• Anonym (Barnsugen)

Rädd att inte bli gravid

Hej.. som rubriken leder. Är väldigt orolig att inte kunna få barn vet inte om det är en fas i livet. Är 22 år gammal och vi har tänkt försöka få barn om cirka 1-2 år. Men är riktigt rädd att jag inte kan få barn. Min mens har alltid varit oregelbunden kan vara pågrund utav stress. Men har även alltid haft lätt att gå upp i vikt och vara överviktig. Gjort ett ultraljud på äggstockar och livmoder vilket såg fint ut. De fanns två äggstockar. Men det spelar väl ingen roll ifall man kan få barn eller inte? Har ni några tips för att minska oron? Hur stor chans är det att bli gravid? Har ägglossning och mens. Har ni också varit oroliga? När är det jag verkligen behöver vara orolig? Tror ni allt är som det ska?

• Svar på tråden Rädd att inte bli gravid
  • Anonym (A)
    Anonym (Barnsugen) skrev 2022-01-07 13:30:36 följande:
    Rädd att inte bli gravid

Hej.. som rubriken leder. Är väldigt orolig att inte kunna få barn vet inte om det är en fas i livet. Är 22 år gammal och vi har tänkt försöka få barn om cirka 1-2 år. Men är riktigt rädd att jag inte kan få barn. Min mens har alltid varit oregelbunden kan vara pågrund utav stress. Men har även alltid haft lätt att gå upp i vikt och vara överviktig. Gjort ett ultraljud på äggstockar och livmoder vilket såg fint ut. De fanns två äggstockar. Men det spelar väl ingen roll ifall man kan få barn eller inte? Har ni några tips för att minska oron? Hur stor chans är det att bli gravid? Har ägglossning och mens. Har ni också varit oroliga? När är det jag verkligen behöver vara orolig? Tror ni allt är som det ska?

Tycker inte att din oro är befogad. Du är ung och allt ser bra ut, och du har mens och ägglossning. Det kommer säkert att gå bra. 
  • Anonym (L)

Ingen här kan veta om du kan få barn på naturlig väg eller inte. Har du försökt i ett år utan resultat så är det dags att söka hjälp.

Det kan vara svårare att få till en graviditet om man har oregelbunden mens, eftersom du då inte vet när du har ägglossning. Det kan också innebära att du inte har ägglossning vid varje menscykel eller att du inte har ägglossning överhuvudtaget.

Hur mycket övervikt har du? Ett gott råd kan vara att gå ner i vikt.

Jag var också orolig och tänkte att jag inte skulle kunna få barn på naturlig väg. Det fanns egentligen ingen anledning för mig att tro det men jag trodde det ändå. Med första barnet så tog det sig på fjärde eller femte försöket och med andra barnet tog det sig på första försöket.

• Anonym (Siffror)

Ingen vet ju om det går förrän man försökt. Vissa 22-åringar behöver IVF, andra blir gravida på ett försök. Vissa 43-åringar blir också gravida på ett försök. Men pratar vi statistik och därmed vad som är troligast så lyckas 85% bli gravida inom ett år. Av alla. Pratar vi bara de runt 25 är nog siffran ännu högre. Ytterligare 5% blir gravida det andra året. Av resterande behöver de flesta hjälp. Runt 3% blir spontant gravida när det gått flera år av försök. 

Svar på tråden Rädd att inte bli gravid