Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Hur mycket ska man hjälpa?

För mig skulle detta inte vara ok. Han väljer att sätta sina behov framför det som ni gemensamt bestämt att ni ska spara pengarna till.
    Känner att han måste sponsra eller hjälpa sin familj med pengar så kanske ni behöver skapa en annan modell för sparande, tex. att ni delar upp vad som är "egna pengar" varav han då kan skicka pengar till sin släkt om han vill. Och så har ni en del som ni sparar.
    Det som blir dina pengar skulle du då helst (förmodligen) lägga till det gemensamma sparandet för att snabbare få ihop kontantinsatsen men det ska du inte göra då. Utan då hade jag valt att investera det vid sidan om. Du gör vad du vill med dina så har jag rätt att göra vad jag vill med mina...
    Men det är ju då förutsatt att ni enas om att er boende-dröm skjuts på framtiden då han väljer att göra så här. Inte bara en gång utan regelbundet.

• Anonym (Anna)
    Anonym (***) skrev 2022-01-12 14:41:53 följande:
    Jag tycker att dricksen ska räknas som lön. 
    Jag håller med. Det är ersättning för arbete så att säga, så det är hans bidrag till ert gemensamma. 
  • Anonym (Anna)

Du beskriver att ni är överens om sparande till boende och att han vet att du inte vill att han skickar pengar. Ändå frågar han vilket gör att ni blir oense och det är en helt onödig konflikt.
    Är ni överens om vad sparpengarna ska gå till så måste han följa det till 100% och sluta fråga, för det skapar bara en ond spiral.
    Alternativt så gör ni en modell där var och en får behålla en liten del pengar varje månad att själv förfoga över, och då kan han göra vad han vill med sina. Skänka bort eller lägga på ytterligare sparande eller konsumtion.

Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa?