• Anonym (Syste­r Sophie­)
    Sat 15 Jan 2022 01:24
    1618 visningar
    20 svar
    20
    1618

    Graviditeter under corona

    Då denna s k pandemi rasar över oss och smittspridningen skenar runt omkring oss, vården är överbelastad och avråder från att bli skaffa barn just nu - varför ser man ingenting annat än trådar om att gå på ivf äggdonation skaffa barn varje månad skaffa barn direkt efter att man precis fött? Det här är ju faktiskt saker man kan hjälpa själv.

    Nu läggs ju stort fokus på att inte belasta vården i onödan menar jag.

  • Svar på tråden Graviditeter under corona
  • Anonym (Syste­r Sophie­) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 01:25
    #1

    Även statistiken talar om att barnafödande inte minskat sedan covid började spridas

  • Anonym (Syste­r Sophie­) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 01:29
    #2

    Tillägg 2: tänkte i och med att det är så viktigt att lägga fokus på hur de som inte vaccinerar sig och då belastar vården om de råkar bli allvarligt sjuka

  • Anonym (Huh)
    Sat 15 Jan 2022 01:43
    #3
    +1

    Varför ska man pausa sitt liv under en pandemi som funnits sedan 2019. Den lär fortsätta flera år till, i framtiden förmodligen vara lika vanlig som influensa varje år.

    Helt ärligt, det finns folk som har svårt att få barn och jag själv tycker att de ska försöka varje minut de har på sig. Samt alla andra som vill ha barn.

    Vi kommer inte få fler folk till förlossningen (om inte nu) oavsett. De tar coronatest åtminstone i min region på förlossningen.

    Vad mer ska man göra?

    Pausa sitt liv? Kanske aldrig mer kunna få barn, någonsin på grund av denna pandemi?

    Bara vaccinera dig själv och gör DITT bästa.

  • Anonym (Syste­r Sophie­) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 01:54
    #4
    Anonym (Huh) skrev 2022-01-15 01:43:49 följande:

    Varför ska man pausa sitt liv under en pandemi som funnits sedan 2019. Den lär fortsätta flera år till, i framtiden förmodligen vara lika vanlig som influensa varje år.

    Helt ärligt, det finns folk som har svårt att få barn och jag själv tycker att de ska försöka varje minut de har på sig. Samt alla andra som vill ha barn.

    Vi kommer inte få fler folk till förlossningen (om inte nu) oavsett. De tar coronatest åtminstone i min region på förlossningen.

    Vad mer ska man göra?

    Pausa sitt liv? Kanske aldrig mer kunna få barn, någonsin på grund av denna pandemi?

    Bara vaccinera dig själv och gör DITT bästa.


    Jo men vården avråder ju från att försöka skaffa barn under pandemin, och mtp hur mycket det snackas om hur ovaccinerade som råkar bli svårt sjuka belastar sjukvården och hur viktigt det är att inte göra det till varje pris? Förlossningsvården är ju redan överbelastad och nyligen var det en artikel om att en hel förlossningsavdelning var positiva, hur ser du på detta?

    Nu är man ju beredd att särbehandla ovaccinerade och pausa deras liv på många sätt så varför är det mer okej att människor som kanske är vaccinerade väljer att trots detta belasta vården? Alla pausar ju redan sina liv för att rädda liv som det heter. Visst är det intressant resonemang?
  • Sat 15 Jan 2022 02:12
    #5

    Förlossningsvården verkar ALLTID vara mer eller mindre överbelastad(?) och det har väl INGENTING med C19 att göra!

  • Anonym (Asta)
    Sat 15 Jan 2022 02:13
    #6
    +1

    Inte hört någon ifrån vården som anser att man inte bör bli gravid nu pga covid, varifrån har du hört det?

  • Anonym (Visa)
    Sat 15 Jan 2022 07:33
    #7
    +1
    Anonym (Syster Sophie) skrev 2022-01-15 01:24:15 följande:
    Graviditeter under corona
    Då denna s k pandemi rasar över oss och smittspridningen skenar runt omkring oss, vården är överbelastad och avråder från att bli skaffa barn just nu - varför ser man ingenting annat än trådar om att gå på ivf äggdonation skaffa barn varje månad skaffa barn direkt efter att man precis fött? Det här är ju faktiskt saker man kan hjälpa själv.

    Nu läggs ju stort fokus på att inte belasta vården i onödan menar jag.
    Kan du visa dessa råd, tack. Uppdatera gärna trådstarten med källhänvisning.
  • Anonym (Solbl­omma)
    Sat 15 Jan 2022 07:39
    #9

    Varför inbillar du dig att det finns eller ens funnits rekommendationer om att inte bli gravid nu..? Det ENDA som har hänt är att i vissa regioner har regionsfinansierad assisterad befruktning samt fertilitetsutredningar haft längre köer än vanligt p.g.a. pandemin (sjukskriven personal, personal som tillfälligt fått hoppa in på andra avdelningar m.m.). På privat väg inom landet har man fortsatt arbeta som vanligt med assisterad befruktning och utredningar. Det har också kunnat försvåra för par som velat söka sig utomlands om det varit inreseförbud i diverse länder m.m. Men det har aldrig funnits rekommendationer att inte försöka bli gravid under pandemin.

  • Anonym (Solbl­omma)
    Sat 15 Jan 2022 07:40
    #10
    +1

    Och förlossningsvården har varit överbelastad ...länge. Det är inget nytt under taket.

  • Anonym (Lägg av)
    Sat 15 Jan 2022 09:46
    #11

    1. Det finns inga såna rekommendationer

    2. Förlossningsvården har varit överbelastad nästan hela 2000-talet. 

    3. Är inte Sveriges befolkning redan väldigt gammal? Ska vi dö ut? 

    4. Jag fick två missfall i början av pandemin. Var då 34. Nu vid 36 fick jag mitt första barn, mitt i pandemin. Borde vi väntat? Då hade jag säkert varit ca 38-39 innan det var "okej" att skaffa barn trots Covid. Då kanske det inte hade gått. Rimligt att göra så? 

  • Anonym (Vilke­t skämt)
    Sat 15 Jan 2022 12:24
    #12

    Jag tror att den här tråden är ett stort skämt. 


    Det finns inte och har aldrig funnits någon officiell rekommendation om att inte försöka bli gravid under pandemin. En barnmorska sa i TV någon gång i mars-april 2020 att det inte var läge att försöka bli gravid nu men det var bara hennes personliga åsikt och den fick hon förståeligt nog mycket skit för.

    Jag tror som sagt inte att Trådstartaren är seriös, men om hon är det bygger hela frågeställningen på en stor tankevurpa. 

    Det finns nämligen ingen som helst anledning till att barnmorskors långa utbildning  ska slösas bort på att vårda personer som enbart ligger inlagda på grund av covid-19. Barnmorskor ska arbeta med det de är utbildade för och inget annat. Om patienter blir inlagda på sjukhus enbart på grund av covid-19 är det naturligtvis inte vore sig barnmorskornas eller de födande kvinnornas problem, i synnerhet inte om de blir inlagda på grund av att de är så otroligt korkade att de inte vaccinerar sig.

  • Sat 15 Jan 2022 12:47
    #13

    Vi som har varit med ett tag tycker ABSOLUT att det är illa att vårdpersonal "går på knäna", men det har de nästan ständigt gjort! Ska vara så?

  • nernu
    Sat 15 Jan 2022 15:43
    #13
    +1
    Anonym (Syster Sophie) skrev 2022-01-15 01:54:12 följande:

    Jo men vården avråder ju från att försöka skaffa barn under pandemin, och mtp hur mycket det snackas om hur ovaccinerade som råkar bli svårt sjuka belastar sjukvården och hur viktigt det är att inte göra det till varje pris? Förlossningsvården är ju redan överbelastad och nyligen var det en artikel om att en hel förlossningsavdelning var positiva, hur ser du på detta?

    Nu är man ju beredd att särbehandla ovaccinerade och pausa deras liv på många sätt så varför är det mer okej att människor som kanske är vaccinerade väljer att trots detta belasta vården? Alla pausar ju redan sina liv för att rädda liv som det heter. Visst är det intressant resonemang?


    Sluta föda barn för att vården är överbelastad? Skämtar du?
  • Anonym (N)
    Sat 15 Jan 2022 16:57
    #14

    Bra försök.

    K , A och B är säkert avundsjuka!

  • Sat 15 Jan 2022 18:22
    #15

    Det vore ju en intressant rekommendation som faktist lätt skulle ge effekt att minska belastningen i vården. Den skulle ju kunna ges som andra rekommendationer med "om du har möjlighet" i slutet.

  • Sun 16 Jan 2022 04:27
    #16

    Vad gäller belastning på vården så har man självklart nu under pandemin haft ökat tryck på sjukhusens akutavd. och IVA! Men på T EX hud/öron/ögon-avdeln. är det business as usual. Förlossningen är alltid överbelastad och det beror på usel planering och besparingar och så kommer det se ut i många år framöver.

  • Anonym (My)
    Sun 16 Jan 2022 06:30
    #17
    +1

    Finns inga såna rekommendationer.

    Jag är gravid med andra barnet. Jag har 7 missfall i bagaget och klockan tickar. Vänta till när då? Pandemin kommer fortgå.

    Ska vi se till belastning på vården så är det väl bättre att alla som röker och snusar slutar med det, alla som dricker slutar med det samt att alla börjar äta nyttigt och tränar.. det skulle göra skillnad.

  • Anonym (Syste­r Sophie­) Trådstartaren
    Thu 27 Jan 2022 08:01
    #18
    Anonym (My) skrev 2022-01-16 06:30:53 följande:

    Finns inga såna rekommendationer.

    Jag är gravid med andra barnet. Jag har 7 missfall i bagaget och klockan tickar. Vänta till när då? Pandemin kommer fortgå.

    Ska vi se till belastning på vården så är det väl bättre att alla som röker och snusar slutar med det, alla som dricker slutar med det samt att alla börjar äta nyttigt och tränar.. det skulle göra skillnad.


    två Fel gör inte ett rätt. det är en fruktansvärt svår och dödlig pandemi som drar fram folk dör varje Dag tänk på det 
  • Anonym (Så kallad­?)
    Thu 27 Jan 2022 08:14
    #19

    Så kallad pandemi tycker jag var ganska talande...

  • Anonym (Visa)
    Thu 27 Jan 2022 08:56
    #20
    Anonym (Syster Sophie) skrev 2022-01-27 08:01:18 följande:
    två Fel gör inte ett rätt. det är en fruktansvärt svår och dödlig pandemi som drar fram folk dör varje Dag tänk på det 
    Återigen,  kan du källhänvisa till rekommendationerna du nämner i din trådstart?
Svar på tråden Graviditeter under corona