• Anonym (aldrig haft p-piller)

    Vilket preventivmedel ska man välja?

    Jag är snart 40 år gammal och har aldrig använt något annat preventivmedel än kondom. Jag och min man har ett barn på 8 år och det börjar kännas jobbigt med kondom. Vi slarvar mer och mer och jag är orolig att jag ska bli gravid, dels för att jag mycket lätt blir gravid men också för att jag i släkten har en historia av att kvinnor i rakt nedstigande led hamnar mycket sent i klimakteriet och kan bli gravida upp till 57-årsåldern.


    Jag är rädd för hormoner, då jag fick en hormonbehandling som barn och tonåring, för att stoppa mensen samtidigt som jag fick tillväxthormoner eftersom jag var väldigt kortväxt, så hormonerna hjälpte till så att jag inte skulle bli 120-130 cm lång som vuxen. Biverkningarna var dock att jag blev sexuellt förvirrad och mycket deprimerad. I efterhand hade önskat att jag inte fick uppleva det här, då det förstörde min självkänsla och fick mig att må dåligt under i praktiken hela min tonårstid, innan jag slutade med hormonbehandlingarna.


    Det här gör att jag är paniskt rädd för p-piller och andra hormonpreparat. 


    Jag har rådfrågat kompisar som säger att p-piller inte är farliga. Jag också fått svar från kompisar som säger att de har tappat lust för sina män, gått upp i vikt, blivit deprimerade etc av p-piller. Min mamma förespråkar kopparspiral och jag var för några år sedan väldigt nära att få en sådan insatt, men då visade det sig att min mammas kopparspiral hade hamnat fel, så hon fick operera ut den med flera men som följd.


    Jag avbokade tiden för insättning av kopparspiral, men jag känner alltmer att vi nog behöver någonting annat än kondom. Är det någon som kan ge råd i det här fallet?

  • Svar på tråden Vilket preventivmedel ska man välja?
  • Anonym (Utan hormoner)

    Önskar du inga fler barn kanske sterilisering skulle vara bra? Jag steriliserade mig då jag inte tål hormoner, inte vill ha barn alls och haft kopparspiral med hemska biverkningar. Men jag stod ett år i kö för operationen samt att de tog flera månader innan för att kunna träffa en läkare som skickar remiss och i sin tur träffa läkaren för operation. Allt som allt tog det 15 månader från första samtal för att boka till operation. Det går att ångra sig timmen eller till med minuten innan operation. Är du lite intresserad så ställ dig redan nu i kö för det är en lång process.

  • Glinda från Oz

    Sterilisering är överlägset bäst om ni Inte vill ha fler barn. Det är lättare att göra på män så i första hand rekommenderas det att mannen gör det men vill inte din man tycker jag att du ska göra det själv. 

  • Anonym (aldrig haft p-piller)
    Anonym (Utan hormoner) skrev 2022-01-07 02:04:39 följande:

    Önskar du inga fler barn kanske sterilisering skulle vara bra? Jag steriliserade mig då jag inte tål hormoner, inte vill ha barn alls och haft kopparspiral med hemska biverkningar. Men jag stod ett år i kö för operationen samt att de tog flera månader innan för att kunna träffa en läkare som skickar remiss och i sin tur träffa läkaren för operation. Allt som allt tog det 15 månader från första samtal för att boka till operation. Det går att ångra sig timmen eller till med minuten innan operation. Är du lite intresserad så ställ dig redan nu i kö för det är en lång process.


    Hur går det till att sterilisera sig som kvinna? Hur stor är operationen, vad gör de etc?
  • Anonym (aldrig haft p-piller)
    Glinda från Oz skrev 2022-01-07 02:07:52 följande:

    Sterilisering är överlägset bäst om ni Inte vill ha fler barn. Det är lättare att göra på män så i första hand rekommenderas det att mannen gör det men vill inte din man tycker jag att du ska göra det själv. 


    Min man vill inte sterilisera sig och jag känner väl att då ligger bollen hos mig. Jag vet dock inte vad det innebär att göra det som kvinna.
  • Anonym (Caya)

    Hur noggrann skulle du vara med pessar? Vi har använt det flera, flera år. Tycker Caya pessar är jätteenkelt och har aldrig blivit oplanerat gravid (men vi har fått fyra barn på första försöket de gånger vi velat ha barn). Hade förr femcap som är ett pessar som man sätter rakt på livmodertappen. Men de senaste åren har jag istället använt caya pessar som är ett anatomiskt slidpessar. Man applicerar lite spermiehämmande gel på pessaret, sätter in det, och sedan kör man. Varken jag eller min man känner pessaret, så det blir inte den där osexiga känslan som det lätt blir man kondomer (som lätt gör att man slarvar...). Pessaret kan sitta i i upp till 24 timmar, så det är bara att föra upp mer gel om man får feeling igen.

    Det som är är att pessaret ska sitta i i minst 6 timmar efter samlaget, och max 24 timmar. Men för mig har det aldrig varit jobbigt.

    Och det tar typ 5 minuter att lära sig sätta cayan på plats. Femcapen kan dock ta lite längre tid.

  • Anonym (Utan hormoner)
    Anonym (aldrig haft p-piller) skrev 2022-01-07 02:12:38 följande:

    Hur går det till att sterilisera sig som kvinna? Hur stor är operationen, vad gör de etc?


    Två små snitt, ett vid naveln och ett ovan venusberget. Små titthål som de klipper av äggledarna och bränner ändarna. Mycket enkel procedur och jag hade som mensvärk första dagen bara. Tog en timme hela operationen med mycket trevligt bemötande. Jag hade bra upplevelser och är mycket nöjd.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Utan hormoner) skrev 2022-01-07 05:53:07 följande:
    Två små snitt, ett vid naveln och ett ovan venusberget. Små titthål som de klipper av äggledarna och bränner ändarna. Mycket enkel procedur och jag hade som mensvärk första dagen bara. Tog en timme hela operationen med mycket trevligt bemötande. Jag hade bra upplevelser och är mycket nöjd.
    Skönt att höra att det gick bra
  • Anonym (!)

    Enklast, billigast och med minst biverkningar - avhållsamhet!

  • Glinda från Oz
    Anonym (!) skrev 2022-01-07 19:30:27 följande:

    Enklast, billigast och med minst biverkningar - avhållsamhet!


    För vi lever på 1700- talet?. Avhållsamhet brukar skada förhållandet på sikt. 
  • Anonym (Pessar)

    Jag använder pessar och tycker att det funkar bra! Om sexet blir spontant kan det kanske döda stämningen att behöva gå och sätta in pessar men samma avbrott blir det ju med kondom.

  • Anonym (Kondom)

    Varför funkar inte kondomen? Bara att skapa en rutin att den alltid följer med vid förspel.

    Har man dessutom inte samlag så ofta är den ju perfekt, men har man samlag ofta så kanske det är bättre med annat alternativ

    Avbrutet rekommenderar jag inte, livsfarligt.

    Kondom ftw.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kondom) skrev 2022-01-07 19:48:16 följande:

    Varför funkar inte kondomen? Bara att skapa en rutin att den alltid följer med vid förspel.

    Har man dessutom inte samlag så ofta är den ju perfekt, men har man samlag ofta så kanske det är bättre med annat alternativ

    Avbrutet rekommenderar jag inte, livsfarligt.

    Kondom ftw.


    Hatar kondom. Skulle jag behöva ha sex med kondom hade det inte blivit sex. Så oskönt.
  • zz22zz

    Hormonspiraler är bland de säkraste preventivmedlen och rekommenderas ofta från våren. Dosen hormon är mycket lägre än den mängd man får i sig om man tar tabletter då spiralen redan är på rätt plats och man därför inte behöver lika stor mängd hormon för att det ska nå livmodern. Kopparspiraler har fördelen att vara hormonfria men det finns risk för biverkningar i form av att man kan få mer mensvärk och rikligare menstruationsblödningar. Idag finns det ett stort antal olika p-pilller och det kommer fortsätter komma nya. Barnmorskorna är duktiga på att föreslå vilket prepaat de tror skulle kunna passa bäst utifrån varje individs önskemål.

  • Hotelliggaren

    Varför vill han inte sterilisera sig? Vet inte i vilket fall det är störst risk för komplikationer, men för män är det extremt liten risk och väldigt enkelt o snabbt. Har gjort det själv o flera av kompisar oxo. Rekommenderas!

Svar på tråden Vilket preventivmedel ska man välja?