Roligaste brädspelet med barn?
Vilket brädspel tycker ni är roligast att spela med barn? Barn från 6år och uppåt :)
Tacksam för svar!
Vilket brädspel tycker ni är roligast att spela med barn? Barn från 6år och uppåt :)
Tacksam för svar!
Min dotter gillade att spela den försvunna diamanten. Det brukar vi spela ibland ån idag :)
Försvunna diamanten är kul, det håller jag med om!
Ett par andra tips;
Labyrinth- ett spel där man skjuter brickor på en spelplan för att skapa vägar fram.
Bamses honungsjakt - kanske från fem år men kul även för lite äldre barn. Först bygger man sin spelplan med pusselbitar. Sen spelar man spelet som går ut på att samla burkar. Det finns kort också med saker som händer längs med spelets gång.
Försvunna diamanten
Uno
Ticket to ride
Monopol
Fia Med Knuff
Rävspelet
6 år är lagom för Ticket to ride junior, den är fristående.
Sen finns det "stora spelet" Ticket to ride från 8 år med massa expansioner, och jag kanske ändå hade valt att köpa grundboxen där. Men här är den anpassade versionen:
www.spelexperten.com/sallskapsspel/barnspel/ticket-to-ride-first-journey-swe-1.html
Jag blev själv helt besviken när jag fick Trivial pursuit- junior för längesen, det var bara inte kul att få barnversionen och det spelades nästan aldrig för alla andra hem hade vuxenversionen. Barn kan hellre få växa i spel ibland tycker jag.
--
Om de är lite före i matte/strukturtänk så kan man introducera
Carcassonne (från 8 år)
www.spelexperten.com/sallskapsspel/strategispel/carcassonne-swe.html
--
Mixmax är enkelt och kortbaserat men det älskade jag som liten, det fanns bara på bibblan i min stad:
www.spelexperten.com/sallskapsspel/barnspel/mix-max.html
Fia med godis- den som får en pjäs utslagen får välja en godis som plåster på såren.
Vi har kört det några gånger när våra barn var små och kusiner, för att hindra slagsmål och drama.