• RedRose98

Lämnad på grund av graviditet

Känner att jag vill skriva av mig lite och få andras synpunkter på min situation då jag känner mig så ledsen.

Min pojkvän lämnar mig för att jag inte vill göra abort och har känt mig tvingad till det av honom. Jag började använda p-piller när vi vart tillsammans som jag har använt förut som funkat bra men för ett tag sedan började jag må illa och hade några andra symtom som gjorde att jag tog ett graviditet test. Det visade att jag var gravid och jag vart ganska rädd och ledsen och berättade de för honom samma dag som jag tog testet. Vi pratade och jag sa att om det var tidigt kunna jag göra abort som han så gärna ville. några dagar senare får jag åka till sjukhuset och kolla hur långt gånget det var, det visade sig att jag var 15 veckor gravid. Jag var så rädd och jag visste att jag skulle aldrig kunna genomgå en abort när det gått så långt, efter att jag vart på sjukhuset berättade jag för honom hur långt det gått och att jag inte vill göra abort, han skriker gråter, står och skakar mig och säger att han inte är redo att bli förälder (vi båda är 23) och hotar att han ska lämna mig om jag inte gör abort, han sa att det är han eller misstaget. Jag blir helt förkrossad och han åker därifrån, efter några dagar när jag sitter hos mina föräldrar och gråter skickar han meddelande att han pratat med sina föräldrar och att dom håller med honom att de är för tidigt och ända valet är att göra abort, jag sitter och vet inte om jag ska skratta eller gråta hans föräldrar ringer sedan till mina samma kväll och försöker övertala dom att säga till mig att jag ska göra abort, min familj vart helt chockad och väldigt arga hur människor kan ens försöka med något sådant. Vi pratar på telefon och jag säger igen att jag inte vill göra abort han säger då att han måste tänka och prioritera sig själv, han säger att han älskar mig men vill inte ha barn nu och om jag gör abort vet jag vart han finns. Vi har inte pratat på ett tag nu och jag känner mig bara så ledsen.

Förlåt om de är nå stavfel bllr så ledsen när jag tänker på det hela igen.

• Svar på tråden Lämnad på grund av graviditet
  • Earlgrey

Hej, jag förstår att du är ledsen!! Verkligen och besviken antar jag oxå...
    Tycker att de är så själviskt av honom, han är trots allt 23 år gammal.
    Hans föräldrar har också betett sig urdåligt.
    Så bra att dina föräldrar stöttar dig!
    Själv skulle jag inte kunna eller vilja göra abort även om barnet inte var planerat. 
    Det finns pojkvänner som gråter för att flickvännen gör abort också. 
    Så enkelt för dem att säga vad du ska göra för beslut.
    Det som jag tror kommer hända sen är att samma personer kommer att vara jätteförtjusta i barnet och tvingas be om ursäkt för sitt beteende. 
    Då kommer dom att vilja få vara farmor och farfar. Just nu så kan dom inte se det framför sig och tänker bara sin son och att det ska bli tufft för honom.
    Jag tror att pappan också kommer ändra sig. Och vilja ha kontakt med sin son. Då gäller dig för dig att kunna förlåta....när dem skäms och vill be om ursäkt.
    För barnets skull så är det bästa med så många vuxna runt sig som möjligt.
    Jag önskar dig lycka till som blivande mamma och att det ska bli en frisk bebis.
    I Sverige ska man kunna känna sig trygg och ingen ska ifrågasätta dig, finns många som är så mycket yngre som har klarat att vara mamma. 
    Det handlar inte om att vara perfekt det handlar om att älska sitt barn och vilja göra sitt bästa. Man lär sig ju hela tiden...
    Hoppas du kan hitta någon  blivandemammagrupp som du kan hitta stöd i.

Ta hand om dig!! <3 

• Friger

Tror dom lugnar ner sig. Men det är ändå inte okej det dom gör.

Jag var 17år när jag fick samma nyhet. Inget att grina för. Jorden går inte under pga ett barn. Det blir annorlunda bara.

Grattis för övrigt!

• Anonym (Skit)

Gör som DU vill och skit i han.

Även om du gör abort för att DU vill så har han ju visat sin rätta sida genom att försöka tvinga dig till något du inte vill samt ställa ultimatum.

Jag kan faktist tycka på att det är skillnad på att göra abort i den veckan du är kontra en abort i betydligt tidigare vecka. Nu menar jag inte att det är emotionellt värre att göra det ena eller det andra, men i den vecka du är i nu så kommer det ju ut en liten människokropp, så det är inte att bara göra en abort.

Han är ändå 23år så han är ingen liten pojkspoling.

Jag fick mitt förra barn när jag var 28år och det var oplanerat men det bästa vi någonsin gjort men jag fick fullständig panik när jag plussade och tyckte att mitt liv var över, men min sambo lugnade mig. (Jag är kvinnan) så det är normalt att reagera med rädsla och tro att livet är över men alltså?. Det är aldrig ok att tvinga någon att göra något med sin kropp som man inte vill.

Han är inte värd dig oavsett vilket beslut du tar

• Anonym (K)

Missade du något piller? Tvivlar på att denna tråd är sann men om vi utgår ifrån att det är sant..

Jag förstår att du är ledsen, samtidigt förstår jag honom också. Ni är unga och jag har ingen aning om hur goda förutsättningar ni har. Har ingen aning om hur länge ni har varit tillsammans eller om ert förhållande är stabilt. En sak vet jag och det är att få män i den åldern är redo för ett sådant ansvar som ett barn innebär. Jag tycker inte att du ska klandra honom. Försök förstå honom. Du är ledsen och vill inte göra abort. Han är chockad och är inte beredd att ta ett sådant ansvar.

Om du behåller barnet mot hans vilja så är risken stor att han blir bitter och besviken om ni fortsätter vara tillsammans. Då är det bättre att ni gör slut istället och så får han välja om han ska vara delaktig i barnets liv eller inte. Var beredd på att det inte alltid är så lätt att vara ensamstående.

• Silverjenny

Ni är ändå 23 år gamla, så väldigt unga är ni inte. Det är en bra ålder att få barn. Det är förståeligt att han är chockad men han kommer att lugna ner sig och när han fått smälta det lite och acceptera faktum, kommer han säkert att vilja vara delaktig. Han säger att han älskar dig och han kommer nog att vilja leva tillsammans med er som en familj. Blir det inte så, så kommer du att klara det här jättebra på egen hand också.

Hans föräldrar borde inte ringa dig och tjata om abort, så gör man inte. Deras son är vuxen och det är inte deras sak att lägga sig i. Men försök vara storsint och ha förlåtelse, de är din familj nu och självklart kommer de också att älska sitt barnbarn.

Det är en fantastisk gåva att få barn och du kommer att tycka att det är det bästa som hänt dig, jag lovar!! Ta hand om dig själv nu, ät nyttigt och sov ordentligt och tänk glada tankar. Allt kommer att bli bra.

• Anonym (Jill)

Förstår er båda.

Som mor til en 23-årig kille så hade jag trots det tagit hans parti i det hela.

Föder du barnet så får du nog räkna med att halva barnets släkt inte kommer att finnas för er om det är vad "pappan" önskar. Som sagt, jag hade definitivt stått på min sons sida.

• sextiotalist
    Anonym (Jill) skrev 2022-01-10 05:03:24 följande:

Förstår er båda.

Föder du barnet så får du nog räkna med att halva barnets släkt inte kommer att finnas för er om det är vad "pappan" önskar. Som sagt, jag hade definitivt stått på min sons sida.

Som mor till en 24-årig son så hade jag sagt till honom att det är kvinnans beslut, förklarat att jag förstår hans frustration, men hoppas att han tar sitt ansvar.
  • Anonym (Krampaktigt)
    Anonym (Jill) skrev 2022-01-10 05:03:24 följande:

Förstår er båda.

Vad mycket pappan,och släkten missar då när du är dumma.Sitt barn och barnbarn!Hade inte velat vara i den båten,vuxna sonen hade frivilligt sex ,tänker jag./Lycklig mormor
  • Anonym (Krampaktigt)

Grattis till din graviditet.Ditt barn kommer att bli älskad av dig och din familj.Skit i dom andra,det är dom som förlorar och kommer att märka det ochså.

• Anonym (Kram)

Hej TS,

Det vidriga din pojkvän och hans familj gör mot dig är nästintill oförlåtligt. Sedan är det nästan lika vidrigt att folk ifrågasätter sanningen: att du blivit gravid trots skydd. Det blev jag med. Med det sagt önskar jag dig en fortsatt fin tid som gravid och mamma. Det är bra att bli mamma ung. Det är många, många kvinnor i det här landet som väntar och uppmanas till att vänta såå länge med att bli mamma så att de sedan inte kan bli mamma, eftersom de blivit för gamla. En kvinna kan ha mens till 57 men kanske inte kan få barn efter 37. Där någonstans efter 37 sjunker nämligen fertiliteten rejält. Vad du än tar dig för, så ska du INTE göra abort om du inte vill. Att göra det mot sin vilja kan bidra till själsliga sår som inte läker. Och jag är INTE abortmotståndare eller så. Men det här med att göra abort eller ej är ett livsavgörande beslut. Och Du bestämmer!

Svar på tråden Lämnad på grund av graviditet