• Mon 10 Jan 2022 19:40
    39587 visningar
    73 svar
    73
    39587

    Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar

    Hej!

    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.

    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.

    Vi bor inte tillsammans nu men ska flytta ihop till sommaren i det huset.

    Köket ska vi börja med nu till våren.

    Jag hade tänkt köpa köket då han inte har dom pengarna just nu.

    (Han ska sälja sitt hus)

    Tilläggas ska att han är snickare.

    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.

    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.

    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.

    Låter det sniket?

    I annat fall kan min kompis som är snickare komma och montera köket,han kan få 200kr i timmen,som jag och min sambo delar på i såfall.

    Varför ska jag stå för hela kostnaden?

    Han kommer ju oxå använda köket.

    Och säljer vi har ju husvärdet ökat.

    Om han ska resonera så där så kan vi väl även resonera så här?

    Jag hade tänkt plantera en gräsmatta framför hela huset,då kan ju han köpa matjorden som kommer med lastbil,han betalar även för buskar träd och blommor.

    Och jag skriver upp dom timmarna jag arbetar i trädgården.

    Påtalar även att det är han som börjat denna diskussion.

    Inte jag som är snål,däremot rättvis.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar
  • S23
    Tue 11 Jan 2022 22:38
    #50
    +1
    Skogsbo78 skrev 2022-01-11 21:52:47 följande:

    Tack för alla kommentarer.

    Har nu kommit på den bästa lösningen då han vill ha betalt för att renovera.

    Han kommer få betalt?men han får inte köpa in sig i huset?han blir inneboende..då jag redan äger det?sen kan ju han hyra ut sitt hus så kan vi testa att leva ihop?

    Jag kan inte låta han köpa in sig i huset med detta resonemang..om vi skulle separera nästa år så måste jag lösa ut honom om han äger hälften?

    Och har jag inte råd med det får ju även jag flytta..

    Får väl se vad han säger om detta koncept..han blir nog måttligt arg?


    Se då till att skriva ett samboavtal så att inte han kan kräva del av huset vid separation.
  • Tue 11 Jan 2022 23:06
    #51

    Ett samboavtal hos en firma kostar inte så mkt (framförallt inte jämfört med att förlora halva nettovärdet på huset) snåla inte med en gör det själv mall i detta fallet. Ta hjälp.

  • Tue 11 Jan 2022 23:14
    #52
    Skogsbo78 skrev 2022-01-11 21:52:47 följande:

    Tack för alla kommentarer.

    Har nu kommit på den bästa lösningen då han vill ha betalt för att renovera.

    Han kommer få betalt?men han får inte köpa in sig i huset?han blir inneboende..då jag redan äger det?sen kan ju han hyra ut sitt hus så kan vi testa att leva ihop?

    Jag kan inte låta han köpa in sig i huset med detta resonemang..om vi skulle separera nästa år så måste jag lösa ut honom om han äger hälften?

    Och har jag inte råd med det får ju även jag flytta..

    Får väl se vad han säger om detta koncept..han blir nog måttligt arg?


    Om du verkligen vill prova att bo tillsammans med honom trots hans sjuka resonemang så är nog det en bra lösning. Låt honom bli arg då, man tar inte betalt för att renovera sitt eget hus, då kan det inte längre bli hans hus. Då får han stå ut med att vara inneboende som du skrev:)
  • Tue 11 Jan 2022 23:27
    #53
    Skogsbo78 skrev 2022-01-11 21:52:47 följande:

    Tack för alla kommentarer.

    Har nu kommit på den bästa lösningen då han vill ha betalt för att renovera.

    Han kommer få betalt?men han får inte köpa in sig i huset?han blir inneboende..då jag redan äger det?sen kan ju han hyra ut sitt hus så kan vi testa att leva ihop?

    Jag kan inte låta han köpa in sig i huset med detta resonemang..om vi skulle separera nästa år så måste jag lösa ut honom om han äger hälften?

    Och har jag inte råd med det får ju även jag flytta..

    Får väl se vad han säger om detta koncept..han blir nog måttligt arg?


    Lycka till med det!
  • Wed 12 Jan 2022 04:04
    #54

    Fråga är om han är hantverkskunnig på riktigt eller en glad amatör?

    Du ska ju inte "stå ut" med hans tjänster om de inte håller måttet.

  • Wed 12 Jan 2022 05:30
    #55

    Han är anställd som snickare.Tack!

  • Wed 12 Jan 2022 07:14
    #56
    Skogsbo78 skrev 2022-01-11 21:52:47 följande:

    Tack för alla kommentarer.

    Har nu kommit på den bästa lösningen då han vill ha betalt för att renovera.

    Han kommer få betalt?men han får inte köpa in sig i huset?han blir inneboende..då jag redan äger det?sen kan ju han hyra ut sitt hus så kan vi testa att leva ihop?

    Jag kan inte låta han köpa in sig i huset med detta resonemang..om vi skulle separera nästa år så måste jag lösa ut honom om han äger hälften?

    Och har jag inte råd med det får ju även jag flytta..

    Får väl se vad han säger om detta koncept..han blir nog måttligt arg?


    Låter mycket bra. Om du står för alla kostnader inkl lön till honom så finns det inget annat rimligt än att du äger huset. Glöm nu för allt i världen inte bort att skriva samboavtal när han flyttar in.
  • Wed 12 Jan 2022 07:56
    #57
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 19:40:37 följande:
    Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar

    Hej!

    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.

    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.

    Vi bor inte tillsammans nu men ska flytta ihop till sommaren i det huset.

    Köket ska vi börja med nu till våren.

    Jag hade tänkt köpa köket då han inte har dom pengarna just nu.

    (Han ska sälja sitt hus)

    Tilläggas ska att han är snickare.

    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.

    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.

    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.

    Låter det sniket?

    I annat fall kan min kompis som är snickare komma och montera köket,han kan få 200kr i timmen,som jag och min sambo delar på i såfall.

    Varför ska jag stå för hela kostnaden?

    Han kommer ju oxå använda köket.

    Och säljer vi har ju husvärdet ökat.

    Om han ska resonera så där så kan vi väl även resonera så här?

    Jag hade tänkt plantera en gräsmatta framför hela huset,då kan ju han köpa matjorden som kommer med lastbil,han betalar även för buskar träd och blommor.

    Och jag skriver upp dom timmarna jag arbetar i trädgården.

    Påtalar även att det är han som börjat denna diskussion.

    Inte jag som är snål,däremot rättvis.

    Vad tycker ni?


    *Ni köper ett gemensamt hus
    *Ni skall flytta ihop i huset till sommaren
    *Köket b.la behöver bytas
    *Du köper det nya köket
    *Ni båda skall använda köket

    Du skriver även att du tycker det är fel. Nej du skall inte "tycka något"..
    Det ÄR fel.
    Så inåtahelvete fel.

    Om han inte vill förstå detta så skall du ta på dig dina spetsigaste skor och sparka honom hårt där bak och sälja huset igen och leta efter en vettig som har något innan för pannbenet i stället.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Wed 12 Jan 2022 09:29
    #58

    För i helvete!
    Otroliga psykopatvibbar.
    Sträck upp dig!
    Är detta din framtida man och far till dina barn?
    DUMPA HONOM DIREKT!

  • Wed 12 Jan 2022 09:43
    #59

    Låter väldigt suspekt

    Ta kvitton för utfört arbete och skriv bodelningsavtal där det framgår din insats samt utgifter mm.

Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar