• Anonym (Anonym)

Hur vet man om man är andrahandsval eller om ens partner bara nöjer sig med en?

Jag trillar in här en del och även andra forum. Senaste tiden har jag läst mycket trådar där man frågar om man är andrahandsval eller inte och även ifall ens partner inte kommit över exet osv.

I alla trådar verkar dem flesta att man kan vara lugn då hen valt dig.

Men en tanke som slog mig, då jag själv är i likande situation och funderar.

Vem säger att hen valt att vara med mig och inte bara nöjer sig eftersom hen inte fick den hen ville ha?

I många av dessa fall (även mitt) var det exet som gjorde slut och hen ville ha tillbaka exet, under lång tid därefter men exet avvisade alltid.

I dessa fall har dom ju inte så mycket val då exet inte vill ha tillbaka dom?

Visst kunde dom absolut valt en annan än mig/oss, men det tar inte bort att man känner att man är ett andrahandsval när man tänker på det.

I mitt fall, hade min partner inte kommit över sitt ex under sisådär 6-8 år. Av en slump kom hen över exet just precis i samma veva som hen träffade mig, men, om exet inte hade avvisat ännu en gång så är det dom som hade varit tillsammans idag och inte vi.

• Svar på tråden Hur vet man om man är andrahandsval eller om ens partner bara nöjer sig med en?
  • Anonym (ooo)

Jag förstår nog inte din rubrik ? Att vara andrahandsval och att partnern nöjer sig med en  sig är väl samma sak? 
    Eller lägger du in något annat som jag inte förstår? 

• Anonym (blå)

I vissa fall får man kanske nöja sig med att vara ett andrahandsval, om man är okej med det. På dig verkar det ju som att du inte är din partners förstahandsval.

Än så länge vill inte jag ha något andrahandsval eller vara någons andrahandsval, men man kanske blir mer desperat senare i livet så man hinner skaffa familj. Mitt förstahandsval ville inte ha mig så nu vill jag bara vara med någon om den överträffar mitt förstahandsval.

• Anonym (Även om man är andrahandsval...)

Även om man är ett andrahandsval så tror jag att med tiden man ändå ofta blir ett förstahandsval. Att han valde dig i brist på henne då betyder inte att han hade valt henne över dig idag.

Jag tror inte att jag är någon snubbes förstahandsval eller ens andrahandsval. Men jag tror att jag är någon en man kan lära sig älska ändå, trots min avskyvärda personlighet, psykiska störningar osv osv. Är liksom en smak man måste vänja sig vid och det tar tid.... Ingen gillar ju tex. cigaretter första gången de röker, man blir illamående, hostar, yr i huvudet men fortsätter man bara så blir det ett beroende sedan. Jag är den kvinnliga motsvarigheten till ett ciggpaket.

Nu fick jag en idé till Tinderpresentationstext. 

• Anonym (XXX)

Jag läste en mening som fastnade i en artikel om just det här med att "settle for" (nöja sig med) en partner i en amerikansk damtidning för länge sedan, som faktiskt blev en ögonöppnare för mig: "everybody settles in some degree". D.v.s. t.o.m. dom attraktivaste och populäraste personerna i världen, som haft störst möjlighet att välja, har någon gång drömt om en partner som (i deras ögon) varit mer perfekt än den partner som dom faktiskt gifte sig med. Eller alternativt att den de gifte sig med, inte stämde in på alla punkterna i en mycket medvetet författad kravlista. Det blir ju så eftersom perfekta människor helt enkelt inte finns.

Ovanstående gjorde det lättare för mig att acceptera, att jag kanske skulle få nöja mig med en man jag kunde få och leva en verklighet med, och att jag aldrig skulle få mitt svärmeriobjekt. Men även att acceptera, att den man jag gifte mig med kanske hade valt någon annan än mig, om man hade haft ett helt fritt val. 

Det viktiga är ändå vad man gör av det. D.v.s. hur man lever tillsammans alla år sedan, i ett äktenskap. För det är då den djupa kärleken växer fram. Efter tio år skulle de allra, allra flesta (om äktenskapet varit lyckligt) inte vilja byta bort sin partner mot ungdomens svärmeriobjekt i alla fall. Inte ens om denne/denna kom och ringde på dörren plötsligt och bjöd ut sig! :) 

För övrigt tycker jag att det är "don't ask, don't tell" som gäller i sådana här fall. D.v.s. har en man velat ha dig, så var nöjd med det. Håll inte på och tjata om ifall han inte skulle vilja ha exet ändå, om hon skulle ringa på dörren en dag! Det man inte vet, har man ju inte ont av. Och han är förmodligen fullt nöjd med dig ändå i alla vardagliga situationer. Annars hade han ju inte varit med dig, utan med en tredje kvinna som inte är varken du eller exet. 

• Fjäril kär

Jag är mer förbryllad över att så många vill ha en man som inte vill ha en tillbaka?

Om man nu är övertygad om att man är en rebound (som det nu egentligen handlar om) så varför accepterar man det och gör sig till martyr?

Fjäril kär skrev 2022-01-14 20:49:31 följande:

Jag är mer förbryllad över att så många vill ha en man som inte vill ha en tillbaka?

Om man nu är övertygad om att man är en rebound (som det nu egentligen handlar om) så varför accepterar man det och gör sig till martyr?

För att han är en bra man, som en vet att en hade blivit lycklig med och kunnat göra lycklig?

Enda chansen en har är just under rebound, och då har en chansen att få honom att bli kär tillbaks? Eller åtminstone så blir det en del liggande...vilket det inte hade blivit i ett annat läge än just när han är dumpad och ledsen. Är en då en dålig kvinna som passar på i ett sånt läge??

Jag tyckte nog det, men har definitivt börjat tänka om med sånt. Har ett par killkompisar som jag skall dyka på med f****n först som en målsökande missil om jag får en sån öppning.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Även om man är andrahandsval...) skrev 2022-01-14 21:06:31 följande:

För att han är en bra man, som en vet att en hade blivit lycklig med och kunnat göra lycklig?

Enda chansen en har är just under rebound, och då har en chansen att få honom att bli kär tillbaks? Eller åtminstone så blir det en del liggande...vilket det inte hade blivit i ett annat läge än just när han är dumpad och ledsen. Är en då en dålig kvinna som passar på i ett sånt läge??

Jag tyckte nog det, men har definitivt börjat tänka om med sånt. Har ett par killkompisar som jag skall dyka på med f****n först som en målsökande missil om jag får en sån öppning.

Nej men rebound är la inte samma sak. Då är det för en stund enligt mig, tills man är över. Här har min partner tagit in mig i hela hens liv. Vi är ett par sen ett par år, men hen kunde inte få tillbaka sitt ex fast hen kämpade under alla år efter dom gjort slut. Sen sågs vi, naiv och blev tillsammans med hen trots att jag visste detta. Hade alltid på känn att det var dumt, men inte alltid man tänker klokt när man blir kär.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-14 20:19:59 följande:

Jag läste en mening som fastnade i en artikel om just det här med att "settle for" (nöja sig med) en partner i en amerikansk damtidning för länge sedan, som faktiskt blev en ögonöppnare för mig: "everybody settles in some degree". D.v.s. t.o.m. dom attraktivaste och populäraste personerna i världen, som haft störst möjlighet att välja, har någon gång drömt om en partner som (i deras ögon) varit mer perfekt än den partner som dom faktiskt gifte sig med. Eller alternativt att den de gifte sig med, inte stämde in på alla punkterna i en mycket medvetet författad kravlista. Det blir ju så eftersom perfekta människor helt enkelt inte finns.

Ovanstående gjorde det lättare för mig att acceptera, att jag kanske skulle få nöja mig med en man jag kunde få och leva en verklighet med, och att jag aldrig skulle få mitt svärmeriobjekt. Men även att acceptera, att den man jag gifte mig med kanske hade valt någon annan än mig, om man hade haft ett helt fritt val. 

Det viktiga är ändå vad man gör av det. D.v.s. hur man lever tillsammans alla år sedan, i ett äktenskap. För det är då den djupa kärleken växer fram. Efter tio år skulle de allra, allra flesta (om äktenskapet varit lyckligt) inte vilja byta bort sin partner mot ungdomens svärmeriobjekt i alla fall. Inte ens om denne/denna kom och ringde på dörren plötsligt och bjöd ut sig! :) 

För övrigt tycker jag att det är "don't ask, don't tell" som gäller i sådana här fall. D.v.s. har en man velat ha dig, så var nöjd med det. Håll inte på och tjata om ifall han inte skulle vilja ha exet ändå, om hon skulle ringa på dörren en dag! Det man inte vet, har man ju inte ont av. Och han är förmodligen fullt nöjd med dig ändå i alla vardagliga situationer. Annars hade han ju inte varit med dig, utan med en tredje kvinna som inte är varken du eller exet. 

Där håller jag inte med tyvärr. Jag är hellre ensam än att vara den någon nöjer sig med. Alltså, visste jag helt säkert att min partner ville ha tillbaka exet om chansen kom, hade jag dragit direkt. Min partner hade jag inte bytt ut mot någon annan i hela världen, på riktigt. Vill inte vara med någon som inte känner likadant tillbaka.

Dessutom verkar exet ha bekräftelsebehov/vara kär i kärleken. 4 5 olika" seriösa" förhållanden sen det tog slut mellan dom. Som jag förstått, så har min partner ibland gått med på mer eller djupare kontakt när det passat exet när exet vairt singel alltså. Enligt min partner så avvisade hen exet innan vi sågs. Enligt exet var det min partner som blev avvisad.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (blå) skrev 2022-01-14 20:02:13 följande:

I vissa fall får man kanske nöja sig med att vara ett andrahandsval, om man är okej med det. På dig verkar det ju som att du inte är din partners förstahandsval.

Än så länge vill inte jag ha något andrahandsval eller vara någons andrahandsval, men man kanske blir mer desperat senare i livet så man hinner skaffa familj. Mitt förstahandsval ville inte ha mig så nu vill jag bara vara med någon om den överträffar mitt förstahandsval.

Båda har barn sen innan. Min partner med exet han släppte samma sekund vi sågs typ. Och ingen vill ha fler barn. Så inte att hen vill skaffa familj eller så.
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-14 21:21:01 följande:
    Där håller jag inte med tyvärr. Jag är hellre ensam än att vara den någon nöjer sig med. Alltså, visste jag helt säkert att min partner ville ha tillbaka exet om chansen kom, hade jag dragit direkt. Min partner hade jag inte bytt ut mot någon annan i hela världen, på riktigt. Vill inte vara med någon som inte känner likadant tillbaka.

Dessutom verkar exet ha bekräftelsebehov/vara kär i kärleken. 4 5 olika" seriösa" förhållanden sen det tog slut mellan dom. Som jag förstått, så har min partner ibland gått med på mer eller djupare kontakt när det passat exet när exet vairt singel alltså. Enligt min partner så avvisade hen exet innan vi sågs. Enligt exet var det min partner som blev avvisad.
    Tycker du kan släppa stoltheten lite. Han älskar dig och är med dig. Inte henne. Du älskar honom....det där trots andrahandsval och sådant gör det ändå värt det. Din lycka är mer värd än din stolthet. Så tänker jag.
  • Anonym (I)

Fundera inte på det? Njut av livet. Just nu är det ni. Just nu har han valt dig. Vad som händer imorgon får vi se.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (ooo) skrev 2022-01-14 19:56:38 följande:

Jag förstår nog inte din rubrik ? Att vara andrahandsval och att partnern nöjer sig med en  sig är väl samma sak? 

Eller lägger du in något annat som jag inte förstår? 

Att bara nöja sig är för mig, om man tänker att det finns bättre eller vill ha massa andra. Andrahandsval om den andra vill ha just en annan som den aldrig kunde få/fick tillbaka. I princip samma visserligen men ja.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Även om man är andrahandsval...) skrev 2022-01-14 21:24:06 följande:

Tycker du kan släppa stoltheten lite. Han älskar dig och är med dig. Inte henne. Du älskar honom....det där trots andrahandsval och sådant gör det ändå värt det. Din lycka är mer värd än din stolthet. Så tänker jag.

Men hen är med all sannolikhet med mig eftersom exet inte ville. Inte för att hen inte ville. Hade exet velat där och då hade dom vairt tillsammans nu.

Jag har även svårt för att hen kom över (enligt hen är hen över) så nära inpå innan vi sågs.
  • Anonym (kaffedraken)

När unga tjejer väljer mig så är jag säker på att jag är något extra.

• Anonym (Fundersam)

Om det känns som att ens partner inte älskar en så gör hen inte det. Man ska inte behöva gå omkring och fundera på sånt, gör man det är det ett dåligt tecken. Har man någon fysisk närhet i relationen, får man höra fina ord nån gång då och då, gör man saker tillsammans, har man trevliga samtal? Allt sånt bidrar till en fin relation. Om partnern å andra sidan, fast hen är trevlig och det inte är en massa bråk, inte vill umgås med en särskilt mycket, inte deltar i familjelivet, aldrig (alltså inte på flera veckor) säger nånting fint åt en som att hen älskar en, inte vill ha särskilt mycket fysisk närhet så är det signaler att ta på allvar. Det är inte alltid så att man är ett andrahandsval men det finns mååånga relationer som gått i slentrian och där man nöjer sig, fast om man hade haft samma svala känslor i början av en relation hade man lämnat. Det räcker för en del, andra inte.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-14 22:15:41 följande:
    Men hen är med all sannolikhet med mig eftersom exet inte ville. Inte för att hen inte ville. Hade exet velat där och då hade dom vairt tillsammans nu.

Jag har även svårt för att hen kom över (enligt hen är hen över) så nära inpå innan vi sågs.
    Varför lever du med en man som hellre vill vara med någon annan? Har du ingen stolthet för dig själv....? Du är så klart värd nån som inte i smyg drömmer om någon annan.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-01-15 08:54:23 följande:

Om det känns som att ens partner inte älskar en så gör hen inte det. Man ska inte behöva gå omkring och fundera på sånt, gör man det är det ett dåligt tecken. Har man någon fysisk närhet i relationen, får man höra fina ord nån gång då och då, gör man saker tillsammans, har man trevliga samtal? Allt sånt bidrar till en fin relation. Om partnern å andra sidan, fast hen är trevlig och det inte är en massa bråk, inte vill umgås med en särskilt mycket, inte deltar i familjelivet, aldrig (alltså inte på flera veckor) säger nånting fint åt en som att hen älskar en, inte vill ha särskilt mycket fysisk närhet så är det signaler att ta på allvar. Det är inte alltid så att man är ett andrahandsval men det finns mååånga relationer som gått i slentrian och där man nöjer sig, fast om man hade haft samma svala känslor i början av en relation hade man lämnat. Det räcker för en del, andra inte.

Så är hen inte. Hen visar att hen älskar mig till 100% och gör allt för mig. men jag tror att hen skulle dragit igår om exet kom och knackade på, eftersom hen velat ha tillbaka exet såå många år efter dem gjorde slut.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-15 09:10:04 följande:
    Så är hen inte. Hen visar att hen älskar mig till 100% och gör allt för mig. men jag tror att hen skulle dragit igår om exet kom och knackade på, eftersom hen velat ha tillbaka exet såå många år efter dem gjorde slut.
    Och varför är du tillsammans med en sådan person...?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Malinet) skrev 2022-01-15 08:46:27 följande:

De flesta är andrahandsval. Och så även du! Du kommer ju aldrig fylla exets skor och din Karl går nog ofta och tänker på exet som the one that got away. Haha sanna RIKTIGA kärlek. Du får njuta av att du får uppmärksamheten just nu! Längre fram lär det nog bli att din Karl börjar skriva till sitt ex igen och ta kontakt tyvärr

Sant. De flesta är andrahandsval. "Everybody settles i some degree". Så har det nog alltid varit.

Det var en flicka i byn som var vackrare, sexigare och frejdigare än alla de andra, som alla unga män drömde om, och en ung man som var snyggare, manligare och modigare än alla de andra, som alla flickor drömde om. Men månggiften är ju inte tillåtna i Sverige, så alla utom en ung man och alla utom en flicka fick nöja sig med någon annan... utom någon enstaka som förblev ungkarl/ungmö hela livet... och oftast blev de hyfsat lyckliga ändå, och barn föddes och livet gick vidare. 
Svar på tråden Hur vet man om man är andrahandsval eller om ens partner bara nöjer sig med en?