• Söndag

Hög vilopuls? Vecka 6

Jag är nyplussad och ser att vilopulsen ökat väldigt mycket.

Gått från 64 till 78 bör jag oroa mig? Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Hög vilopuls? Vecka 6
  • Kvinna1989

Jag hade hög vilopuls från start också, den låg oftast på 90 någonting. Men hade lågt-normalt blodtryck, blodtrycket varierade alltså mellan lågt och normalt, men vilopulsen var hög hela tiden, det var ingen fara.

• Anonym (Tre barn)

Har aldrig kollat just vilopuls, men jag har haft en upplevd känsla av en typ 30% konditionssänkning i början av varje graviditet. Vet inte om det är vanligt, men jag har i alla fall haft helt normala och okomplicerade graviditeter ändå. Fast utan flås :)

• Anonym (Högre)

Jag började misstänka att jag var gravid, när min pulsklocka visade klart högre puls än vanligt. Jag ligger kring 50 i vilopuls i vanliga fall, men låg plötsligt över 70. Misstankarna visade sig stämma. Nu efteråt är pulsen som vanligt igen.

• svansmamman

Jag fick kopiöst hög puls i början av graviditeten. Vilopulsen låg på över 90 och direkt jag gjorde minsta lilla ansträngning passerade den 120. Låg som högst på strax över 150 och då stod jag bara rakt upp och ner.

Högre puls under speciellt början av graviditeten är vanligt och inte farligt. Om du känner att den ökar för mycket och att du börjar må dåligt av det ska du ju dock såklart rådfråga BM. För min del blev jag ombedd att ta det lugnare och den värsta pulshöjningen försvann av sig själv efter några veckor.

Svar på tråden Hög vilopuls? Vecka 6