• Anonym (Fundersam)

Vab 12 år

Jag skulle behöva ta ut vab för min dotter på 12 år. Det är hennes pappa som är sjuk o vi har delad vårdnad. Jag jobbar enbart kväll o helg denna vecka o hon kan ju inte vara själv till 22.30 eller en hel helg.

Är det lätt att få intyg från läkaren?

• Svar på tråden Vab 12 år
  • Anonym (Fundersam)

Nej det är ju därför jag ställer frågan om man kan få intyg

• Räkan77

Det krävs nog att din dotter är sjuk eller har någon svårighet för att du ska få vabba.

Kan hon inte vara hos någon kompis? Är det helt uteslutet att hon är ensam hemma? Hon kan väl ha tät kontakt med sin pappa på länk till exempel.

• nernu
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-01-10 16:55:06 följande:

Vårdpersonal behöver skriva ett intyg där det framkommer att barnet har ett vårdbehov. Ditt barn verkar ha behov av tillsyn inte vård. Det kan bli svårt att få intyg för. Men du kan ju alltid försöka.
  • nernu

Jaha ditt barn är inte sjukt alls? Nej det kommer du inte få något intyg för.

• Anonym (Mman)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-01-10 16:52:38 följande:

Är barnet under 12 år kan man vabba för att den andra föräldern är sjuk!

Kan man verkligen VABa ett friskt barn?
  • Anonym (Fundersam)

Tack! Nu har jag fått dom svar jag behöver då vet jag att det troligtvis inte kommer att gå :)

• Friger
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-01-10 16:55:06 följande:

Intyg kan du säkert få någon att skriva ut. Prova Kry eller liknande. Dom behöver ju bara skriva att dom inte anser det lämpligt att lämna en tolvåring ensam över en helg eller kvällar.

Om intyget hjälper är en annan fråga. Mer tveksam där. Försäkringskassan har ju sina regler som dom måste följa. Vet inte hur anpassade dom är till skiftarbete ärligt talat.
  • Anonym (P)
    Anonym (Mman) skrev 2022-01-10 17:04:56 följande:
    Kan man verkligen VABa ett friskt barn?

Japp. När den som skulle ha tagit hand om barnet är sjuk så går det. Men med ett så pass stort barn som TS dotter är det ju tveksamt.
  • Spucks

Kan du inte byta dina arbetspass på jobbet? Det borde ju finnas någon kollega som har förståelse för situationen, för det är ju inte rimlig att dottern ska åka till sin pappa om folk där har covid.

• Anonym (Inte troligt)

Det krävs att barnet är väldigt sjukt och verkligen inte klarar sig själv för att få läkarintyg. Sen är det ändå inte säkert att Försäkringskassan godkänner det.

Mitt barn hade kraftig ångest och var redan inskriven på BUP, så doktorn där skrev ut ett. Men Försäkringskassan bråkade. Dom står tydligen över läkare...

• Anonym (a)

Kan hon inte ha någon kompis hemma så att de har sällskap på kvällarna och helgen? En 12-åring som dessutom är frisk klarar att vara ensam hemma många timmar, och bör väl klara att fixa mat själv. Hela helgen ser jag inte alls som ett problem. Är hon mörkrädd kan ju kvällen vara jobbig, men som sagt, tag hjälp av kompisar.

Försäkringskassan skriver:

"Du kan få ersättning för vab för barn som har fyllt 12 men ännu inte 16 år om barnet behöver mer hjälp än vanligt i den åldern.

Det kan till exempel gälla om du behöver följa med barnet på läkarbesök eller om ett annars friskt barn blir sjukt och inte klarar sig själv."

De räknar alltså med att vanliga friska barn bör kunna klara sig själva, och det kan vara svårt att få ett läkarintyg på att hon inte kan vara hemma själv till kl 22.30.

• Räkan77
    Anonym (Inte troligt) skrev 2022-01-10 17:16:36 följande:

Det krävs att barnet är väldigt sjukt och verkligen inte klarar sig själv för att få läkarintyg. Sen är det ändå inte säkert att Försäkringskassan godkänner det.

Mitt barn hade kraftig ångest och var redan inskriven på BUP, så doktorn där skrev ut ett. Men Försäkringskassan bråkade. Dom står tydligen över läkare...

Försäkringskassan är den myndighet som beviljar VAB. För sina bedömningar tar de in läkarintyg, men de har även egna riktlinjer att gå efter. Nu var säkert ert läkarintyg befogat, men tyvärr så finns det läkare som skriver intyg för vad som helst.
  • nernu
    Friger skrev 2022-01-10 17:12:16 följande:

Intyg kan du säkert få någon att skriva ut. Prova Kry eller liknande. Dom behöver ju bara skriva att dom inte anser det lämpligt att lämna en tolvåring ensam över en helg eller kvällar.

Om intyget hjälper är en annan fråga. Mer tveksam där. Försäkringskassan har ju sina regler som dom måste följa. Vet inte hur anpassade dom är till skiftarbete ärligt talat.

En läkare kan givetvis inte skriva ett intyg på att en frisk 12-åring inte ska vara ensam hemma. Hur tänkte du där?
  • Anonym (Stina)

Varför så många hätska inlägg? Problemet är väl uppenbart: mamman jobbar kväll och helg. Pappan skulle haft barnet men har covid. Skulle barnet varit ett år yngre skulle detta gått under vab. Nu är barnet 12 och det blir knivigare. Men frågeställningen är varken konstig eller omöjlig att förstå.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-11 11:45:53 följande:

Varför så många hätska inlägg? Problemet är väl uppenbart: mamman jobbar kväll och helg. Pappan skulle haft barnet men har covid. Skulle barnet varit ett år yngre skulle detta gått under vab. Nu är barnet 12 och det blir knivigare. Men frågeställningen är varken konstig eller omöjlig att förstå.

Hade TS frågat om hon kunde lämna sin 12-åring ensam hemma fram till klockan 23, samt hela helgen, hade svaren sannolikt bestått av idel hot om anmälningar till soc, frågar om varför hon ens skaffade barn samt påståenden om att hon inte var klok som tänkte så.

På FL har man alltid fel!
  • Friger
    nernu skrev 2022-01-11 11:23:14 följande:
    En läkare kan givetvis inte skriva ett intyg på att en frisk 12-åring inte ska vara ensam hemma. Hur tänkte du där?
    Säg inte det... Man kan få intyg på dom mest märkliga saker. Försöka går ju alltid.

Det viktiga brukar vara att det som intygas är något som den andre, i det här fallet läkaren kan stå för. Tycker du att det är rimligt att en 12-åring ska vara ensam hemma en hel helg? Inte? Skulle du kunna skriva ett papper på det? Pappan är sjuk i Covid och försäkringskassan säger att jag kan få vabba då om läkaren skriver ett intyg på att barnet inte bör vara själv hemma den helgen. Kan du snälla hjälpa mig med det?
  • nernu
    Friger skrev 2022-01-11 13:24:35 följande:

Säg inte det... Man kan få intyg på dom mest märkliga saker. Försöka går ju alltid.

Det viktiga brukar vara att det som intygas är något som den andre, i det här fallet läkaren kan stå för. Tycker du att det är rimligt att en 12-åring ska vara ensam hemma en hel helg? Inte? Skulle du kunna skriva ett papper på det? Pappan är sjuk i Covid och försäkringskassan säger att jag kan få vabba då om läkaren skriver ett intyg på att barnet inte bör vara själv hemma den helgen. Kan du snälla hjälpa mig med det?

Sjukvården har ingenting med barnomsorg att göra. Tycker faktiskt att det är rent oförskämt att ta deras tid med för dem helt irrelevanta frågor.

Fkassan bryr sig inte om vad läkare tycker om när barn i allmänhet kan vara ensamma hemma. Barnet har inget vårdbehov och en läkare kan givetvis inte yttra sig om huruvida ett barn han eller hon aldrig har träffat kan vara ensam hemma eller inte.
Svar på tråden Vab 12 år