• Anonym (Ida)

För gammal för barn? (38 år och rädd)

Grattis till att ha hittat en fin man! Jag skulle säga att du har bråttom om du vill ha egna barn. Du borde börja försöka nu. Även om fertilitet är individuell så har du fyllt 38 och fyller 39 om ett drygt halvår. Man ska helst vara under 40 år när man börjar med ivf för att ha en bra chans, det har dom sagt till mig i alla fall. Jag fyller 38 år om en månad och jag och min man har försökt skaffa ett syskon till vårt barn i 1,5 år nu. Vårt första barn gick enkelt men då var jag 32. Nu går det inte fast vi ligger på rätt dagar varje månad och lever hälsosamt. Dessutom så har jag haft två tidiga missfall på vägen, för även om man blir gravid så är missfallsrisken högre när man är äldre. Om inget händer under våren ska jag försöka med ivf privat. Det är både påfrestande för kroppen och dyrt. Det känns jättejobbigt ärligt talat och jag önskar att vi hade försökt få ett syskon tidigare. Jag har läst att efter 38 år så är chansen att bli gravid 10 % varje månad, jämfört med när man är 35 då chansen är 20 %.

• Anonym (Ida)
    Anonym (E) skrev 2022-01-11 15:08:53 följande:

Vi började försöka förra året då jag var 36. Blev gravid relativt fort (någon månad efter p-pillerstopp), men det slutade i MA efter 11 veckor. Sedan tog det ca 5 månader innan jag blev gravid igen. Men den gången slutade det i missfall i vecka 7.

Nu är jag 37, och fyller 38 snart, och börjar känna att tiden går fort och vi ska snart börja försöka igen efter senaste missfallet. Det händer ju många, och även yngre, att man får något eller några missfall och det är egentligen inget konstigt. Men det var i alla fall något jag inte tänkt så mycket på innan vi började, utan jag var mer orolig att inte bli gravid så fort pga åldern. 

Detta är inte menat för att bidra med negativ information, utan mer som en grej att ha med i beräkningen. Om ni vill ha barn kan det vara idé att börja försöka så snart som möjligt (om det känns rätt så klart), för det kan ta lite tid innan det går, även i fall där man är helt frisk och hälsosam och när man är yngre med :)

För att också bidra med lite positiva anekdoter så har jag flera stycken vänner och kollegor som fått sitt första barn i 38-40 års åldern. (I vissa fall känner jag till att de inte haft några problem, i andra fall har jag ingen aning om det har varit svårt eller så.)

Beklagar MA och missfall. Det låter exakt som oss, vi började försöka få ett syskon när jag var 36, blev gravida direkt men det slutade med missfall i v.7 som upptäcktes i v.13. Blev gravid snabbt igen, slutade i missfall i v.7. Sedan har vi gjort typ tio försök till utan resultat. Det måste man komma ihåg, även om man lyckas plussa så är det inte säkert att det går hela vägen när man är äldre.
Svar på tråden För gammal för barn? (38 år och rädd)