Anonym (Svag) skrev 2022-01-14 12:56:42 följande:
Skulle nog känna lika, dels såklart även oro för den andre. Viljan måste ju komma från en själv att få rätsida.
Det är just det som är ett av mina största problem, att jag inte vill sluta periodvis vräka i mig. Har inte problem med vikten, vet det är en sak som skulle trigga igång mitt "nej". Men ger mig istället ett "ok" gång på gång, din vikt är bra så ät du bara. Mycket medveten att det inte är bra för hälsan på andra plan heller, men ändå ack så svårt låta bli...
Ja det är ju hälsan också man oroar sig för. Hjärtat, diabetes, kroppen som tar stryk, dö i förtid... Inte kul att kanske bli änka runt pensionsåldern =/
Jag åt "för mycket" godis förut, inte mycket åt gången men i princip varje dag var det nåt litet, och helgerna kunde det bli en hel del. Jag gjorde så att jag började äta godis bara på helgerna, och de första veckorna kunde jag känna sug framåt tisdag men det gick snart bättre. Och den stora fördelen var att jag då knappt åt något på helgerna, fast jag "fick"! Det var som att sötsuget dämpades även då. Du kanske skulle prova nåt liknande? Man måste ju inte sluta leva bara för att man vill vara lite hälsosammare :) Plus så klart, att säga nej till sig själv om tröstätande, kanske ta en promenad istället eller göra något praktiskt så man glömmer av det.