För gammal för barn? (38 år och rädd)
Jag fick 3 barn utan problem när jag var yngre. När jag var 38 började vi försöka få en till. Jag har inte haft några problem att bli gravid, det har skett efter några få försök bara. Däremot så har alla graviditeter slutat i missfall. Är uppe i 5 st missfall irad nu och har nu blivit 40 år utan att vi lyckats. Varje graviditet har pågått ca 2 månader innan missfall och så ska kroppen sen komma igång med ägglossning igen, så tiden går ju. Har gjort missfallsutredning som inte visar några fel. Äggreserven är också ok, och jag blir ju gravid. Däremot är troligtvis inte kvalitén på äggen på topp och det leder till fel i utvecklingen och missfall.
Chansen finns ju att det går bra för dig, men det är mycket som kan gå fel med ökad ålder. Jag skulle dock aldrig skaffa barn med någon som jag bara känt några månader. Pappan är någon du kommer behöva samarbeta med i minst 18 år, och efter några månader känner man inte varandra. Ni är fortfarande nyförälskade och har inte sett varandras dåliga sidor. Ni kanske inte heller har samma värderingar och syn på barnuppfostran. Det kan i värsta fall också vara en narcissist som kommer att göra ditt liv till ett helvete. Det tar betydligt längre tid än några månader att upptäcka det. Om jag inte skulle kunna tänka mig ett liv utan barn skulle jag hellre skaffa barn själv än med någon jag känt en kort tid bara.