• Anonym (Vildkatt)

Gnyr din katt när du lyfter upp den?

Jag undrar som rubriken om din katt gnyr när du lyfter upp den? Han har varit hos veterinären som inte kunde hitta något fel hos katten så jag vet inte om han mår dåligt och har ont eller inte. 

Undrar också vid vilken ålder katter normalt lugnar ner sig och inte springer runt som yra höns och leker längre? 

• Svar på tråden Gnyr din katt när du lyfter upp den?
  • Anonym (K)

Nej, de ska inte gny. Om den gör det betyder det antingen att den har ont eller att den inte tycker om att bli lyft. Om den inte klagat tidigare låter det mer som smärta. Det är inte säkert veterinären kan avgöra vad den kommer ifrån, om det är inre organ det handlar om. Har man röntgat mm?

En katt kan lugna ner sig väldigt tidigt beroende på ras, renrasiga katter som perser och liknande är rätt lugna generellt, redan från de är hyfsat små. Vissa verkar aldrig lugna sig haha! Och det kan skilja på kön, honor är lite lugnare, kastrerade hanar brukar vara lugnare också.

Be veterinären kolla igen.

• Anonym (Kattägare)

Katten vill nog inte bli upplyft bara om veterinären konstaterat att den är frisk. Om den äter, dricker, kissar, bajsar och leker så är den sannolikt frisk men inte vill bli buren.

Svårt att säga när de lugnar ner sig, det är nog väldigt individuellt. Min katt är snart 10 år gammal och vill fortfarande busa och leka. Så klart inte som när hon var 1-2 år gammal men det är fortfarande energi i henne.

• Anonym (Vildkatt)
    Anonym (K) skrev 2022-01-13 22:25:15 följande:
    Nej, de ska inte gny. Om den gör det betyder det antingen att den har ont eller att den inte tycker om att bli lyft. Om den inte klagat tidigare låter det mer som smärta. Det är inte säkert veterinären kan avgöra vad den kommer ifrån, om det är inre organ det handlar om. Har man röntgat mm?

En katt kan lugna ner sig väldigt tidigt beroende på ras, renrasiga katter som perser och liknande är rätt lugna generellt, redan från de är hyfsat små. Vissa verkar aldrig lugna sig haha! Och det kan skilja på kön, honor är lite lugnare, kastrerade hanar brukar vara lugnare också.

Be veterinären kolla igen.
    Det är en kastrerad 18 månaders gatkorsning som har epilepsi också. Han äter torr mat med god aptit men vill inte ha burkmat sen några veckor tillbaka. Kattgodis går också ner och ostbågar haha men just burkmat och mjölk för katter är han inte alls intresserad av längre. Han är väldigt lugn sen någon månad tillbaka och blev kastrerad i maj tror jag det var. 

Veterinären gav en antibiotikaspruta och en spruta för mask och jag hoppas att han blir sig själv igen nu. Han väger ganska lite, bara 3 kg trots att han äter mycket. Problemet är att han måste sövas med riskerna det innebär för att kunna röntgas och ta blodprov och så sjuk är han inte att veterinären tyckte det var nödvändigt just nu och inte jag heller. Hans enda symptom är att han inte längre vill ha viss mat och att han gnyr när jag lyfter honom men det skulle ju kunna vara att han inte gillar det bara. 
  • Anonym (Vildkatt)
    Anonym (Kattägare) skrev 2022-01-13 22:27:51 följande:
    Katten vill nog inte bli upplyft bara om veterinären konstaterat att den är frisk. Om den äter, dricker, kissar, bajsar och leker så är den sannolikt frisk men inte vill bli buren.
    Svårt att säga när de lugnar ner sig, det är nog väldigt individuellt. Min katt är snart 10 år gammal och vill fortfarande busa och leka. Så klart inte som när hon var 1-2 år gammal men det är fortfarande energi i henne.
    Veterinären kände igenom magen och resten av kroppen och lyssnade på lungor, hjärta, tittade i munnen osv och såg inget konstigt. Vad han äter och så beskrev jag i mitt förra inlägg så läs gärna det. Han vill inte leka så mycket på sistone men det vill inte brorsan heller å andra sidan. Dom har alltid varit små i växten och såg ut att vara hälften av sin ålder tills dom blev ungefär ett år då började dom få mer normal storlek för sin ålder. 
  • Anonym (Vildkatt)

Har ni nåt bra tips på hur jag ska få i honom medicinen förresten? Han har tagit den i mjölk varje dag som han har älskat men nu vägrar han ju mjölken, burkmaten, tonfisken, kalkonbitar och det innebär att jag måste trycka in pillret i munnen på honom två gånger om dagen och det är inte toppen för någon av oss. 

• Anonym (Tess)

Min katt gillade inte att bli upplyft. Det gick bra att bära henne i famnen men hon gillade aldrig när man lyfte henne med grepp under magen. Hon jamade alltid till lite missnöjt. Jag tror inte det var för att det gjorde ont, jag tror bara att hon inte gillade att inte ha kontroll. Hon gjorde så hela livet och hon fick ett långt liv.

• Anonym (Vildkatt)
    Anonym (Tess) skrev 2022-01-13 23:10:55 följande:
    Min katt gillade inte att bli upplyft. Det gick bra att bära henne i famnen men hon gillade aldrig när man lyfte henne med grepp under magen. Hon jamade alltid till lite missnöjt. Jag tror inte det var för att det gjorde ont, jag tror bara att hon inte gillade att inte ha kontroll. Hon gjorde så hela livet och hon fick ett långt liv.
    Jag hoppas att det bara är att han ogillar att bli upplyft och är bortskämd med maten. Jag lyfter ju upp honom på toastolen ibland för att ge honom medicin och då har jag ju grepp ungefär under bröstet om man tänker att det var en kvinna man lyfte. Vad kallas det på en katt? Midjan? Magen? Du ger mig hopp om att det inte är någon fara i varje fall. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Vildkatt) skrev 2022-01-13 23:15:35 följande:
    Jag hoppas att det bara är att han ogillar att bli upplyft och är bortskämd med maten. Jag lyfter ju upp honom på toastolen ibland för att ge honom medicin och då har jag ju grepp ungefär under bröstet om man tänker att det var en kvinna man lyfte. Vad kallas det på en katt? Midjan? Magen? Du ger mig hopp om att det inte är någon fara i varje fall. 
    Tror inte heller att det är pga sjukdom. Han vill inte bli lyft och förknippar det kanske med medicin eller annat trist
  • klyban

Min katt är idag riktigt gammal, och rätt ord är inte att gny, men vill ha ett försiktigt upptagande nu.
    Och om jag inte gör, så så blir det ett ljud av han.
    Veterinären säger det är inget fel på han och när jag tog upp detta.

Det stora problemet är idag magen och när det är bajsa på G, och missar jag lactulose, så gör det ont.
    Detta är nått de säger inte går göra nått åt.

Hade han inte varit så jävla glad och livlig annars, så hade jag avlivat honom.
    Och sköter jag detta bra, så låter han inte annorlunda än för 15 år sedan, och hans vankande och ljud före bajsandet.
    Och missar jag(Det gör jag inte längre), så vrålar han i kanske 1-2h innan bajsen kommer.
    När lactulose inte längre fungerar, så är det avliva enda alternativet, för så vill ingen sin katt lida så Gråter

Råd till TS, luft han försiktigare eller inte alls, det är katten man måste lyssna på.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Vildkatt)
    Anonym (W) skrev 2022-01-13 23:16:21 följande:

Har du testat krossa och blanda med kattmalt eller annat på tub? www.supercat.se/kattgodis-kosttillskott/kattg...

Kattmalt hade jag glömt så tack för påminnelsen. Skrattande Han har älskat mjölk som sagt och även en slags soppa men mjölken har varit överlägsen. Burkmat har han inte gillat speciellt mycket nånsin men nu äter han det inte alls. Obestämd
    Godiset går det i vågor med vilken sort han gillar. Det kanske är så enkelt att han bara är bortskämd? Vilken katt säger nej till burkmat och godis oavsett vilken sort det är? Inte ens tonfisk fick något jubel. Kattskrälle. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Vildkatt) skrev 2022-01-13 23:26:02 följande:
    Kattmalt hade jag glömt så tack för påminnelsen. Skrattande Han har älskat mjölk som sagt och även en slags soppa men mjölken har varit överlägsen. Burkmat har han inte gillat speciellt mycket nånsin men nu äter han det inte alls. Obestämd
    Godiset går det i vågor med vilken sort han gillar. Det kanske är så enkelt att han bara är bortskämd? Vilken katt säger nej till burkmat och godis oavsett vilken sort det är? Inte ens tonfisk fick något jubel. Kattskrälle. 

Vad har du testat i blötmatsväg? Kanske mer "rå" mat skulle fungera?

Många katter. Även de med tuff bakgrundSkrattande Min dissar många sorters godis...

• klyban

Ett annat råd är att dra ned på torrmaten helt och kattgodiset också men katten kan få lite där.
    Sen hörde jag ett råd ifrån veterinären rätt nyss, och det är att aldrig ha vattnet med maten de äter.
    Då de vill inte dricka vatten där de äter, och teorin var att katter vill inte dricka vatten där de äter.

Min erfarenhet av torrmat, det är att det skapar problem för katten vid högre ålder.
    Kommer aldrig ge torrmat mer än som ett komplement, och kattgodisen endast som skattjakt, för det är nått som triggar dom extremt mycket och i flera dagar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Gnyr din katt när du lyfter upp den?