• Mon 17 Jan 2022 11:58
    8039 visningar
    9 svar
    +1
    9
    8039

    Hur ärlig ska jag vara mot chefen?

    Hej Familjeliv!

    Jag har ett dilemma jag behöver råd kring.

    Har nämligen ett jobb jag inte trivs på, blir dåligt behandlad osv. Har lyft detta med chefen som verkar vettig men det händer inget som ändrar situationen. T.ex. Har jag blivit utsatt för sexuella trakasserier och när jag slutligen samlat mod nog för att berätta fick jag bra respons men det mynnade ut i att min chef delegerade till en chef under honom att "ta ett snack" med mannen i fråga och det ledde till absolut ingenting.

    Summa summarum är att jag kommer att sluta. Som det är nu är jag lovad annat jobb april - oktober men en ev förlängning av det beror på företagets expansion/ekonomi och jag söker annat, fast jobb, under tiden men kommer att säga upp mig i vilket fall.

    Imorgon har jag möte med chefen på nuvarande jobb om min och en kollegas arbetssituation/framtid och tyvärr könner jag mig inte redo att säga upp mig redan då utan kommer att vänta till sista januari. Pratade med chefen för några veckor sedan och på hans fråga då svarade jag "jag söker inte aktivt annat jobb men om det skulle komma upp något skulle jag behöva ta en rejäl funderare" vilket ju nu har backfired lite eftersom jag bara dagar efter det blev lovad annat jobb..

    Så min fråga är: Om chefen frågar imorgon, vad svarar jag? Ha i åtanke att jag inte är redo att säga upp mig men inte heller vill ljuga honom rakt i ansiktet. Dessutom har jag min närmaste kollega med på mötet.

    Hjälp, snälla ????

  • Svar på tråden Hur ärlig ska jag vara mot chefen?
  • Mon 17 Jan 2022 13:00
    #1

    Varför skulle du inte kunna säga som det är? Att du fått ett nytt jobb och avser att säga upp dig snart?

    Fattar inte?

  • Anonym (S)
    Mon 17 Jan 2022 14:49
    #2

    Har också svårt att se problemet.

    Om första samtalet företaget hade med din kollega inte tog skruv skulle du så klart gå till chefen igen, och facket, och HR, och chefens chef om inget händer efter det heller.

  • Anonym (xxx)
    Mon 17 Jan 2022 15:04
    #3

    Om jag fattade det korrekt när jag läste, så har du alltså ett nytt jobb på gång (inte fast, men tidsbegränsat) men det är inte påskrivet något. Då tycker jag inte att du ska säga något om det. Du har redan en gång sagt att du inte kommer att stanna om du blir erbjuden något annat som du vill ha, och skulle chefen fråga, så säg att det gäller fortfarande. 

  • Anonym
    Mon 17 Jan 2022 19:28
    #4

    Kontakta alltid facket om du blir utsatt för trakasserier

  • Mon 17 Jan 2022 20:19
    #5

    Har gjort det, dom var tyvärr inte mycket till hjälp utan hänvisade bara till att "man ska säga ifrån tydligt direkt till personen som gör nåt du inte uppskattar" och har man inte gjort det har man inget case.

    Tack anonym (xxx) för input. Det är svårt att veta hur man ska göra, jag har dåligt samvete för att jag sätter gamla jobbet i skiten men vill samtidigt inte må dåligt 6 dagar i veckan pga jobb..

  • Mon 17 Jan 2022 22:26
    #6

    Det är väl bara att ta det andra jobbet och säga upp dig.

    Har du redan ett nytt jobb är det bara att säga det rakt ut och lägg till att du sökte annat jobb för att situationen inte blev bättre på nuvarande.

  • Anonym (xxx)
    Mon 17 Jan 2022 22:31
    #7
    Viola94 skrev 2022-01-17 20:19:35 följande:

    Har gjort det, dom var tyvärr inte mycket till hjälp utan hänvisade bara till att "man ska säga ifrån tydligt direkt till personen som gör nåt du inte uppskattar" och har man inte gjort det har man inget case.

    Tack anonym (xxx) för input. Det är svårt att veta hur man ska göra, jag har dåligt samvete för att jag sätter gamla jobbet i skiten men vill samtidigt inte må dåligt 6 dagar i veckan pga jobb..


    Du ska inte ha dåligt samvete, du har inte gjort fel. De får reda upp detta själv, det är inte ditt ansvar. Men när du säger upp dig, vilket du inte ska göra förrän du skrivit på för nytt jobb, kan du berätta varför. Då ger du dom en chans att bättra sig.


    Lycka till med nytt jobb.

  • Thu 20 Jan 2022 12:26
    #8

    Var bara ärlig. Var inte rädd. 
    Säg som det är till chefen, med trakasserierna. Och säg sedan upp dig. Nytt jobb kommer, din hälsa är viktigare. 

  • Thu 20 Jan 2022 17:41
    #9

    Jag hade lagt alla korten på bordet helt klart. Inget säger att du måste säga upp dig direkt och om du inte vill sätta dina kollegor i skiten är det väl bra att du förvarnar om din uppsägning? 


    borde du inte kunna ta tjänstledigt från ditt nuvarande jobb och jobba på det andra? tänker att du då fortfarande har typ Av säkerhet tills du vet om det andra jobbet förlängs? Eller att du har tid att hitta annat fast arbete under tiden på det andra jobbet?

Svar på tråden Hur ärlig ska jag vara mot chefen?