• Hundmamma

Det tog sig på 2a försöket!

Hej! Jag har lyckats bli gravid på vårt andra försök sedan hormonspiralen åkte ur den 12 november. Jag plussade på bim-8 med ett suuupersvagt streck på testlagrets sticka, och har sedan fått starkare och starkare plus för varje dag????

Befinner mig idag på bim-2. Trodde jag var låghormonare men tydligen inte, har redan såna sjuka humörsvängningar. Jag blir arg och ledsen för ingenting, växlar mellan euforiska känslor och oro, och igår så började jag skratta åt min hund för att hon kollade på mig. Skrattade åt henne tills jag inte fick luft, sen så började jag gråta hysteriskt(???) Grät även i 20min och ville typ göra slut med min kille för att han inte kokat ris när jag kom hem från jobbet. Kan man verkligen få såna sjuka humörsvängningar såhär tidigt? Är ju bara i v4?

Förutom mina humörsvängningar så har jag ömma bröst, mer flytningar, är sjukligt trött, och känner mig virrig och trögtänkt.

Jag snusar sedan 13år tillbaka, har inte tagit en enda snus sen jag plussade på stickan, men har inte fått abstinens över huvudtaget? Någon annan som varit med om samma? Har provat sluta snusa hur många gånger som helst innan, men har haft sjuka abstinensbesvär, och har nu inte ett enda. Har varit beredd på att jag skulle bli tvungen att sluta den dagen jag blev gravid, och eftersom vi planerade att bli gravida så kanske det blev enklare på något vis, men kan ändå inte förstå varför det går så lätt???? men är så glad för det! Och det lilla livet som förhoppningsvis kikar fram i september????

Nån fler som nyss plussat och kan dela med sig av symptom, tankar osv? Vill prata med hela världen om detta men känns lite tidigt ännu så skulle vara kul att prata med någon som sitter i samma sits som jag????

• Svar på tråden Det tog sig på 2a försöket!
  • Anonym (..)

Äh varför snusade du när du försökte bli gravid?

• Anonym (Petra)
    Anonym (..) skrev 2022-01-10 19:43:55 följande:

Äh varför snusade du när du försökte bli gravid?

Det spelar väl ingen roll, hon har ju slutat snusa nu.
  • Anonym (..)
    Anonym (Petra) skrev 2022-01-10 20:29:40 följande:

Det spelar väl ingen roll, hon har ju slutat snusa nu.

Jo? Om man försöker bli gravid så ska man inte snusa, röka, dricka osv.
  • Hundmamma
    Anonym (..) skrev 2022-01-10 20:42:23 följande:

Är riktigt nöjd över att jag kunde sluta direkt jag plussade, och gjorde det extremt tidigt i graviditeten så jag är inte det minsta orolig. Att du som väljer att vara anonym endast kommer med negativitet var ju inget man blev förvånad över. Det är väldigt få som slutar leva som vanligt under hela den tiden som man eventuellt kan bli gravid och tiden före.
  • Anonym (Va)

Jag har fyra barn, två planerade och två oplanerade. Gravid med sista nu, nr 4

De två vi har planerat så har jag snusat som vanligt fram tills plus. Båda gångerna har det tagit sig på 1a försöket. Har jag velat ta ett glas vin eller en öl så har jag gjort det fram tills ett plus uppenbarat sig.

TS!

Grattis. Jag kan relatera till svängningarna i humöret, det är så jag har förstått att jag är gravid innan jag ens plussat.

Jag har snusat i 10 år och har inte haft problem med att sluta snusa så fort jag har plussat. Visst kan jag sakna en snus till kaffet men inte så jag får abstinens eller gråter av att inte ta nån.

Efter sista graviditeten (2år sedan) så började jag aldrig snusa igen, saknar det inte ens

Symtom för mig har vart humöret i början och sedan mellan v.6/v.9 så har illamåendet börjat. Med sista nu så höll det i sig länge och det har aldrig vart så jobbigt som denna gång. (Slutade i v.16 men kan fortfarande må illa och kräkas ibland) är gravid med en pojke så det är pojke nr 2. Mådde inte såhär illa med vår första son, inte ens med mina döttrar.

Foglossning är också bedrövlig denna gång, innan så har den inte vart så farlig men graviditet nr4 har för mig vart värst. Är bara i v.22 också men man får kämpa på.

Igen, stort grattis
  • Anonym (Bra jobbat!)

Ska och ska...

Viktigast är att man väljer att sluta när man väl får veta att man väntar barn.

För vissa kan det ts lång tid att bli gravida och kanske vill de inte ge upp vissa saker.

Visst är det bätte att sluta innan, men bra jobbat att sluta med snusen!!

Alla beroenden kan vara svåra att bryta med!
  • Anonym4848

Grattis!

Jag slutade också snusa när jag plussade, och har samma upplevelse som du. Alltid mått skit när jag försökt sluta förut men nu kändes det absolut ingenting. Är nog att man är motiverad att sluta på ett annat sätt.

Är nu i v. 36 och på slutet har jag börjat längta lite dock, tyvärr! Haha borde ju inte börja igen sen men vi får se hur det går..

• Anonym (In)

Grattis till graviditeten och bra du slutade snusa!

Jag blev gravid förra julen men viste inte om det förens i februari och då var jag i vecka 12. Jag snusade då hela den tiden men precis som du när jag fick veta att jag ar gravid så slutade jag har varit snusfri sen dess. Kände inget sug eller abstinens.

V 20 avbröt vi graviditeten pga missbildningar på fostret. Så mkt skuldkänslor har jag eftersom jag snusade. Vet inte om snuset hade påverkan men i vilket fall så hade jag ju inte gjort allt för att skydda mitt barn eftersom jag höll på imed snuet. //

Svar på tråden Det tog sig på 2a försöket!