• Elinjohe

    Byta eller behålla namnet?

    Vi har en son som snart är 8 månader. Vi har sedan han kom haft extremt svårt att bestämma hans namn. När vi till slut blev tvungna att bestämma blev det namnet som vi hållit fast vid längst, Ebbe. När beslutet togs var egentligen varken jag eller min man riktigt nöjda. Vi har sedan dess försökt hitta det ?perfekta? namnet. Men inte lyckats. Vi står nu o väljer mellan att ändå behålla Ebbe, eller byta till Vidar. Ett namn som funnits med på namnlistan men egentligen inte varit på tal jättemycket men som vi båda tycker är väldigt fint. Vi vet varken ut eller in. Hur ska man tänka. Ska vi hoppas att Ebbe känns rätt så småningom, eller byta innan det är helt på tok för sent och hoppas på att Vidar känns bättre. När tanken att byta kommer är det blandade känslor. Är han vår Ebbe? Kan han bli vår Vidar? Det ska tilläggas att han som sagt är 8 månader.

  • Svar på tråden Byta eller behålla namnet?
  • Maymom

    Om ni inte är helt säkra på att byta så behåll. Åtminstone tills ni kommer på nåt som känns helt rätt. Vad tycker släkten, tycker de att Ebbe passar?

    Även om man inte måste lyssna på dem kan det ju vara skönt att ha nån mer att prata med som också känner barnet. Och alltid bra att se hur andra reagerar på namnet.

    Ebbe är ett jättefint namn. :)

  • Elin pelin

    Det tog mig över ett år att tycka att min förstfödda passade i sitt namn. Nu är det inga tvivel, namnet passar henne perfekt. Så min erfarenhet är att barnet växer in i namnet, vill ni verkligen byta så pass "sent"?!

  • Idaww

    Pojknamn är så svårt! Är rädd att vi också kommer ha jättesvårt att bestämma oss om vi skulle få en pojke till.

    Min son heter Hugo, vilket vi bestämde när han var ca 2 månader. Det kändes inte helt rätt men det hade hängt med under graviditeten att ha som andranamn. När vi till slut kände att nej nu måste vi ju bara välja ett så blev det Hugo eftersom inget annat kändes helt rätt. Det tog en tid att vänja sig och jag hade funderingar på om vi skulle byta (till vad visste jag dock inte). Men idag skulle jag (såklart) inte kunna tänka mig ett annat namn!

  • Mimi93

    Åh känner så igen mig i detta! Funderade på att byta min sons namn när han var runt 4 månader, men vågade inte riktigt då det kändes som att jag bytte ut hans ?identitet? haha. Så mycket blandade känslor!

    Nu i efterhand är jag glad att vi inte bytte. Han har växt in i sitt namn. Mitt råd är att inte prata så mycket om namn ett tag, ta det lugnt och känn efter om några veckor. Lycka till!

  • Elinjohe
    Maymom skrev 2022-01-06 23:50:06 följande:

    Om ni inte är helt säkra på att byta så behåll. Åtminstone tills ni kommer på nåt som känns helt rätt. Vad tycker släkten, tycker de att Ebbe passar?

    Även om man inte måste lyssna på dem kan det ju vara skönt att ha nån mer att prata med som också känner barnet. Och alltid bra att se hur andra reagerar på namnet.

    Ebbe är ett jättefint namn. :)


    Släkten har alltid gillat namnet. De närmsta. Min familj har alltid älskat det och tyckte det namnet från första stund. Har nära vänner som säger detsamma. Vi lyssnade nog på dem lite ?för? mycket i början då det nog gjorde att vi kanske valde namnet, fast vi va så osäkra på det. Eftersom vi själva inte visste varken ut eller in så föll det på det namnet som följt med längst och som andra tyckte om. Vi har nog egentligen inte gett Ebbe en ärlig chans, då vi hela tiden sen vi bestämde tänkt andra namn också. Han har liksom aldrig fått sin namn mer än på pappret. Det som stressar oss är att han är så gammal nu, och ett stundande dop. Och rädslan för vad andra ska säga om vi skulle byta? Vilket man kanske inte ska bry sig om egentligen.

    Tack för att du tycker Ebbe är ett fint namn. Tack.
  • Elinjohe

    Vi tycker Ebbe är ett fint namn, som passar han. Nu. Men vi är rädda för hur namnet blir när han blir vuxen. Är det ett lika fint namn då. Kanske dumt att tänka så. Vet också att Ebbe är ett vanligt namn nu, och ett gammalt namn från förr. Vidar känns mer som ett namn som håller i längden? Fel tänkt? Vet inte.

  • trollhona
    Elinjohe skrev 2022-01-06 21:37:32 följande:
    Byta eller behålla namnet?

    Vi har en son som snart är 8 månader. Vi har sedan han kom haft extremt svårt att bestämma hans namn. När vi till slut blev tvungna att bestämma blev det namnet som vi hållit fast vid längst, Ebbe. När beslutet togs var egentligen varken jag eller min man riktigt nöjda. Vi har sedan dess försökt hitta det ?perfekta? namnet. Men inte lyckats. Vi står nu o väljer mellan att ändå behålla Ebbe, eller byta till Vidar. Ett namn som funnits med på namnlistan men egentligen inte varit på tal jättemycket men som vi båda tycker är väldigt fint. Vi vet varken ut eller in. Hur ska man tänka. Ska vi hoppas att Ebbe känns rätt så småningom, eller byta innan det är helt på tok för sent och hoppas på att Vidar känns bättre. När tanken att byta kommer är det blandade känslor. Är han vår Ebbe? Kan han bli vår Vidar? Det ska tilläggas att han som sagt är 8 månader.


    Rent instinktivt tänker jag två saker
    1. Byt inte namn om ni inte känner starkt för att det nya namnet är det rätta. Om det så är Vidar Staffan Kurt Tord Reinhold eller vad som, för då är risken att ni kommer ångra er igen.

    2. Håll inte fast vid ett namn som ni känner att andra valt åt er, då är det dags att byta så snart som möjligt, barn börjar reagera på sitt namn redan efter ett halvår så ju längre tid det går desto sämre är det för pojken att få namnet bytt.

    Kanske är det enklast att titta på helt nya namn, istället för de som varit med längst, eftersom ni ändå inte verkar fastnat för det. Så ger ni er själva en tidsperiod, och hittar ni inget tills dess så släpper ni namnbyte helt.
Svar på tråden Byta eller behålla namnet?