• Anonym (Therese)

Hjälpa föräldrar ekonomiskt

Hej

Vi är en ung familj som inte har det så gott ställt.

Fick nyligen reda på att min sambo hjälper sin familj(föräldrar) ekonomiskt. Det

Detta förstår jag att han vill göra och det hade eventuellt varit okej om han pratat med mig först.

Men han är noga med att det är hans ekonomi och vill inte ha delad ekonomi.

Jag är den som varit föräldraledig, tar mest vab osv.

Överreagerar jag som blir upprörd över det här?

• Svar på tråden Hjälpa föräldrar ekonomiskt
  • nernu

Om ni har valt att inte ha gemensam ekonomi så är det ju så. Då gör ni väl vad ni vill med era egna pengar. Problemet är väl snarare att ni verkar ha ett upplägg där du förlorar inkomst som du inte kompenseras för.

• Anonym (?)

Har ni enskild ekonomi? I så fall så är det ju hans ensak.

Föräldraledighet och vab ska man vara ense om före barnet kommer. Tycker i alla fall jag.

• Glinda från Oz

Varför väljer du att ta ut mest VAB och föräldraledighet. Sluta med det! Har ni delad ekonomi så gör han vad han vill med sina pengar. 

• Yllop

Eftersom ni inte har gemensam ekonomi får han göra vad han vill med sina pengar.
    Men med det upplägget förstår jag inte varför du tagit ut mest föräldraledighet och vab.

• Anonym (xxx)

Säger som de andra, ni har inte gemensam ekonomi, så då gör var och en vad den vill med sina pengar.

Men du förlorar på att detta nu när du tar ut föräldraledighet, men ska ni dela lika så jämnar det ut sig sedan. 

Jag tar för givet att ni var överens om denna uppdelning innan ni flyttade ihop och skaffade barn. 

• Mrs Moneybags

Nu får ni börja ta vab varannan gång för att du inte ska förlora för mycket pengar. 

Han gör som han vill med sina pengar eftersom ni har delad ekonomi. Jag utgår ifrån att ni delar på alla utgifter i övrigt? 

Antar att föräldraledigheten är slut nu, annars tycker jag ni kan dela lika på den som flera redan föreslagit. Det är inte bara han som kan bestämma saker, du har också en röst. 

Svar på tråden Hjälpa föräldrar ekonomiskt