• Anonym (Svag)

När tröstäter du?

Som frågan lyder...

I vilka situationer? Vad äter du? Mängder? Gått upp i vikt pga detta beteende?

För mig är det relaterat med jobbstress och irritation. Kan lätt slänga i mig 300g godis på en halvtimma. Ibland äter jag det som finns i skåpet bara - mackor, matrester etc etc

• Svar på tråden När tröstäter du?
  • Anonym (Svag)
    Anonym (Kfkf) skrev 2022-01-14 13:14:48 följande:

Godis har varit en tröst länge för mig.

Mat struntar jag i helt och hållet. Kan gå en hel dag utan att äta om jag är riktigt ledsen.

Tröst som du vissa dagar typ längtar efter under dagen?
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (Svag) skrev 2022-01-14 20:16:24 följande:

Tröst som du vissa dagar typ längtar efter under dagen?

Nja, ja. Fast jag brukar alltid ha något godis hemma och om inte åker jag väl och köper det.
  • Anonym (Sol)

Kanske inte tröstäter men mysäter. Jag jobbar heltid och har det största ansvaret för barnen. När de väl somnat om kvällen så kanske jag får 30-60 min till mig själv. Vi bor litet så jag vill då inte väsnas för mycket. Det jag ofta gör då dels av hunger och dels för att jag sällan får äta i lugn och ro är att äta en chokladkaka eller 2-3 knäckebröd med en kopp te och mysa (se Netflix eller läsa något).

Det har absolut resulterat i 5-6 kg för mycket så det är inget bra. Men svårt att sluta. Bättre kvällsmat kanske skulle resultera längre mättnadskänsla men jag tycker att det är stressigt som det är att hinna med allt med mat, förberedelser inför morgondagen, hålla isär barnen så de inte slår sönder något eller varandra?

• Anonym (Svag)
    Anonym (Sol) skrev 2022-01-15 13:07:59 följande:

Kanske inte tröstäter men mysäter. Jag jobbar heltid och har det största ansvaret för barnen. När de väl somnat om kvällen så kanske jag får 30-60 min till mig själv. Vi bor litet så jag vill då inte väsnas för mycket. Det jag ofta gör då dels av hunger och dels för att jag sällan får äta i lugn och ro är att äta en chokladkaka eller 2-3 knäckebröd med en kopp te och mysa (se Netflix eller läsa något).

Det har absolut resulterat i 5-6 kg för mycket så det är inget bra. Men svårt att sluta. Bättre kvällsmat kanske skulle resultera längre mättnadskänsla men jag tycker att det är stressigt som det är att hinna med allt med mat, förberedelser inför morgondagen, hålla isär barnen så de inte slår sönder något eller varandra?

Ja, det är ju din tid så förstår det att inte vilja ge upp det. Å andra sidan är det ju just en sån "ursäkt" som man hittar på, att tillåta sig för att....
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Svag) skrev 2022-01-15 14:57:20 följande:

Ja, det är ju din tid så förstår det att inte vilja ge upp det. Å andra sidan är det ju just en sån "ursäkt" som man hittar på, att tillåta sig för att....

Absolut. Jag ska dra ner mängden och försöka med enbart teet. Får se om jag lyckas.
  • Anonym (Svag)
    Anonym (Sol) skrev 2022-01-15 20:36:38 följande:

Absolut. Jag ska dra ner mängden och försöka med enbart teet. Får se om jag lyckas.

Lycka till. :)
  • Anonym (elza)

När jag är ledsen och besviken på mej själv och vill straffa kroppen med att vara en tjockis.

• Anonym (När jag behöver tröst)
    Anonym (Sol) skrev 2022-01-15 20:36:38 följande:

Glöm inte att också ha lite bättre mat att komplettera med när du faktiskt är hungrig på riktigt. Knäckebröd i all ära, men ibland behövs lite protein och grönsaker också.

Det är princip lika tyst att blanda ihop vissa saker som att äta knäckebröd. Och ha grejer som faktiskt är bra lättåtkomlig.
  • Anonym (Svag)
    Anonym (elza) skrev 2022-01-17 10:19:24 följande:

När jag är ledsen och besviken på mej själv och vill straffa kroppen med att vara en tjockis.

Jag gissar att du bara tänker själv du är "tjockis"? Att du egentligen är fin precis som du är.
  • Anonym (Svag)

Lucky you! Stark karaktär.

Svar på tråden När tröstäter du?