• Anonym (Jobbletare)

Vad gör en medicinsk sekreterare?

Nyfiken på yrket medicinsk sekreterare. Förstår att man skriver mycket på dator, men undrar är allt arbete förlagt till dator? Har nämligen en synskada och osäker på om jag fixar 8 timmar om dagen stirrandes in i en dataskärm.

• Svar på tråden Vad gör en medicinsk sekreterare?
  • Prillan

Mest dator men också scanning, stå i kassa och liknande uppdrag kan ingå.

• Anonym (B)

Stå i receptionen, annars mkt skrivande på framför dator

• Anonym (K)

Har hört att den tjänsten mer eller mindre kommer försvinna i framtiden.

• asdfgh

Har man intresse åt det hållet är det ofta medicinska sekreterare som blir it-ansvariga på t ex vårdcentraler.

• Anonym (Teddy)
    Prillan skrev 2022-01-12 15:59:23 följande:

Mest dator men också scanning, stå i kassa och liknande uppdrag kan ingå.

Vilken utbildning krävs? Är det samma som vårdadministratör?
  • Prillan
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-12 21:13:31 följande:

Vilken utbildning krävs? Är det samma som vårdadministratör?

Ja jag tror det. Annat/nyare namn på utbildningen bara.
  • Anonym (Teddy)
    Prillan skrev 2022-01-12 21:22:57 följande:

Ja jag tror det. Annat/nyare namn på utbildningen bara.

Aha såpass. Då har yrket bytt namn från läkarsekreterare till medicinsk sekreterare till vårdadministratör. Jag har också hört att yrket är på väg bort som någon ovan sa. Detta pga att läkarna numera kan diktera direkt till datorn och datorn skriver journalen. Vet ej om det är sant eller om det inte funkar så bra.
  • Fliselisan

Arbetar själv på vårdcentral och våra medicinska sekreterare gör många saker förutom att skriva journaler,

De fördelar remisser, svarar på ärenden i 117, står i receptionen, kontrollerar vårdkontakter och rättar där det blivit fel (varje besök ska registreras men ibland registreras ett besök som ett tfn samtal osv), de fixar fredagsfikat, plockar ofta ur diskmaskinen, har hand om olika beställningar, plockar upp varor som kommer, en av dem är IT ansvarig? de gör säkert fler saker men detta var vad jag kom på nu. Men absolut, de sitter mycket framför skärmen.

Kanske i framtiden att de byts ut(?) men inget jag hört om iallafall.

• Anonym (Teddy)
    Fliselisan skrev 2022-01-12 22:44:12 följande:

Arbetar själv på vårdcentral och våra medicinska sekreterare gör många saker förutom att skriva journaler,

De fördelar remisser, svarar på ärenden i 117, står i receptionen, kontrollerar vårdkontakter och rättar där det blivit fel (varje besök ska registreras men ibland registreras ett besök som ett tfn samtal osv), de fixar fredagsfikat, plockar ofta ur diskmaskinen, har hand om olika beställningar, plockar upp varor som kommer, en av dem är IT ansvarig? de gör säkert fler saker men detta var vad jag kom på nu. Men absolut, de sitter mycket framför skärmen.

Kanske i framtiden att de byts ut(?) men inget jag hört om iallafall.

Det verkar vara ett omväxlande yrke.

Jag läste för några år sedan om några regioner där man hade påbörjat försök med att läkaren dikterar sina journaler via voiceover på datorn. Har dock inte läst nåt om huruvida det föll väl ut eller ej.
  • Anonym (Läkarsek)

Jag har jobbat som läkarsekreterare, eller vårdadministratör som det heter idag. Har vart på avdelning på större sjukhus samt mindre vårdcentral. Förutom att föra jornalförteckning, så var man spindeln i nätet. Allt administrativt arbete för alla kollegor, läkarsekreterare som sjuksköterskanoch usk. Direktkontakt med patienter, både vid disk, och telefon. Alla nya tider och återkommande besök skicka man ut samt uppdatera systemen med uppgifter. Besvara mail och förfrågningar, beställde och mottog leveranser till patienteummen och även arbeta reception. Der var väldigt varierande men roligt arbete.

• Maggena

Jobbar som sekreterare på en akutmottagning. Jag skriver in patienter. Debiterar. Fixar reservnummer. Går på larm och tar direktdiktat. Diagnosklassificerar. Remisshantering. Fixar sjukresor, tolk mm. Klart jag skriver lite också. Detta är inget yrke som är på väg bort, kommer bara att ändras lite. Skrivning är bara en liten del av vårt jobb.

• Prillan
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-12 22:16:17 följande:

Aha såpass. Då har yrket bytt namn från läkarsekreterare till medicinsk sekreterare till vårdadministratör. Jag har också hört att yrket är på väg bort som någon ovan sa. Detta pga att läkarna numera kan diktera direkt till datorn och datorn skriver journalen. Vet ej om det är sant eller om det inte funkar så bra.

Jo det finns men är dyrt att köpa in om jag förstått det rätt. Tror inte yrket försvinner än på ett tag, bara byter uppgifter.
  • Prillan
    Maggena skrev 2022-01-13 03:41:06 följande:

Jobbar som sekreterare på en akutmottagning. Jag skriver in patienter. Debiterar. Fixar reservnummer. Går på larm och tar direktdiktat. Diagnosklassificerar. Remisshantering. Fixar sjukresor, tolk mm. Klart jag skriver lite också. Detta är inget yrke som är på väg bort, kommer bara att ändras lite. Skrivning är bara en liten del av vårt jobb.

Skönt att någon annan gör de här sakerna. När jag jobbade inom öppenvården gjorde alla yrkeskategorier det mesta själv förutom läkarna. Men att stå i repan och ha koll på att remisser och diagnoskoder gjordes det fixade med sek.
Svar på tråden Vad gör en medicinsk sekreterare?