• Anonym (CSN)

Betala tillbaka csn medan jag studerar

Hej,

Jag fick årsbesked från CSN idag. Det står att jag ska betala tillbaka på lånet från och med juli 2022. Jag läste tidigare en utbildning som jag hoppade av. Betalade sedan av på det lån jag hade sedan tidigare, under 4 års tid innan jag började studera igen i januari 2021. Jag har skött alla betalningar förut. 
    När jag började studera förra året, så las det automatiskt in att jag inte skulle betala tillbaka. 
    Det som stod i årsbeslutet nu var: "Du får ny återbetalningstid från och med 2022 eftersom du uppfyller villkoren för detta." Jag kommer göra en ny ansökan om studiemedel för ht 2022 och vt 2023. Jag måste väl kunna slippa betala i alla fall under tiden jag studerar? Alltså, att jag får betala av på lånet under sommaren, men inte under ht 2022 och vt 2023? 
    Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig bena ut detta. Jag trodde att man alltid automatiskt slapp betala under hela tiden man studerar. Känner mig orolig över detta.

• Svar på tråden Betala tillbaka csn medan jag studerar
  • EpicF

Vanligen behöver man inte betala när mam studerar och man får då ansöka om utsättning.

• Anonym (M)

CSN kan ju inte veta att du planerar att plugga igen till hösten, så därför får du årsbesked utifrån hur situationen ser ut nu. När du återigen studerar med studiemedel kommer du kunna ansöka om att pausa återbetalningen.

• Anonym (CSN)
    Anonym (M) skrev 2022-01-10 19:55:21 följande:

CSN kan ju inte veta att du planerar att plugga igen till hösten, så därför får du årsbesked utifrån hur situationen ser ut nu. När du återigen studerar med studiemedel kommer du kunna ansöka om att pausa återbetalningen.

Jag läser en utbildning som är färdig januari 2024. De vet ju alltså att jag planerar fortsätta studera tills dess. Förra omgången jag slutade plugga fick jag börja betala tillbaka 6 månader efter att jag hoppat av.
  • Anonym (M)
    Anonym (CSN) skrev 2022-01-10 20:05:17 följande:

Jag läser en utbildning som är färdig januari 2024. De vet ju alltså att jag planerar fortsätta studera tills dess. Förra omgången jag slutade plugga fick jag börja betala tillbaka 6 månader efter att jag hoppat av.

Eftersom du antagligen inte sökt studiemedel fram till 2024 så, nej det "vet" de inte. De utgår enbart från de ansökningar du hittills skickat in och struntar helt i hur lång utbildningen du tänkt läsa är egentligen.
  • Anonym (W)
    Ingen, inte ens du, vet om du kommer att fullfölja utbildningen. Sedan vet ju CSN bara om det du sökt, inte det du kommer att söka. De har inga kristallkronor.
  • EpicF

Nej, det kan inte veta att du planerar att fortsätta på din utbildningen. Du får ansöka om nedsättning av det du ska betala på låter, precis som alla andra gör som av olika anledningar inte har ekonomi att betala nu.
  • Anonym (QW)

Som andra poängterat så kan CSN omöjligen veta hur länge du planerar på att studera, vare sig det är ett program eller ej.

Men nej, du behöver inte betala tillbaka. Du ansöker ju helt enkelt inför nästa termins kurser, som du gjort hittills, och då kommer det där att regleras - skjutas fram. Men just nu räknar dem det som att du kommer sluta studera vid X datum då du inte har skickat in en ny ansökan.

Sedan så betalar du tillbaka direkt efter studiernas avslut då det helt enkelt är andra gången du studerar. Första gången man studerar så skjuts betalningen upp i 6 månader men studier efter detta börjar man betala av direkt. Men det där kommer såklart regleras när du ansöker om nytt studiemedel, som tidigare nämnt.

• Glinda från Oz

Hur ska CSN veta att du fortfarande studerar? Du kan ha hoppat av igen de kan de inte veta. Man måste ansöka om anstånd med betalning varje år, du kommer få ansöka igen 2023. 

• Anonym (CSN)

Tack för svar. Jag har nu fått klarhet i detta. Beslutet grundar sig alltså på att jag ska betala direkt när jag inte studerar, vilket de räknar från och med juli. Det blir ingen katastrof att betala den summan under sommaren när jag jobbar. Var mest orolig över att behöva betala under resten av året när jag bara har studiemedel, men då kommer ju betalningarna att pausas

Blev bara så stressad när jag såg det men nu känns det lugnare.

• Anonym (Li)

Jag fick samma besked nu i dagarna.

Jag studerar och har tre terminer kvar på min utbildning, men har bara sökt csn till maj 2022. Ska göra ny ansökan inför höstterminen 2022.

Jag tolkar det som att det är pga att jag inte sökt studielån för höstterminen ännu, och att det kommer ett nytt beslut om återbetalning när jag sökt csn för höstterminen.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (W) skrev 2022-01-10 20:11:43 följande:
    Ingen, inte ens du, vet om du kommer att fullfölja utbildningen. Sedan vet ju CSN bara om det du sökt, inte det du kommer att söka. De har inga kristallkronor.
    Kristallkronor är inte lika användbara som kristallkulor ...
Svar på tråden Betala tillbaka csn medan jag studerar