• Anonym (Tjej på 24 år)

Inte tillräckligt höga betyg för min drömutbildning

Hade i princip F i allt på gymnasiet och kämpade sedan på komvux för att få så högt betyg jag kan för att komma in på min drömutbildning trots heltidsjobb m.m. Nu när jag äntligen kan söka in på universitet så räcker inte mina betyg. Endast 19.4 i snitt och allt kämpande känns så meningslöst.. Ska jag ge upp min dröm? Vad det bästa sättet för mig nu att komma in?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-10 20:52
    17.4 i snitt menar jag!

• Svar på tråden Inte tillräckligt höga betyg för min drömutbildning
  • BuoBä

Högskoleprovet. Öva på gamla prov först, och skriv sen provet minst två gånger för de flesta brukar höja sitt resultat.

• Anonym (ssss)
    Anonym (Tjej på 24 år) skrev 2022-01-10 20:41:33 följande:

Hade i princip F i allt på gymnasiet och kämpade sedan på komvux för att få så högt betyg jag kan för att komma in på min drömutbildning trots heltidsjobb m.m. Nu när jag äntligen kan söka in på universitet så räcker inte mina betyg. Endast 19.4 i snitt och allt kämpande känns så meningslöst.. Ska jag ge upp min dröm? Vad det bästa sättet för mig nu att komma in?

17.4 i snitt menar jag!

Vad är din drömutbildning då?  
  • Friger
    BuoBä skrev 2022-01-10 20:49:55 följande:

Högskoleprovet. Öva på gamla prov först, och skriv sen provet minst två gånger för de flesta brukar höja sitt resultat.

Instämmer, högskoleprovet.
  • Anonym (Principle pain)

För några år sedan åtminstone kunde man göra en prövning för att höja betyget i en kurs.

• Anonym (A)
    BuoBä skrev 2022-01-10 20:49:55 följande:
    Öva på dom proven
  • Anonym (Johanna)

Måste din dröm innebära just den här utbildningen eller finns det andra vägar?
    Som att tex. söka fristående kurser för att så småningom hoppa på programmet eller plocka ihop sin egen examen?
    Tänk aldrig att det du läst är förgäves, det får du inte göra!
    Allt slit som du lagt ner har gett dig massor av kunskap som ger dig ett mycket bättre läge idag än du hade innan. 
    Du ska ha en stor klapp på axeln för det.
    Kommunen erbjuder möten med studie-och yrkesvägledare även för vuxna, inte bara för elever i högstadiet eller gymnasiet. Har du pratat med en sån om vilka vägar som finns framåt?
    Annars instämmer jag om tipsen med högskoleprovet. 

• Glinda från Oz

Skriv högskoleprovet. Med upptentade betyg hamnar du dessutom i en särskild intagningskategori.

• Anonym (J)

Kan du pussla ihop en egen examen?

• Anonym (Tjej på 24 år)

🔵UPPDATERING: Hej alla! Jag har glömt att uppdatera denna tråd och kan stolt säga att jag nu studerar min drömutbildning och gått en tredjedel av hela utbildningen samt fått jobb inom samma område🥰 Verkligen tack för allt pepp. Låter klyschigt, men ge aldrig upp!!!????

• Aliona
    Anonym (Tjej på 24 år) skrev 2025-02-15 18:08:05 följande:

🔵UPPDATERING: Hej alla! Jag har glömt att uppdatera denna tråd och kan stolt säga att jag nu studerar min drömutbildning och gått en tredjedel av hela utbildningen samt fått jobb inom samma område🥰 Verkligen tack för allt pepp. Låter klyschigt, men ge aldrig upp!!!????

Grattis! Hur gjorde du för att komma in då? 
  • Anonym (4)

Varför fick du nästan bara F i gymnasiet? 
    Sjukt.

• Anonym (4)
    Anonym (4) skrev 2025-02-15 18:26:51 följande:

Varför fick du nästan bara F i gymnasiet? 
    Sjukt.

Hur kan man på riktigt få nästan bara F?
    Har du IF? 
    Vad är det somr svårt?
  • burleskburkläsk
    Anonym (Tjej på 24 år) skrev 2022-01-10 20:41:33 följande:

17.4 i snitt menar jag!

Du är 24 bast...ge inte upp, inte redan!
  • Anonym (A)

Undrar hur det har gått för TS, det har gått ett par år.

• burleskburkläsk
    Anonym (A) skrev 2025-04-04 21:31:17 följande:

Undrar hur det har gått för TS, det har gått ett par år.

Snyggt trodde det var en ny tråd! 🙈
  • Anonym (A)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-04 21:37:18 följande:
    Snyggt trodde det var en ny tråd! 🙈
    😁
Svar på tråden Inte tillräckligt höga betyg för min drömutbildning