
    #6

    Ja gör det, jobba är jobbigt bättre att sova ut varje morgon, ta ett jobb i höst då är du kanske utvilad !

  • Anonym (Socia­ltant)
    Thu 6 Jan 2022 16:53
    #7

    Du kan bara få a kassa ett kort tag och har du några tillgångar som bil eller lgh så får du inte hjälp av socialtjänsten. Folk verkar leva i någon illusion att man bara kan få socialbidrag hur som helst men det kan man INTE. Den som kan jobba ska jobba. Oavsett om vill eller inte de skiter i hur du mår du ska jobba jobba.

  • Anonym (Spara­)
    Thu 6 Jan 2022 16:58
    #8
    Simpan31 skrev 2022-01-06 16:20:08 följande:
    Orkar inte jobba längre
    orkar inte jobba heltid 8 timmar 5 dagar i veckan längre. Om jag säger upp mig från jobbet hur blir det med akassan då? Eller får jag gå på soc tre månader då?
    Du får inte hjälp av socialen, dom kommer anse att du bör ha undansparkat för åtminstone 3-4 månader om du har haft ett heltidsarbete.

    Säger du även upp dig själv utan en redig anledning så kommer du få karens ä, vilket innebär ingen a-ladda på minst 3 månader.

    Prova med att sjukskriva dig om det är så att du inte klarar av det pga psykisk ohälsa/utbrändhet eller så får du söka nytt jobb att gå ner i tid
  • Anonym (K)
    Thu 6 Jan 2022 20:32
    #9

    Det kanske vore smart att du sjukskriven dig på hel- eller deltid tills du mår bättre, och sen jobba deltid. Jag har inte jobbat heltid på flera år, det är underbart.

  • Anonym (jenny­)
    Thu 13 Jan 2022 23:53
    #10

    perspektiv perspektiv. När man väl jobbar som vill man inte och när man inte har ett jobb så får man ångest över att inte ha ett jobb. Jag tror du bara behöver en längre time-off. thelounger.se/127-tillbaka-till-jobbet-efter-jul 

  • Anonym (Att ge och ta)
    Fri 14 Jan 2022 16:55
    #11

    Ja, vem är inte trött på att arbeta för att försörja de som inte arbetar?

Svar på tråden Orkar inte jobba längre