• Anonym (ONT!)

Synlig pulpa tand? (bild)

Har en tand som ska dras framöver, men där bedövningen inte tar, så det är tal om lugnande också.

Tandläkaren borrade ner tanden så länge (vi försökte dra den men det gjorde för ont) och så skulle vi boka en tid nu i början på året. Jag har inte haft några problem alls, men nu sedan ett par dagar har extrem jäkla smärta härjat. Alltså, näradöden-smärta. Har inte sett något mer än att det är svullet, men nu imorse såg jag detta röda, och vet inte om det är pulpan eller bara ett "sår" som också är orsaken till smärtan? Den gör ont som fan oavsett.

Fick citodon utskrivet så länge men vet ännu inte om det hjälper. Dör här borta. Påbörjade en kur med penicillin men frågan är om detta går tillbaka eller hur man ska göra?

• Svar på tråden Synlig pulpa tand? (bild)
  • Anonym (Ring)

Ring och be om en akut tid! Vart går du!?

• Jemp

Bör såklart kollas upp, kan nog vara sår/irritation och svullnad.

Antar att det är du som är (eller var?) höggravid med symtom på havandeskapsförgiftning? Jag tänker att symtomen dessutom triggar varandra, kan vara värt att ha med sig.

• Anonym (ONT!)
    Jemp skrev 2022-01-14 13:00:12 följande:

Bör såklart kollas upp, kan nog vara sår/irritation och svullnad.

Antar att det är du som är (eller var?) höggravid med symtom på havandeskapsförgiftning? Jag tänker att symtomen dessutom triggar varandra, kan vara värt att ha med sig.

Ja, det stämmer bra. Kommer inte sättas igång fören nästa vecka, men bara tanken att behöva stå ut med smärtan tills dess känns övermäktigt. Har inte testat citodon än men hoppas att dom hjälper.

Däremot så blev jag ju en aning nervös om det nu är pulpan som trängt fram, men blir ju tveksam i och med att jag innan inte känt av eller sett något konstigt. Och så svullen som det syns på bild, har det inte varit tidigare.
  • Anonym (ONT!)
    Anonym (Ring) skrev 2022-01-14 12:55:28 följande:

Ring och be om en akut tid! Vart går du!?

Dom kommer antagligen vilja dra ut tanden, och jag fixar inte det utan att vara fullt bedövad.
  • Anonym (Ring)
    Anonym (ONT!) skrev 2022-01-14 13:17:57 följande:

Dom kommer antagligen vilja dra ut tanden, och jag fixar inte det utan att vara fullt bedövad.

Dom kan spruta rent och lägga på lokal antibiotika salva, om det sitter matrester omkring så kan det irritera och dom borde kunna lägga på provisorisk lagning så det inte står öppet sådär.
  • Anonym (ONT!)
    Anonym (Ring) skrev 2022-01-14 13:20:57 följande:

Dom kan spruta rent och lägga på lokal antibiotika salva, om det sitter matrester omkring så kan det irritera och dom borde kunna lägga på provisorisk lagning så det inte står öppet sådär.

Det är ju bara en halv tand kvar att dra ut, så den har varit öppen hela tiden i och med den lilla biten dom fick ut sist.

Jag tog citodon nu så får vi se om det hjälper, annars får jag ringa jourtandläkaren som har öppet ett par timmar till.

Har ingen lust att föda barn med tandvärk.
  • Anonym (Ring)
    Anonym (ONT!) skrev 2022-01-14 14:18:56 följande:

Det är ju bara en halv tand kvar att dra ut, så den har varit öppen hela tiden i och med den lilla biten dom fick ut sist.

Jag tog citodon nu så får vi se om det hjälper, annars får jag ringa jourtandläkaren som har öppet ett par timmar till.

Har ingen lust att föda barn med tandvärk.

Ja men det har ju samtidigt blivit värre för dig, det är ju ett öppet sår.

På kliniken där jag jobbar så hade vi aldrig lämnat tanden i det skicket utan lagt på ett förband, alltså provisorisk lagning som det bara är att peta bort sen.
  • Anonym (ONT!)
    Anonym (Ring) skrev 2022-01-14 15:08:55 följande:

Ja men det har ju samtidigt blivit värre för dig, det är ju ett öppet sår.

På kliniken där jag jobbar så hade vi aldrig lämnat tanden i det skicket utan lagt på ett förband, alltså provisorisk lagning som det bara är att peta bort sen.

Jag fick en tid om 30 min, inte ens citodon hjälpte.
  • Jemp
    Anonym (ONT!) skrev 2022-01-14 15:16:13 följande:

Jag fick en tid om 30 min, inte ens citodon hjälpte.

Bra, hoppas du fått hjälp nu!
  • Anonym (ONT!)
    Jemp skrev 2022-01-14 17:40:15 följande:

Bra, hoppas du fått hjälp nu!

Ja, dom gjorde det dom kunde. Har väldigt ont nu när bedövningen släppt, men förhoppningsvis går denna värk lättare att kontrollera. Det var inte pulpan iaf, utan det inre tandköttet som pressats ut, förklarade tandsköterskan. Ont gör/gjorde det ändå.
Svar på tråden Synlig pulpa tand? (bild)