• Anonym (M)
    Fri 14 Jan 2022 23:00
    5251 visningar
    51 svar
    51
    5251

    Sambon stör min sömn(gravid)

    Min sambo brukade också spela en del förra graviditeten, minns inte att det störde mig så mycket som hans snarkande när han väl kom och la sig.

    men jag sover rätt dåligt vissa nätter under graviditeten oavsett ljud, känns som att det är svårare att somna om pga ljuden men tror inte det hade gjort någon skillnad för mig iaf. Har inga tips, känner med dig. Sjukt jobbigt att Uggla om nätterna och inte kunna somna.

  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 06:55
    #12

    Vad hårda jag upplever många i tråden.

    Jag tycker det måste få finnas utrymme för båda två. Det är ju inte lätt när man bor trångt men båda måste väl ändå få trivas i sitt boende.

    Som sagt min man spelade mycket under när vi bodde trångt också men under graviditeten när jag hade svårt att sova kunde jag sätta på en serie mitt i natten i sängen och kolla. Jag vägrade ha hörlurar för tycker det är så obekvämt när man ligger ner.

    Man får väl hitta något sätt som funkar för båda, han kanske kan vara lite tystare efter en viss tid eller ha vissa dagar han spelar när det är tyst. Ni kanske kan möblera om så datorn inte är så nära sovrummet om det är så idag ?

  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 07:12
    #15
    Anonym (C) skrev 2022-01-15 07:02:19 följande:

    Det enda TS begär är att få en extra timmes tystnad på vardagskvällar. Är det så orimligt?

    Varför ska hon ligga vaken och se på tv när hon behöver sova för att kunna sköta sitt jobb?


    Du missuppfattade nog mig, jag menade inte att hon skulle göra det, menade att man kanske gör annat som stör ens partner också och tog det som exempel i mitt fall.

    Men såg nu att det bara rörde sig om en timme, då kan de vän kompromissa om en halvtimme eller köra varannan kväll 22/23.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 09:06
    #20
    riboflavin skrev 2022-01-15 08:20:25 följande:

    De bor så här tillfälligt och TS behöver just nu sin sömn lite extra, för att orka jobba. Det finns inte ens på kartan att någon förutom en fullblodsidiot inte skulle avsluta spelandet vid datorn kl.22 och sen övergå till något tyst mobilspel för att varva ner om hen nu behöver det i en timme. Min sambo spelar också, vi bor litet och speldatorn står i sovrummet, säger jag att jag behöver gå och lägga mig tidigare så avslutar han det han spelar och stänger av datorn. Jag är varken gravid eller har ett extra behov av sömn, min sambo är bara inte en egoistisk mansgris vars behov går före alla andras...

    Det kommer ju inte funka i längden att han är helt oförmögen att anpassa sig, speciellt inte över en skitgrej som en timmes onlinespel på en vardagskväll.


    Det handlar om en timme om dagen, tycker det är konstigt att föreslå att man ska separera pga en sån grej. För vissa är gejmandet ett sätt att slappna av och koppla bort vardagen, kan man inte visa hänsyn åt båda håll så ska man inte bo med andra. Sen tycker Jag det är skillnad om han sätter sig och börja spela 21 eller 19, och också om man spelar till mitt i natten vs 23.

    Man måste väl kunna komma fram till någon kompromiss som båda faktiskt kan vara nöjda med och inte bara avskriva den andra som idiot direkt.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 09:45
    #23
    Anonym (K) skrev 2022-01-15 09:33:11 följande:

    Du verkar inte förstå. Han vill ju inte kompromissa! Om han skulle spela en timme om dagen, på vettiga tider och inte när sambon skulle sova, så skulle det inte störa ts. Det som är poängen är inte att han spelar utan hans tankesätt där han struntar i ts (och barnets) välmående. En person med sånt tänk blir ingen bra partner. Förutom det så är han rätt barnslig med hur han hanterar sitt spelande öht, inga bra tecken inför ett kommande familjeliv.


    Jag ser ingenstans att han vägrat kompromissa, det framgår inte av ts bara av vad många i tråden antagit. Står inte ens att de försökt komma fram till någon lösning. Ts har bara skrivit att hon vill att det ska vara knäpptyst kl 22. Jag själv lägger mig 20 och har stort sömnbehov så vet visst hur viktigt det är med sömn, men tycker också det är viktigt att man har utrymme att leva sitt liv och utföra sina hobbys och försöka hitta lösningar som båda är nöjda med.

    Om man ska dra sånna slutsatser kan man lika gärna säga klarar man inte 1h kortare sömn ska man absolut inte ha barn för det lär bli en och annan sömnlös natt och ljud bra bit senare än 23.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:14
    #28
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 10:58:03 följande:

    Eftersom sömn är ett grundläggande behov tillskillnad från att spela så finns det i detta läge inte nödvändigtvis utrymme eller nödvändighet för kompromiss. En vuxen mans ?behov? av att sitta och spela och prata i samma rum där en höggravid kvinna behöver sova är inte direkt likvärdiga. Det ena övertrumfar det andre med god marginal.


    Men nu håller han inte henne uppe hela nätterna direkt, vi pratar 1h hit eller dit. Det måste väl gå att hitta en kompromiss. De flesta av oss lever inte på en nivå så att enbart grundläggande behov behöver tillgodoses, man vill ha en trevlig vardag och göra saker man tycker är kul.

    Ts har inte sagt så mycket mer kring vad de bollat för idéer, men om man går in med den inställningen att den andre är en idiot och borde bara göra som jag säger är det såklart svårare att få sin vilja igenom.

    Jag låg flera nätter och såg serier på datorn intill min sovandes man under graviditeten, han ville att jag skulle ha hörlurar - jag ville inte men sänkte till väldigt låg volym istället, dvs kompromiss som båda kunde leva med. Han gejmande många nätter och tjata med sina kompisar, något jag accepterade även om jag inte älskade det.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:15
    #29
    Anonym (K) skrev 2022-01-15 11:11:10 följande:

    Låt mig citera....


    Anonym (V33) Trådstartaren
    IGÅR 22:19
    #2
    ÅterställAnmälCitera
    Han tycker jag är orimlig som kräver det när jag kan ha öronproppar(har det) men hör skiten ändå
    Det där står inget om någon kompromiss utan låter snarare som hon vill att han ska sluta helt, dvs ingen kompromiss.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:33
    #35
    -1
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 11:18:03 följande:

    Det spelar egentligen ingen roll om han sitter i samma rum. De bor på 40 kvadratmeter och hans spelande stör hennes nödvändiga sömn. Du känner dig onödigt kränkt på alla spelares vägnar. Problemet är inte gaming utan att aktiviteten stör sömnen för nån annan. Jag är helt övertygad om att TS skulle tycka problemet var lika stort även om sambon skulle ägna sig år att göra smoothies i blendern, spelade piano eller utövade hunddressyr om kvällarna.


    Fick mig ett gott skratt här.

    Nu går du ändå över gränsen: smoothies måste väl ändå tillhöra ens basala behov, om det så prompt måste blendas kl 02:00.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:36
    #36
    Anonym (K) skrev 2022-01-15 11:21:26 följande:

    Ts har tydligen försökt prata med honom om att spelandet stör henne, han har föreslagit hörselproppar (kompromiss), hon har testat men det räcker inte, och han slutar inte ändå (ovilja).


    Fast att han ska sluta är ju ingen kompromiss.

    Målet borde väl vara att hitta en lösning som funkar för båda två.

    Återigen har ts inte skrivit så mycket för att avfärda hennes partner som en kompromisslös idiot.

    Hade hon sagt att hon anpassar sig efter honom på andra ställen kan man absolut kräva att han också gör det. Men inget av det framgår i TS. Därför tycker jag att det hårt att skriva separera/ idiot etc etc.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:40
    #37
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 11:19:26 följande:

    Kompromissa behöver man inte göra när motsättningen handlar om livsnödvändiga saker VS lek/hobby.


    Man behöver aldrig kompromissa, men man får två gladare parter i ett förhållande om man hittar lösningar som gör bägge parter nöjda.

    Det är inte livsnödvändigt att det ska vara knäpptyst en halvtimme tidigare om nätterna.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 13:39
    #46
    Anonym (V33) skrev 2022-01-15 13:28:38 följande:

    Jag undrar om mina krav är orimliga men antar att det inte spelar någon roll då jag inte står ut oavsett,ville höra om någon haft liknande problem.


    Men vad har ni försökt för lösningar annat än hörlurar?

    Har ni pratat om det går att köra varannan kväll ? Att mötas på mitten och sluta en halvtimme tidigare ?

    Vad säger han?

    Och som du säger spelar det ingen roll om vad andra tycker är rimliga krav om du inte själv står ut.
Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)