• Wed 12 Jan 2022 18:59
    17003 visningar
    9 svar
    9
    17003

    När lyfta huvud från liggande?

    Jag läser så olika. Vissa sidor säger 3 månader, andra 6 (?). Om jag förstår rätt är BVC ute efter att de ska kunna lyfta huvudet i magläge på 3 mån kontroll men min son på 2.5 månad är inte där än... Någon med erfarenhet av vad de gör då? Har någon tips på hur man motiverar honom att lyfta huvudet?

  • Svar på tråden När lyfta huvud från liggande?
  • Wed 12 Jan 2022 19:04
    #1

    Jag har inget minne av att det kollades då. Vårt äldsta barn var nog gränsfall att h*n kunde då. Vårt andra barn kunde nästan lyfta huvet från h*n föddes så lyfta det helt var h*n betydligt tidigare med.

  • Anonym (SM)
    Wed 12 Jan 2022 19:06
    #2

    Det är ingen brådska, han är inte sa gammal ännu. Men låt honom ligga på magen när han är vaken, så tränar han.

  • Anonym (SM)
    Wed 12 Jan 2022 19:26
    #3

    Det är ingen brådska, han är inte sa gammal ännu. Men låt honom ligga på magen när han är vaken, så tränar han.

  • Wed 12 Jan 2022 19:27
    #4
    Anonym (SM) skrev 2022-01-12 19:06:01 följande:

    Det är ingen brådska, han är inte sa gammal ännu. Men låt honom ligga på magen när han är vaken, så tränar han.


    Ja, men han verkar inte vilja... Hur ska jag motivera? Har du tips?
  • Anonym (Em)
    Wed 12 Jan 2022 19:38
    #5

    Många bebisar ogillar ju att ligga på mage på golvet. Men om du själv ligger på rygg och lägger bebben mage mot mage så brukar det gå bättre. Eller om bebisen ligger på mage på golvet så kan du oxå göra det så du ligger ansikte mot ansikte.

  • Anonym (K)
    Wed 12 Jan 2022 21:23
    #6

    Vårt kunde vid en månad och det har jag förstått är väldigt tidigt. Tycker 3-4 månader verkar vanligt utifrån mina vänners barn.

    Att ligga på rygg med benen böjda mot magen och barnet liggande på smalbenen så det tittar ner på dig såg jag som ett tips i nån app.

    Vår son gillade att ligga på magen i sängen så han kom upp lite och hade översikt över allt som hände i vardagsrummet, så det kan vara ett tips, att lägga barnet på sängen eller ett bord så det ser mer än från golvet.

  • Wed 12 Jan 2022 21:32
    #7

    Öva när barnet är mätt och nöjd. Ett tips är att ligga på mage bredvid eller mitt emot barnet. Då kan det möta din blick när det försöker. Prata lugnande så att det blir en mysig stund. Öva korta stunder.

    Här har du en broschyr med olika tips på ställningar:

    www.sodersjukhuset.se/globalassets/dokument/patientinformation/sova-pa-rygg-och-lek-pa-mage-maj-2017.pdf

    Lycka till!

  • Anonym (3 mån)
    Thu 13 Jan 2022 21:06
    #8

    Jag har för mig att de frågade någonstans runt 3 mån med äldsta. Hen avskydde att ligga på golvet så jag svarade att jag inte visste. Vi blev hemskickade för att träna (jag på rygg med benen uppdragna och bebisen på smalbenen precis som någon sa ovan). När det var roligt gick det plötsligt att hålla uppe huvudet hur bra som helst

    Är osäker på om de inte frågade med yngsta eller om jag bara inte kommer ihåg det eftersom hen redan kunde när frågan kom.

  • Fri 28 Jan 2022 15:52
    #9

    Om bvc tycker att ditt barn behöver träna nacken mera så kommer dom att säga det. Alla barn är olika och det är vanligt att bebisar inte gillar magläge bara sådär. Dom första veckorna brukar dom flesta barn utvecklas i samma takt så bvc förväntar sig att barnet är i fas i utvecklingen så att säga, på läkarkontrollerna gör dom rörelsetester, du borde ha ett sådant möte snart. Om ditt barn behöver träna mage mer än ni gör idag så har jag 3 väldigt användbara tips:
    1) Sätt dig ner på en stol/fotölj eller i soffan med barnet i famnen vänt mot dig, placera barnets armar under sina axlar, på så sätt stödjer barnet på dig och håll en fast hand på rumpan. Ju mer du lutar dig bakåt, ju mer får barnet jobba med att lyfta huvudet. Till en början kan du sitta lätt bakåtlutad i några minuter men med tidens träning kan du successivt luta dig mer och mer bakåt.
    2) Bär barnet i magläge, låt barnets underarmar vara stöd mot din ena arm, den här ställningen gör också att barnet mer eller mindre automatiskt lyfter huvudet.
    3) Lägg en mindre kudde under bröstet på barnet när en ligger på mage, du kan också använda amningskudde eller en sovorm om du har en sådan, självklart kan du använda din egen arm som kudde till barnet men då blir du också fast i den positionen och det gör det lite svårare att prata med barnet så en ser dig.
    Slutligen är mitt tips att bara träna mage när barnet är nöjt och gör det till en rolig stund, lycka till! 

Svar på tråden När lyfta huvud från liggande?