• Anonym (:()

Sjukskrivning pga dålig sömn?

Jag har senaste veckan haft otroligt dålig sömn, jag ligger vaken på nätterna från 02-03 tills klockan ringer 05.30 och sedan jobbar jag 100 procent till kl.17. Jag är bara gravid i vecka 15, så jag är lite orolig för hur detta ska fortsätta och känner att man situation inte är hållbar. Har även ett småbarn hemma på 1,5 år också och jag orkar inte med någonting för tillfället mer än att kämpa mig genom dagarna på arbetet. Vad kan man göra åt detta? Känns inte som sömntabletter är lösningen då jag vaknar oavsett på nätterna för att kissa flera ggr eller för att ta hand om min dotter som vaknar. Tycker om mitt arbete och vill helst inte bli sjukskriven, men är det lösningen på mina problem tar jag emot det med öppna armar för jag orkar inte ha det så här. Nu legat vaken sen 02.30, och ska gå upp om 1,5 timme för att jobba fram till 17.. ångest.

Någon som haft liknande? Hur löste ni det? Samt påverkas SGI av att man blir sjukskriven? Vill inte få mindre föräldrapenning pga mina besvär , då fortsätter jag hellre så här..

• Svar på tråden Sjukskrivning pga dålig sömn?
  • Anonym (Insomnia)

Jag kan inte svara om sjukskrivningen men ville bara ge dig lite hopp om sömnen. Med första barnet så kunde jag inte sova i slutet av graviditeten, med barn 2 påverkades inte sömnen alls och nu med 3an så kunde jag inte sova alls från ca v.15, är nu i v.20 och har precis börjat kunna sova normalt igen

• Anonym (Nej)

Du kommer inte få en spänn i sjukpenning för att du är trött och inte orkar med ditt barn efter jobbet.

• Anonym (Flygplansläge)

1. Du kan sjukskriva dig själv i en vecka.

2. Ligg inte och håll på med mobilen på nätterna när du vaknar, BIG NO-NO!

Jag är också gravid och har en 1,5-åring, sömnen har gått upp och ner lite under graviditeten. Har i perioder vaknat precis som du, och det sämsta du kan göra är att ligga och hålla på med mobilen. Jag brukar sätta på en podd utan plötsliga/höga ljud (mobilen på flygplansläge hela natten), gärna en som jag redan hört flera gånger så det inte blir för spännande/intressant, och gärna lite långsammare än orginalhastighet. Se till att ha bra sömnhygien och drick inte så mycket på kvällen så blir det mindre kiss-pauser på natten.

• Jemp

Sgi påverkas inte av sjukskrivning.

Varför tar inte pappan nätterna med dottern denna period?

• svansmamman

Jag tror det blir svårt för dig att få igenom en sjukskrivning pga det. Jag sov väldigt dåligt från typ vecka 9 och framåt och när jag väl lyckades somna drömde jag mardrömmar eller sov med ett halvt öga öppet. Det är tyvärr något som hör graviditeten till men något som oftast går över. Det bästa du kan göra är nog att försöka förbättra förutsättningarna och göra det bästa av situationen. Dels kanske du får släppa tanken om att sova nattens alla timmar för ett tag men tänka att du får försöka vila den tid du är vaken, det gör mer än man tror. 

Om du inte redan gjort det kan du alltid börja med att skapa en bättre kvällsrutin. 
    Det kan vara alltifrån att börja varva ner ordentligt redan ett par timmar innan du ska gå och lägga dig, undvik skärmar, gör något du finner avkopplande och försök att bara slappna av. Om du lever tillsammans med någon kan det vara rimligt att den andre ansvarar för barnet utanför magen nattetid. Kanske kan det vara ett alternativ att du sover en stund när du kommer hem från jobbet? Finns det något i din kost som skulle kunna förändras? Det finns en hel del mat som är bra, och därmed annat som är mindre bra, för att öka förutsättningarna för en god natts sömn. 

Jag hoppas att du snart får börja sova bättre och att du hittar metoder som funkar för dig! 

• Anonym (Tilda)

Jag tror inte heller att du får igenom en längre sjukskrivning relaterat till sömn. Om du har små barn som vaknar plus att du jobbar heltid och sen blir du gravid... det är inte någon sjukdom att vara gravid men man har också ansvar litegrann för den sits man sätter sig själv i. 
    Skapa så bra rutiner du kan kring sömn, mobiler och andra digitala verktyg lämnas i hallen eller liknande. Rensa bort allt i era liv just nu som inte är viktigt så att ni får det mest basala på plats. Det är så vissa delar av livet.

• Anonym (Gränser)

Det behöver inte vara så antingen eller. Ta hellre en kortare sjukskrivning ganska snabbt, än att springa rakt in i utmattning.

Anonym (Nej) skrev 2022-01-12 06:39:52 följande:

Du kommer inte få en spänn i sjukpenning för att du är trött och inte orkar med ditt barn efter jobbet.

Ursäkta? Jag frågade om sjukpenning för att jag har sömnproblem, inte för att jag är normalt trött utan för att jag inte kan sova på nätterna trots att mitt barn sover.
    Jemp skrev 2022-01-12 08:02:11 följande:

Sgi påverkas inte av sjukskrivning.

Varför tar inte pappan nätterna med dottern denna period?

Hon har alltså sovit hela nätter denna period, men jag har haft denna period i två veckors tid ungefär och problemet ligger i mig inte i någon annan.
    Anonym (Flygplansläge) skrev 2022-01-12 07:53:31 följande:

1. Du kan sjukskriva dig själv i en vecka.

2. Ligg inte och håll på med mobilen på nätterna när du vaknar, BIG NO-NO!

Jag är också gravid och har en 1,5-åring, sömnen har gått upp och ner lite under graviditeten. Har i perioder vaknat precis som du, och det sämsta du kan göra är att ligga och hålla på med mobilen. Jag brukar sätta på en podd utan plötsliga/höga ljud (mobilen på flygplansläge hela natten), gärna en som jag redan hört flera gånger så det inte blir för spännande/intressant, och gärna lite långsammare än orginalhastighet. Se till att ha bra sömnhygien och drick inte så mycket på kvällen så blir det mindre kiss-pauser på natten.

Har inte hållt på med mobilen, ligger och blundar i timmar utan resultat. Kan känna mig trött men omöjligt att komma till ro. Denna natt var första gången jag tog upp telefonen för att skriva detta inlägg, för att jag börjar bli frustrerad över denna situation.. hade likadant med dottern, men i senare veckor. Då jobbade jag ej 100 procent, men känner att detta inte fungerar.
Svar på tråden Sjukskrivning pga dålig sömn?