Themis skrev 2022-01-16 11:33:02 följande:
OJ! Det var nytt från 2018, mina råd är betydligt äldre än så.
Då tar jag tillbaka det, ska anmäla inlägget för borttagning. Tack!
Ingen fara, hade bara för mig att jag kollat upp det nån gång eftersom teerna säljs nu med och blev lite förvirrad...
Anonym (U) skrev 2022-01-16 11:33:14 följande:
När sa BB att du skulle pumpa? Har BVC uttryckt oro för barnets tillväxt? Barn växer i ryck. Det är inget fel.
Varför flaskmatar du med bröstmjölk efter amning?
Jag menar inte att ifrågasätta, utan frågar för att förstå råden du fått!
Ingen fara! Barnet växer bra men dippade rejält i vikt i början. Vi kör med amningsnapp (går INTE utan) och bebis ammar ibland länge utsn att bli nöjd, då fick vi rådet att he lite flaska eftersom det just givit lite nöjdhet och det inte blir nonstopammande hela eftermiddagen, vilket knäckte min rygg och hjärna.
lövet2 skrev 2022-01-16 11:35:36 följande:
Om babyn är nöjd med livet, är frisk och går upp i vikt, då har du precis lagom med mjölk. Du behöver inte pumpa för att få upp produktionen mer, utan du har redan fått upp den. Det finns liksom inga fördelar med att ha för mycket. För mycket mjölk ökar risken för att du får mjölkstockning och för att babyn ska få magknip när mjölken sprutar ut för fort.
Ett helammat barn går inte upp i vikt i en jämn kurva. När man ammar går babyn upp mycket, står stilla, går upp lite, står stilla, går upp mycket osv. Kurvan har en massa pucklar och det är helt normalt. Den jämna stadiga kurva man får med barn som äter ersättning, det är den kurva som inte är normal.
Det kommer dagar när babyn inte blir mätt. Det beror på att babyn plötsligt växt extra fort och behöver extra mat. Inget konstigt och babyn svälter inte. Det enda som händer är att babyn har en gnällig dag och vill äta oftare. Då ammar du oftare, och redan nästa dag har du mer mjölk. Att amma oftare är det snabbaste och mest effektiva sättet att öka produktionen.
Är det normalt? Ingen har berättat det för mig. Har bara fått från BVC att ?150 g i veckan ska bebis gå upp om det är normalt?, så har känt en stress av detta. Bebis är nu typ 2,5 mån och det här med vikten hsr ju känts som en press att aldrig gå under sen jag hörde det...
Bebis bekymmer nu är nog för lite sömn. Väldigt vaken, så det känns som det går energi med och att bebis är lite övertrött ibland. Men just nu sovs det enbart i rullande vagn ute eller natt. Eller i knä efter amning. Annars pendlar det mellan glatt barn, som fort går över till matönskemål och gråt, hinner ofta precis se en signal eller att man hör att ett joller är mer surt än glatt, och sen blir det gråt...