• Sat 8 Jan 2022 19:32
    2229 visningar
    11 svar
    11
    2229

    Lägenhetsritning

    Hej jag kanske är helt fel ute nu men behöver er hjälp, har försökt läsa av en ritning o planera inför en flytt o behöver veta vad detta betyder i ritningen, om någon skulle kunna hjälp till :)

    Det är ju sån ruta bredvid köket men en även längst ner mot balkongen, vad betyder dom? Är det stängda utrymmen eller snedtak eller vad betyder alla dom rutorna o den däruppe med linjer i?

  • Svar på tråden Lägenhetsritning
  • Sat 8 Jan 2022 19:40
    #1

    De med snedstreck över (finns ett litet bredvid ytterdörren också) tolkar jag som stängda utrymmen. Men det som är nere mot balkongen vete tusan.

  • Anonym (Tidig­are)
    Sat 8 Jan 2022 20:02
    #2

    Gammal murstock? Ventilationsrör?

  • Anonym (Tidig­are)
    Sat 8 Jan 2022 20:04
    #3

    Det står nånting längst ner på papperet. Symbolförklaring. Finns nån ledtråd där?

  • Sat 8 Jan 2022 20:16
    #4
    +1

    Är det högst upp? För då ser det ut här som om det är en takkupa med snedtak på sidorna:

    www.stangastaden.se/varabostader/nyproduktion/pagaendeprojekt/ebbepark-valla/ebbepark-lugnet

    Det står något om 1,4m på ritningen, det skulle kunna vara vägghöjden under snedtaket.

  • Sat 8 Jan 2022 20:30
    #5

    Nu lyckades jag hitta hur huset ser ut utvändigt (view.wec360.com/stangastaden/lugn-over/oversiktsvy). Det som är vid samma vägg som balkongen är nog också ett stängt utrymme på grund av väldigt låg takhöjd.

  • Sat 8 Jan 2022 20:31
    #6

    Det som är inringat är schakt. Högst sannolikt VVS-schakt. Vatten/vent/avlopp. Förmodligen för att mata köken.

  • Sat 8 Jan 2022 20:33
    #7
    myskmalva skrev 2022-01-08 20:30:06 följande:
    Nu lyckades jag hitta hur huset ser ut utvändigt (view.wec360.com/stangastaden/lugn-over/oversi...). Det som är vid samma vägg som balkongen är nog också ett stängt utrymme på grund av väldigt låg takhöjd.

    Och den streckade rektangel intill betyder att det är snedtak. Där det är som lägst är det 140 cm från golv till tak, så planera inte att ställa en hög bokhylla där.
  • Sat 8 Jan 2022 20:34
    #8

    Brukar vara skorsten, kabel, rör eller ventilationstrumma i nyare lägenheter som ser ut så på ritningarna. Så se det som en pelare, då det är vägg där.

  • Sat 8 Jan 2022 20:35
    #9

    Kollade igen efter jag tryckt. Det övre schaktet är förmodligen för köket. Vatten/avlopp. Det nedre större är förmodligen vent.

  • Anonym (Johva­d)
    Sat 8 Jan 2022 21:00
    #10

    Man kan ju på den länken någon la i kolla hur planlösningen är under o de utrymmena finns inte i de lägenheterna? Kan det kanske vara kattvind?

  • Anonym (Takfö­nster)
    Sat 8 Jan 2022 21:59
    #11

    Jag skulle gissa att rutan nere till höger symboliserar ett takfönster. Ser ut som ena lägenheten på översta våningen har ett utbyggnad med balkong och snedtak på sidorna med ett takfönster.

Svar på tråden Lägenhetsritning