• AW
    Sun 16 Jan 2022 08:21
    1280 visningar
    2 svar
    2
    1280

    Meniskskada

    Nu har jag precis opererat menisken. Hur tränar ni som gjort samma? Vad ska man tänka på?

    Ska man bara acceptera att benböj å marklyft tex är ett minne blott?

  • Svar på tråden Meniskskada
  • Sun 16 Jan 2022 09:19
    #1

    Har skadat båda meniskerna. Den ena gick att rehabilitera utan operation medans den andra blev opererad.

    Jag kan fortfarande köra marklyft. Har kört knäböj med även om jag har varit försiktigare med vikten där. Jag har dock aldrig haft jättebra teknik i knäböj så det är nog lika mycket att jag är rädd om ryggen ;)

    Det viktiga är väl att du tar det lugnt och rehabiliterar/stärker upp knänt i lugn takt och inte får hybris och börjar lyfta tungt snabbt. Försök hitta en vettig sjukgymnast eller liknande och jobba lugnt och målmedvetet så finns det nog hopp. Jag har varit försiktig med innebandy och liknande men det är mest för att där har man inte full kontroll på vad som kan hända och jag vill inte åka dit igen.

    Med det sagt så vet jag ju inte omfattningen av dina skador och hur höga krav/tunga vikter du vill flytta men jag ville bara förmedla att det finns ljus i mörkret ;)

  • AW
    Sun 16 Jan 2022 11:38
    #2

    Tack för svar.

    Ja, det är min plan att sakta bygga vettig styrka och stabilitet först. Har inga ambitioner att få byggarben men lite vettigare styrka än nu får det allt bli. Älskar dock böj, utfall och marklyft. Får nog bara inse att 40 med knäskada inte är det nya 19?

    Det var någorlunda omfattning på skadan som satt på baksidan.

    Innebandy och padel etc räknar jag som dödssporter med tanke på pissiga knägener.

Svar på tråden Meniskskada