• Anonym (Tjej)

Varför snackar tjejer så mycket skit?

Jag själv är en tjej och jag har bara tjejkompisar. Har under lång tid tänkt på att tjejer snackar så vansinnigt mycket skit bakom ryggen på folk. Nästan enbart om andra tjejer också. Varför är det så? Jag själv tycker inte om att prata skit bakom ryggen på folk och drar mig undan när folk gör det. Är med i en grupp på Facebook och messenger där samtliga är tjejer och det snackas så otroligt mycket skit där så man blir helt tokig. När det drar igång så orkar jag inte ens skriva något. Jag vill inte vara delaktig i sådant prat.

Det är snack om hur dålig och dum hon är och blablabla. Jag fattar inte hur de orkar. Det värsta är att en av dessa tjejer försöker framstå som god och snäll utåt (hon har det till och med som motto) men hon är den som snackar mest skit av alla.

Det jag pratar om gäller absolut inte bara tonårstjejer. Det gäller även äldre tjejer eller kvinnor. Samtliga som är med i denna grupp är 25+ så det är ju inga småtjejer direkt.

Som sagt så har jag märkt detta hos otroligt många tjejer. Redan när jag var liten var det såhär. Har aldrig haft många killvänner men de få jag har haft har inte hållit på såhär. Jag har fått uppfattningen att detta beteende är mer vanligt bland tjejer, vilket är synd eftersom jag annars trivs bäst med kvinnor.

• Svar på tråden Varför snackar tjejer så mycket skit?
  • Anonym (Malin)

Tja, jag har väl samma erfarenhet. Inte alla men många. Verkar som att någon dominerande tjej börjar och sen dras de andra med. Beror kanske på att tjejer jämför sig med varann på ett sätt som killar inte gör, är osäkra och tar ut det på andra. Vet inte riktigt varför det så lätt blir så.

• Anonym (Sanning)

För det är så kvinnor endast kan uttrycka aggressivitet, irritation och hat, vilket är känslor som måste komma ut på ett eller annat sätt.

För män så vet alla män att slutdestination för alla konflikter bland män är våld, och män förstår oftast redan innan våldet har startats vem som kommer komma ut segrande så därför brukar män sällan snacka skit om varandra. Det är bara den mannen som är övertygad om att han skulle vunnit en fysisk konfrontation mot en annan man som han då kommer snacka skit om just den mannen.

Men att snacka skit om en annan man som hade kunnat spöa skiten ur sig hur enkelt som helst gör man inte.

Ja män och kvinnor är olika. Varsågod och anmäl mig feminister.

• Anonym (Sanning)

Oj några felstavningar.

• Trudy86

Som Malin nämnde så rör det sig om osäkerhet hos tjejer. Ironiskt nog så är det lätt för en person att peka ut ett fel på andra som den själv känner för sig själv. Varför många tjejer har behovet att riktiga blicken åt andra och kritisera vet jag inte helt. Har dock alltid undrat varför det hellre snackas skit om någon än att man nämner något bra eller positivt någon gjort.

• Trudy86
    Anonym (Sanning) skrev 2022-01-06 19:47:07 följande:

För det är så kvinnor endast kan uttrycka aggressivitet, irritation och hat, vilket är känslor som måste komma ut på ett eller annat sätt.

För män så vet alla män att slutdestination för alla konflikter bland män är våld, och män förstår oftast redan innan våldet har startats vem som kommer komma ut segrande så därför brukar män sällan snacka skit om varandra. Det är bara den mannen som är övertygad om att han skulle vunnit en fysisk konfrontation mot en annan man som han då kommer snacka skit om just den mannen.

Men att snacka skit om en annan man som hade kunnat spöa skiten ur sig hur enkelt som helst gör man inte.

Förstår det du skriver och jag håller delvis med. Det är skillnad på män och kvinnor i sådana här sammanhang.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Sanning) skrev 2022-01-06 19:47:07 följande: #2

"För det är så kvinnor endast kan uttrycka aggressivitet, irritation och hat, vilket är känslor som måste komma ut på ett eller annat sätt. "

Delvis rätt, vissa håller på så för att de kan och gillar att trycka ner men för både kvinnor och män som är konflikträdda blir ofta slutdestinationen för känslorna passiv aggressivitet och skitsnack.

"och män förstår oftast redan innan våldet har startats vem som kommer komma ut segrande så därför brukar män sällan snacka skit om varandra."
    Nja, det förekommer nog väldigt ofta att den vekare överskattar sig själv.
    Det är oftast inte värt att slåss om man inte är ganska överlägsen och slipper skador men det finns ofta en del självförnedring i att hoppa på någon som är underlägsen och de flesta män är inte så aggressiva att de tar till våld 'bara' för att någon snackat skit, det är snarare så att de fegaste och vekaste av de aggressiva uttrycker sin aggressivitet som småtjejer.
  • Anonym (anni)

Du umgås med  fel tjejer. Har 4 tjejkompisar som aldrig snackar skit. Du får sluta hänga med fjortisar.

• Anonym (Nina)

Umgås med både killar och tjejer och upplever inte att könet avgör om det blir skitsnack eller inte. Har både killkompisar och tjejkompisar som snackar skit. Tror det beror på osäkerhet som flera redan nämnt.

• Anonym (Så lätt?)

Som mäns våld är bättre? Jag tycker ingen är ?bäst?.

Sen så vet jag inte om det är sant att kvinnor bara ?är? såna.

Där folk snackar skit mest har varit där folk har dåliga villkor, typ kvinnodominerande yrken. När jag jobbat på jobb med bättre villkor med mest kvinnor har skitsnacket knappt exciterat. Så jag vet inte om det är ett sätt att hantera maktlöshet? Vad vet jag.

Dessutom har jag alltid hört hela livet att kvinnor snackar skit om varandra. Det är faktiskt en viktig faktor, förväntas du snacka skit och din mamma gör det blir du själv antagligen så.

Och vad gör du själv föressten nu? Du snackar skit om andra kvinnor...

• Anonym (L)
    Anonym (Så lätt?) skrev 2022-01-06 21:08:36 följande:

Som mäns våld är bättre? Jag tycker ingen är ?bäst?.

Sen så vet jag inte om det är sant att kvinnor bara ?är? såna.

Där folk snackar skit mest har varit där folk har dåliga villkor, typ kvinnodominerande yrken. När jag jobbat på jobb med bättre villkor med mest kvinnor har skitsnacket knappt exciterat. Så jag vet inte om det är ett sätt att hantera maktlöshet? Vad vet jag.

Dessutom har jag alltid hört hela livet att kvinnor snackar skit om varandra. Det är faktiskt en viktig faktor, förväntas du snacka skit och din mamma gör det blir du själv antagligen så.

Och vad gör du själv föressten nu? Du snackar skit om andra kvinnor...

Oj, det verkar som att du tog åt dig. Du kanske är en av dessa skitsnackare.

Ts gör ett konstaterande och ställer en fråga. Hon snackar inte skit. Stor skillnad.
Svar på tråden Varför snackar tjejer så mycket skit?