• Anonym (CSN)

Betala tillbaka csn medan jag studerar

Hej,

Jag fick årsbesked från CSN idag. Det står att jag ska betala tillbaka på lånet från och med juli 2022. Jag läste tidigare en utbildning som jag hoppade av. Betalade sedan av på det lån jag hade sedan tidigare, under 4 års tid innan jag började studera igen i januari 2021. Jag har skött alla betalningar förut. 
    När jag började studera förra året, så las det automatiskt in att jag inte skulle betala tillbaka. 
    Det som stod i årsbeslutet nu var: "Du får ny återbetalningstid från och med 2022 eftersom du uppfyller villkoren för detta." Jag kommer göra en ny ansökan om studiemedel för ht 2022 och vt 2023. Jag måste väl kunna slippa betala i alla fall under tiden jag studerar? Alltså, att jag får betala av på lånet under sommaren, men inte under ht 2022 och vt 2023? 
    Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig bena ut detta. Jag trodde att man alltid automatiskt slapp betala under hela tiden man studerar. Känner mig orolig över detta.

• Svar på tråden Betala tillbaka csn medan jag studerar
  • EpicF

Vanligen behöver man inte betala när mam studerar och man får då ansöka om utsättning.

• Anonym (M)

CSN kan ju inte veta att du planerar att plugga igen till hösten, så därför får du årsbesked utifrån hur situationen ser ut nu. När du återigen studerar med studiemedel kommer du kunna ansöka om att pausa återbetalningen.

• Anonym (CSN)
    Anonym (M) skrev 2022-01-10 19:55:21 följande:

CSN kan ju inte veta att du planerar att plugga igen till hösten, så därför får du årsbesked utifrån hur situationen ser ut nu. När du återigen studerar med studiemedel kommer du kunna ansöka om att pausa återbetalningen.

Jag läser en utbildning som är färdig januari 2024. De vet ju alltså att jag planerar fortsätta studera tills dess. Förra omgången jag slutade plugga fick jag börja betala tillbaka 6 månader efter att jag hoppat av.
  • Anonym (M)
    Anonym (CSN) skrev 2022-01-10 20:05:17 följande: