Autism utredning hos små barn
Hej
Det låter ju verkligen som att du/ni behöver få stöd.
Har du kollat med flera privata kliniker? Det kan ju vara för tidigt att ställa en definitiv diagnos, men det borde ju gå att få hjälp med att identifiera drag och hur din son bäst får stöttning.
Att din son genomgår en regression i språkutvecklingen är ju något de borde ta på allvar inom vården. Det kan ju ha flera orsaker. Kanske bör du trycka på det ännu mer?
Min son fick vänta i flera år på utredning. Från BUP:s sida sa de hela tiden att han stod i kö, men till slut hittade vi en superbra privat klinik (i annan stad) och fick tid redan efter ungefär tre månader. Han var dock i skolåldern då.
Han var deprimerad, fick inte rätt stöd i skolan och hade även somatiska besvär. Hans frånvaro var väldigt hög i skolan. Hans lärare straffade honom med kvarsittning och att ge honom för lätta uppgifter när han inte gjorde det han skulle.
Efter utredningen fick vi svart på vitt att han har en begåvning över medel, behöver förstå varför han ska göra saker samt behöver stöttning i att uttrycka sig socialt (bland annat). Det här hade vi ju försökt trycka på även innan, men med utredningen fick vi auktoritet. Det och att min son själv fick se sina styrkor och svårigheter är det som har hjälpt honom mest.
Vi fick dock inget stöd från BUP eller habiliteringen över huvud taget ens när diagnosen fanns där. Det kan ju också vara värt att tänka på. BUP verkar vara väldigt haltande inom många regioner.
Men min son mår väldigt fint idag. Han har bytt skola, tycker om flera ämnen (särskilt matematiken, som han hatade innan), har kompisar och är där nästan varje dag.