• Anonym (T)

Öka mjölkproduktion för amning?

Släng hit alla era bästa husmorsknep för att öka mjölkproduktionen!

Upplever att jag får överfulla läckande bröst nattetid, men även om det gått lika länge dagtid mellan två amningar får jag aldrig samma känsla.

Ammar på signal, blir ofta med 1,5-2h mellanrum dagtid. Pumpar också några gånger per dag och får ut allt från 40-150 ml.120-150 ml bara på morronen efter bebis ätit, mkt mindre annars... Men skulle vilja öka mängden för att vara säker att det finns ordentligt med mat!

Tips??

• Svar på tråden Öka mjölkproduktion för amning?
  • Anonym (U)

Om ditt barn växer och mår bra får det tillräckligt med mat. Du vill inte ha större mjölkproduktion än vad som precis går åt, då får du bara ännu mer problem med läckande (och värkande) bröst.

• Anonym (U)

Varför pumpar du förresten? Det kan vara praktiskt om man av något skäl vill flaskmata ibland. Annars är det helt onödigt.

• Anonym (T)
    Anonym (U) skrev 2022-01-16 11:23:51 följande:

Varför pumpar du förresten? Det kan vara praktiskt om man av något skäl vill flaskmata ibland. Annars är det helt onödigt.

För att just flaskmata ibland efter amning. BB sa att jag skulle pumpa med för att öka produktionen.
    Anonym (U) skrev 2022-01-16 11:22:19 följande:

Om ditt barn växer och mår bra får det tillräckligt med mat. Du vill inte ha större mjölkproduktion än vad som precis går åt, då får du bara ännu mer problem med läckande (och värkande) bröst.

Bebis växer men det går lite långsammare ibland så jag är oroad att det kommer för lite mjölk liksom.
  • Anonym (T)
    Themis skrev 2022-01-16 11:22:29 följande:

Drick mycket.

Drick lättöl.

Koka amningste- köp färdigt eller gör så här:

Här är ett gör-det-självrecept, också från amningshjälpen:Anis- och fänkålsteMjölkstimulerande, väderdrivande, kramplösande, magstärkande och slemlösande för luftvägarna.Tag 2 tsk anis och 2 tsk fänkål till 1 liter vatten. Koka upp (använd inte aluminiumkastrull). Låt dra i 10 minuter. Sila. Låt stå framme (t ex tillbringare). Bör drickas rumsvarmt under dagen, helst mellan måltiderna.

Men Livsmedelsverket avråder ju från anis- och fänkålste vid amning?

fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/anis-mot-gaser/
  • Themis
    Anonym (U) skrev 2022-01-16 11:23:51 följande:

Har man tryck i brösten så behöver man pumpa ett par drag och låta det värsta rinna ut för att kunna amma ibland. Min son blev bokstavligen högtryckstvättad i ansiktet annars och bara skrek av irritation, det måste varit som för oss att få en trädgårdslang inkörd i munnen med fullt tryck- inget roligt! Men om jag lättade på trycket före så blev han sedan mätt väldigt fort, så det var tacksamt.

Att ha frysta isbitar med mjölk kan vara väldigt praktiskt längre fram när det blir mindre flöde ibland för att menscykeln börjar komma igång under amningshormonerna. Då var det 3-4 dagar varje månad som jag hade mindre mjölk, plötsligt.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Themis
    Anonym (T) skrev 2022-01-16 11:31:21 följande:
    Men Livsmedelsverket avråder ju från anis- och fänkålste vid amning?

fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/anis-mot-gaser/
    OJ! Det var nytt från 2018, mina råd är betydligt äldre än så.

Då tar jag tillbaka det, ska anmäla inlägget för borttagning. Tack!
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Anonym (U)
    Anonym (T) skrev 2022-01-16 11:27:27 följande:

För att just flaskmata ibland efter amning. BB sa att jag skulle pumpa med för att öka produktionen.Bebis växer men det går lite långsammare ibland så jag är oroad att det kommer för lite mjölk liksom.

När sa BB att du skulle pumpa? Har BVC uttryckt oro för barnets tillväxt? Barn växer i ryck. Det är inget fel.

Varför flaskmatar du med bröstmjölk efter amning?

Jag menar inte att ifrågasätta, utan frågar för att förstå råden du fått!
  • lövet2

Om babyn är nöjd med livet, är frisk och går upp i vikt, då har du precis lagom med mjölk. Du behöver inte pumpa för att få upp produktionen mer, utan du har redan fått upp den. Det finns liksom inga fördelar med att ha för mycket. För mycket mjölk ökar risken för att du får mjölkstockning och för att babyn ska få magknip när mjölken sprutar ut för fort.

Ett helammat barn går inte upp i vikt i en jämn kurva. När man ammar går babyn upp mycket, står stilla, går upp lite, står stilla, går upp mycket osv. Kurvan har en massa pucklar och det är helt normalt. Den jämna stadiga kurva man får med barn som äter ersättning, det är den kurva som inte är normal.

Det kommer dagar när babyn inte blir mätt. Det beror på att babyn plötsligt växt extra fort och behöver extra mat. Inget konstigt och babyn svälter inte. Det enda som händer är att babyn har en gnällig dag och vill äta oftare. Då ammar du oftare, och redan nästa dag har du mer mjölk. Att amma oftare är det snabbaste och mest effektiva sättet att öka produktionen.

• Anonym (T)
    Themis skrev 2022-01-16 11:33:02 följande:

OJ! Det var nytt från 2018, mina råd är betydligt äldre än så.

Då tar jag tillbaka det, ska anmäla inlägget för borttagning. Tack!

Ingen fara, hade bara för mig att jag kollat upp det nån gång eftersom teerna säljs nu med och blev lite förvirrad...
    Anonym (U) skrev 2022-01-16 11:33:14 följande:

När sa BB att du skulle pumpa? Har BVC uttryckt oro för barnets tillväxt? Barn växer i ryck. Det är inget fel.

Varför flaskmatar du med bröstmjölk efter amning?

Jag menar inte att ifrågasätta, utan frågar för att förstå råden du fått!

Ingen fara! Barnet växer bra men dippade rejält i vikt i början. Vi kör med amningsnapp (går INTE utan) och bebis ammar ibland länge utsn att bli nöjd, då fick vi rådet att he lite flaska eftersom det just givit lite nöjdhet och det inte blir nonstopammande hela eftermiddagen, vilket knäckte min rygg och hjärna.
    lövet2 skrev 2022-01-16 11:35:36 följande:

Om babyn är nöjd med livet, är frisk och går upp i vikt, då har du precis lagom med mjölk. Du behöver inte pumpa för att få upp produktionen mer, utan du har redan fått upp den. Det finns liksom inga fördelar med att ha för mycket. För mycket mjölk ökar risken för att du får mjölkstockning och för att babyn ska få magknip när mjölken sprutar ut för fort.

Ett helammat barn går inte upp i vikt i en jämn kurva. När man ammar går babyn upp mycket, står stilla, går upp lite, står stilla, går upp mycket osv. Kurvan har en massa pucklar och det är helt normalt. Den jämna stadiga kurva man får med barn som äter ersättning, det är den kurva som inte är normal.

Det kommer dagar när babyn inte blir mätt. Det beror på att babyn plötsligt växt extra fort och behöver extra mat. Inget konstigt och babyn svälter inte. Det enda som händer är att babyn har en gnällig dag och vill äta oftare. Då ammar du oftare, och redan nästa dag har du mer mjölk. Att amma oftare är det snabbaste och mest effektiva sättet att öka produktionen.

Är det normalt? Ingen har berättat det för mig. Har bara fått från BVC att ?150 g i veckan ska bebis gå upp om det är normalt?, så har känt en stress av detta. Bebis är nu typ 2,5 mån och det här med vikten hsr ju känts som en press att aldrig gå under sen jag hörde det...

Bebis bekymmer nu är nog för lite sömn. Väldigt vaken, så det känns som det går energi med och att bebis är lite övertrött ibland. Men just nu sovs det enbart i rullande vagn ute eller natt. Eller i knä efter amning. Annars pendlar det mellan glatt barn, som fort går över till matönskemål och gråt, hinner ofta precis se en signal eller att man hör att ett joller är mer surt än glatt, och sen blir det gråt...
  • Anonym (T)
    Themis skrev 2022-01-16 11:31:32 följande:

Har man tryck i brösten så behöver man pumpa ett par drag och låta det värsta rinna ut för att kunna amma ibland. Min son blev bokstavligen högtryckstvättad i ansiktet annars och bara skrek av irritation, det måste varit som för oss att få en trädgårdslang inkörd i munnen med fullt tryck- inget roligt! Men om jag lättade på trycket före så blev han sedan mätt väldigt fort, så det var tacksamt.

Att ha frysta isbitar med mjölk kan vara väldigt praktiskt längre fram när det blir mindre flöde ibland för att menscykeln börjar komma igång under amningshormonerna. Då var det 3-4 dagar varje månad som jag hade mindre mjölk, plötsligt.

Jag har ju amningsnapp så det dämpar nog men den blir ju tvärfull på morgnar och natt och det läcker från den istället ner på tröja och bebis, inte så mysigt.

Har funderat om det finns nån uppsamlingskupa som går att ha några h på natten, då kunde jag ju ta allt som läcker nu och isbitsfrysa...
Svar på tråden Öka mjölkproduktion för amning?