• Anonym (Eila)

Vill börja betala skulder, var börjar man?

Jag har i mitt liv dragit på mig en del skulder. De flesta uppkom i skarven mellan aktivitetsersättning och sjukersättning då jag gick i 9 månader utan pengar, soc vägrade hjälpa då de ansåg att det var FK som skulle ge mig pengar. Jag tog ett desperatlån då eftersom hyresvärden hotade med vräkning till slut, förståeligt. Sen har jag lite andra saker som ligger och ligger, bla böcker från när jag gick komvux 2005. Kronofogden har jag skulder hos, de mäter ut mitt skattekonto varje år men inte mer, och det är aldrig mer än en-två hundralappar ändå.

Med en trevlig inkomkstökning på lite över 1500 kronor kan jag börja göra något åt det här. Lite måste in i min vardagsekonomi men 800-1000 kr kan jag nog använda för att betala av. Men i vilken ände ska jag börja?

• Svar på tråden Vill börja betala skulder, var börjar man?
  • Anonym (raka rör)

Högst ränta går först, men KF-skulder bör också prioriteras.

Börja med att ringa upp långivarna och fråga om du kan få bättre ränta eller fryst ränta på något av dina lån för att fortare kunna betala på deras sedan.

Det borde finnas gratis skuldrådgivning via din kommun, kolla det.

• Anonym (Stegvis)

Kronofogden först
    Lån med högst ränta
    Övriga lån 
    Omförhandla räntan så gott det går.

• Anonym (Eila)

Tack för svar. Jag ska ta reda på vilken skuld som har högst ränta. Tyvärr kan jag inte ringa till de jag har skulder hos, smällar man får ta med mina funktionsnedsättningar. Jag får betala vad de vill ha helt enkelt.

• Anonym (.)

Börja med att gå till kommunens skuldrådgivning.

• Anonym (Stegvis)
    Anonym (Eila) skrev 2022-01-16 15:59:27 följande:
    Tack för svar. Jag ska ta reda på vilken skuld som har högst ränta. Tyvärr kan jag inte ringa till de jag har skulder hos, smällar man får ta med mina funktionsnedsättningar. Jag får betala vad de vill ha helt enkelt.
    Be nån annan att ringa åt dig. Eller mejla.
  • Anonym (Eila)
    Anonym (.) skrev 2022-01-16 16:04:07 följande:

Börja med att gå till kommunens skuldrådgivning.

De har bara telefonkontakt sedan början av pandemin.
  • Anonym (Eila)
    Anonym (Stegvis) skrev 2022-01-16 16:30:05 följande:
    Be nån annan att ringa åt dig. Eller mejla.
    Mejla kan jag ju göra. Tack.
  • Anonym (E)

Skulle personligt ombud kunna funka?

• Anonym (P)
    Anonym (Eila) skrev 2022-01-16 15:59:27 följande:

Du har inte rätt till boendestöd eller personligt ombud så att du kan få hjälp med sånt?

Tycker för övrigt att du fått bra råd. KF och höga räntor går först.

Vad bra du är som tar tag i det! :) Ville bara säga det.
  • Kasegylf

Det här låter ju som en ovanligt sund plan. Det hedrar dig att du tänker som du gör.

Lycka till!

(Håller med om att du bör fråga kommunens skuldrådgivare).

Svar på tråden Vill börja betala skulder, var börjar man?