• Anonym (TS)

Panikångestattack, gravid vecka 36, farligt för barnet?

Brukar inte få panikångestattacker ofta men då och då och nu fick jag det efter ett bråk med min man , grät och hyperventilerade ganska länge. Undrar om det kan vara farligt för barnet? Tänker om bebisen kan få syrebrist för att jag hyperventilerade eller bli väldigt stressad? Önskar att jag bara hade kunnat ta det lugnt och andas lugnt men tyvärr är det inget jag kan styra över :(

Min man har åkt härifrån nu och jag har försökt lugna ner mig.

Har mått dåligt till och från och ätit antidepressiva innan graviditeten , nu har jag bara lergigan mot illamående och ångest men brukar nästan bara ta när jag ska sova så hade inte tagit det nu.. och det hjälper ju ändå inte när man får sån ångest.

Tyvärr har jag en jättestressig situation nu med konflikter i familjen , dåligt med min man osv .. Pratar med kurator på MVC redan..

• Svar på tråden Panikångestattack, gravid vecka 36, farligt för barnet?
  • Anonym (Ro)

Nej. Det krävs 10 minuter helt utan syre för att barnet ska dö. Och det minskar inte ens bara för att du mår dåligt. Försök varva ner för din egen skull dock. Ta en Lergigan och lägg dig och sov. {#emotions_dlg.flower} Imorrron tar du itu med den dagen.

• Anonym (Lisa)

Undvik sambon och bråk.Ditt barn går före!

• Anonym (A)

Om du hyperventilerar får du mer syre i kroppen, inte mindre. Och ångestattacker skadar inte fostret.

• Anonym (Lisa)

Frågan är väl varför du mår så dåligt?Du vill må bättre.Om det är sambon som orsakar ditt mående,så vet du svaret.Du har rätt att må bra.

• Anonym (Nej)

Mådde psykiskt dåligt hela graviditeten. Inget som påverkat mitt barn.

• Anonym (L)

Samma här, jag mådde fruktansvärt under graviditeten eftersom min sambo blev våldsam mot mig för första gången då. Jag var förtvivlad och hade också kraftiga panikångestattacker (fick senare diagnosen PTSD). Dessutom hade jag extremt illamående (hyperemesis gravidarum) och fick läggas in med dropp på grund av närings- och vätskebrist.

Jag var så orolig för barnet men barnmorskan försäkrade mig om att barn är överlevare och klarar sig i mammans mage till och med under naturkatastrofer och krig.

Nu är mitt barn 18 år, fullt frisk, duktig i skolan och världens finaste person (var bara tvungen att tillägga det. )

Men jag hoppas att du har en samtalskontakt eller annat stöd. Din man måste förstå att du inte ska utsättas för stress och bråk just nu.

• Anonym (L)

Kan tillägga att jag lämnade sambon om någon undrar, fanns inte en chans att mitt barn skulle behöva växa upp i det kaoset.

• Anonym (A)
    Anonym (J4) skrev 2022-01-15 08:51:25 följande:

Det har gjorts studier som visar att panikångestattacker under graviditeten skadar fostret och leder till psykiskt instabilitet för barnet det var något om att hjärnan inte utvecklas som den ska pga den höga kortisolhalten. Usch fy vad trist för dig!!! Och speciellt för barnet..

Då kanske du ska säga hela sanningen också, att det inte räcker med någon enstaka gång för att barnet ska påverkas.
Svar på tråden Panikångestattack, gravid vecka 36, farligt för barnet?