Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

    Varför citera ni Trådstarten?

    När man svarar i en tråd så gör man. Det ligger i sakens natur att det är utsprungsinlägget man svarar på. Varför envisas folk med att citera hela trådstart när de svarar för första gången i en tråd? Av nån anledning verkar detta vara vanligast när trådstarten är en skitlång text dessutom.

    Detta resulterar i att man får scrolla som en galning och det bara får plats ett litet antal inlägg per sida. Citeringsfunktionen är till för att använda när man svarar på ett specifikt inlägg i tråden för att visa vilket inlägg man svarar på.

  • Svar på tråden Varför citera ni Trådstarten?
  • Drottningen1970
    Tecum skrev 2022-01-08 19:24:50 följande:

    När tråden har fått ett antal inlägg behöver man citera trådstarten om det är den man svarar på annars tror läsarna att man svarar på inlägget ovan. Visserligen kan det undvikas om alla citerar svar istället för trådstarten men då blir det ett jävla citerande och därpå följande scrollande.

    Ett sätt att citera långa inlägg är att bara citera den väsentliga delen och inte hela inlägget. Då minskar man onödigt scrollande för du har rätt i att det är ett elände.


    Är det verkligen nån som tror det? Att man svarar på inlägget ovan? Om man inte citerar inlägget ovan så är det i min värld självklart att det är just ursprungsinlägget man svarar på.
  • Drottningen1970
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 19:36:24 följande:

    1: För att om man inte citerar ser man inte ursprungsinlägget, och kan missa att svara på vissa saker.

    2: I en längre tråd är det inte alls självklart att det är trådstarten man svarar på. Därför citerar man TS för att förtydliga.


    Det borde vara en självklarhet att det är ursprungsinlägget man svarar på, för annars citerar man det man avser besvara. Att folk inte fattar det är ju grundproblemet.
  • Drottningen1970
    Tecum skrev 2022-01-08 19:46:11 följande:

    Det är allmänt förekommande att folk inte förstår vilket inlägg man svarar på om man inte citerar. Alla har inte så bra ordning på sin värld som du har...


    Det är inte direkt kärnfysik att fatta detta. Men visst, du har rätt. Folk är uppenbarligen korkade. Tänk så smidigt det skulle vara om folk höll sig till basala regler. Svarar du på utsprungsinlägget, så citerar man inte. Svarar man på ett inlägg i tråden ska citerar man för att visa vem man riktar sig till. Plättlätt kan man tycka.
  • Drottningen1970
    Magical skrev 2022-01-08 20:10:05 följande:

    Om många kommenterat innan är det ibland otydlig vilket inlägg man kommenterar på. Då kan jag citera TS. 

    Man ser ganska ofta när folk inte citerat det de kommenterat på, att det kan vara oklart (för att folk skriver lite otydligt emellanåt). Det gäller både TS och andra inlägg. 

    Personligen tycker jag det är bra att man citerar TS om tråden är flera sidor lång, så att man slipper scrolla upp till början för att förstå vad personen kommenterar på. 


    Fast om det är ursprungsinlägget du svarar på så framgår ju detta genom att du inte citerar nåt annat inlägg så jag förstår inte alls vad du menar. All denna förvirring som många av er uppenbarligen upplever beror ju just på detta att folk inte gör som man ska. Min trådstart syftar just till att få folk att fatta så att förvirringen kan upphöra.
  • Drottningen1970
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 20:38:12 följande:

    Grundproblemet är väl snarare att människor tänker och resonerar olika. Alla är inte som du, eller som jag. Det måste man också förstå.


    Jag kan konstatera att så är fallet. Men förstå? Nej. Det borde vara så enkelt.
  • Drottningen1970
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 20:49:28 följande:

    En del av problemet är också att vissa verkar reflexmässigt bedöma människor som tänker och resonerar olika från de själva som varande korkade.

    Var någonstans i Familjelivs regler, eller någon annanstans på sajten, står det att om man inte citerar något inlägg så svarar man automatiskt på Trådstarten? Jag går inte med på att det är någon "basal regel" som är underförstådd, speciellt inte av nya medlemmar.


    Det är ju så självklart. Jag förstår dig inte.
  • Drottningen1970
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 20:58:13 följande:

    Det är okej. Vissa människor förstår man inte. Huvudsaken är att man förstår att alla inte är som man själv, och att det inte betyder att de automatiskt är korkade.


    I det här fallet har jag svårt att se att det beror på annat.
Svar på tråden Varför citera ni Trådstarten?