• Anonym (fundersam)

Allergener i rödvin? Är det skillnad på olika druvor?

Vid tre tillfällen den här julen (senast idag) har jag fått nässelutslag i ansiktet. Vid alla tre tillfällen har det sammanfallit med att jag har druckit rödvin till maten. Jag gör det ibland, men det är först nu som jag har reagerat. 

Idag drack jag "Lisa 1503" och förra gången "Barbone." Jag tror att jag helt enkelt har blivit överkänslig mot något i de här rödvinen. Problemet är att rödvin är den enda alkoholhaltiga dryck jag dricker.

Jag kan absolut ingenting om rödvin. Kan det vara en särskild druva jag är allergisk mot? Eller handlar det om att jag vid samtliga tillfällen har druckit "billigt" rödvin? Hur ska jag tänka för att våga dricka ett glas rött till maten fler gånger utan att se ut som att jag är brännskadad efteråt? Jag har druckit de här vinerna tidigare utan reaktion. Jag har inte alls ätit samma mat till vinet, så det är helt klart vinet som är boven i dramat.

• Svar på tråden Allergener i rödvin? Är det skillnad på olika druvor?
  • Anonym (Mim)

Kan inte svara på vad exakt det är som du är allergisk mot men det är rätt många som inte tål just rödvin. Många får huvudvärk eller snuva men har en kompis som får astmaliknande symptom när hon dricker just rödvin, en gång så illa att hon fick åka in på akuten. Där tror jag läkarna sa att det mest troligt var  konserveringsmedel/tillsatser och sa att hon skulle prova dricka ekologiska naturviner och hon har provat några stycken som faktiskt funkar. Vin har ju galet mycket tillsatser (som inte står med på innehållsförteckningen, om jag minns rätt) och billigare viner kanske har ännu mer?

Nässelutslag (eller allergiska reaktioner överlag) som sker från halsen och uppåt ska man ta på stort allvar eftersom det kan påverka andningsvägarna så jag skulle helt sluta med rödvin ett tag för att utesluta det. Du får dricka annat helt enkelt. 

• nnnnnnnn

Som sagts, det är vanligt att vara känslig mot rödvin.
    Jag hittar inte Barbone på systembolaget så det går inte att se om det är samma druva. Var det baginbox eller flaskvin? Det är lite andra tillsatser i BiB så det ska hålla längre, har jag för mig (kan vara att det var så förr när BiB var nytt...)

Generellt:
    Kör bara med eko-viner, helst kravmärkt eller liknande märkning. Så slipper man många tillsatser och gifter.

Eller avstå rödvin ett tag.

• Yllop

Man kan vara känslig mot tannin som finns i rödvin. 
    Vissa druvsorter innehåller mycket tannin medan till exempel pinot noir har mindre tannin. 

• klyban

Du har kollat så det inte är en speciell mat du äter til rödvinet, så en allergi kanske finns där.Men som de andra säger, du har ett par i rödvin också.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Druvsort)

Jag tål inte Shiraz /Syhra. Tål vin på andra druvor. Kolla upp vilka druvor vinerna du dricker innehåller. Sen kan det kanske vara annat också, tillsatser? Tyvärr får man prova sig fram.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Syrah

• Kiyah

Jag har liknande. kan bli tokröd på halsen och i ansiktet efter bara någon klunk av vissa röda viner. 
    Prova först att låta bli att dricka ett tag, sen kan du prova vin på olika druvor för att se om det blir någon skillnad.
    Själv klarar jag mig från att bli röd av zinfandel-viner, ekologiska viner och numer även de flesta pinot noir

Svar på tråden Allergener i rödvin? Är det skillnad på olika druvor?