Anonym (XXX) skrev 2022-01-14 20:19:59 följande:
Jag läste en mening som fastnade i en artikel om just det här med att "settle for" (nöja sig med) en partner i en amerikansk damtidning för länge sedan, som faktiskt blev en ögonöppnare för mig: "everybody settles in some degree". D.v.s. t.o.m. dom attraktivaste och populäraste personerna i världen, som haft störst möjlighet att välja, har någon gång drömt om en partner som (i deras ögon) varit mer perfekt än den partner som dom faktiskt gifte sig med. Eller alternativt att den de gifte sig med, inte stämde in på alla punkterna i en mycket medvetet författad kravlista. Det blir ju så eftersom perfekta människor helt enkelt inte finns.
Ovanstående gjorde det lättare för mig att acceptera, att jag kanske skulle få nöja mig med en man jag kunde få och leva en verklighet med, och att jag aldrig skulle få mitt svärmeriobjekt. Men även att acceptera, att den man jag gifte mig med kanske hade valt någon annan än mig, om man hade haft ett helt fritt val.
Det viktiga är ändå vad man gör av det. D.v.s. hur man lever tillsammans alla år sedan, i ett äktenskap. För det är då den djupa kärleken växer fram. Efter tio år skulle de allra, allra flesta (om äktenskapet varit lyckligt) inte vilja byta bort sin partner mot ungdomens svärmeriobjekt i alla fall. Inte ens om denne/denna kom och ringde på dörren plötsligt och bjöd ut sig! :)
För övrigt tycker jag att det är "don't ask, don't tell" som gäller i sådana här fall. D.v.s. har en man velat ha dig, så var nöjd med det. Håll inte på och tjata om ifall han inte skulle vilja ha exet ändå, om hon skulle ringa på dörren en dag! Det man inte vet, har man ju inte ont av. Och han är förmodligen fullt nöjd med dig ändå i alla vardagliga situationer. Annars hade han ju inte varit med dig, utan med en tredje kvinna som inte är varken du eller exet.
Där håller jag inte med tyvärr. Jag är hellre ensam än att vara den någon nöjer sig med. Alltså, visste jag helt säkert att min partner ville ha tillbaka exet om chansen kom, hade jag dragit direkt. Min partner hade jag inte bytt ut mot någon annan i hela världen, på riktigt. Vill inte vara med någon som inte känner likadant tillbaka.
Dessutom verkar exet ha bekräftelsebehov/vara kär i kärleken. 4 5 olika" seriösa" förhållanden sen det tog slut mellan dom. Som jag förstått, så har min partner ibland gått med på mer eller djupare kontakt när det passat exet när exet vairt singel alltså. Enligt min partner så avvisade hen exet innan vi sågs. Enligt exet var det min partner som blev avvisad.