• Anonym (på väg)

Ekonomi i Sverige, hjälp

Hej alla! Glad att jag hittat det här forumet och vill nu fråga lite runt ekonomi. Jag och min familj flyttade från Sverige när jag var ung tonåring och jag har bara varit tillbaka på några semestrar så jag har inte så bra grepp om privatekonomi i Sverige. Men nu är jag på väg tillbaka tillsammans med man och 3 barn, 4 och 2 år gamla.

Jag har ett jobblöfte med en lön på 28000 sek och min man har ett med lön på 35000 sek, i Stockholm. Vi har också ett sparkapital på ca 700000 sek.

Vad kan vi förvänta oss för liv ekonomiskt? Kommer vi ha råd att köpa ett hus, med eller utan lån? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-17 19:24
    En fråga till: Var i/runt Stockholm är bra ställen att bo med barn?

• Svar på tråden Ekonomi i Sverige, hjälp
  • Jemp

Lönerna är rätt normala, inte höga men inte jättelåga.

Är det fasta tjänster lär ni kunna få huslån och kunna köpa, ja. Ert sparande bör räcka till kontantinsats (minst 15%) men inte att köpa kontant (utom möjligtvis på landsbygden i Norrland).

Huspriserna beror helt på vad ni bor. Tänk på att ha en summa kvar som buffert också.

• Jemp

Nu läste jag Stockholm, missade det.

Hus kan bli svårt att få råd med. Vi köpte i närliggande län istället för att få ner kostnaden. Går att pendla.

• Tecum

Köpa hus i Sthlm utan lån kan ni glömma. Och tänk på att räntan kommer att stiga då vi har en våldsam inflation på gång.
    Är det lönerna innan skatt? Då är de inte jättehöga men ni har ändå ett hyfsat ekonomiskt läge tack vare sparandet. Så länge ni inte köper hus kan ni leva gott.

• Jemp

På bankernas hemsidor (tex handelsbanken) går att göra kalkyler för ungefär hur mycket ni får låna. Sen är det såklart ingen garanti så länge det inte är ett lånelöfte.

hemnet.se hittar du bostadsannonser och kan se tidigare slutpriser.

• Anonym (på väg)
    Jemp skrev 2022-01-17 19:13:14 följande:

Lönerna är rätt normala, inte höga men inte jättelåga.

Är det fasta tjänster lär ni kunna få huslån och kunna köpa, ja. Ert sparande bör räcka till kontantinsats (minst 15%) men inte att köpa kontant (utom möjligtvis på landsbygden i Norrland).

Huspriserna beror helt på vad ni bor. Tänk på att ha en summa kvar som buffert också.

Ok, det låter bra.
  • Anonym (på väg)
    Tecum skrev 2022-01-17 19:15:40 följande:

Köpa hus i Sthlm utan lån kan ni glömma. Och tänk på att räntan kommer att stiga då vi har en våldsam inflation på gång.
    Är det lönerna innan skatt? Då är de inte jättehöga men ni har ändå ett hyfsat ekonomiskt läge tack vare sparandet. Så länge ni inte köper hus kan ni leva gott.

Ok. Jag trodde väl inte egentligen att det går att köpa hus för sparkapitalet. Jag räknar med att det i så fall blir med lån, men fråga kan man alltid har jag fått läa mig. Ja, det är lön innan skatten är dragen. 
  • Anonym (på väg)
    Jemp skrev 2022-01-17 19:15:41 följande:

På bankernas hemsidor (tex handelsbanken) går att göra kalkyler för ungefär hur mycket ni får låna. Sen är det såklart ingen garanti så länge det inte är ett lånelöfte.

hemnet.se hittar du bostadsannonser och kan se tidigare slutpriser.

Tack för länken.
  • Shalke04

Hus i Stockholm går bort helt. Större lägenheter i innerstaden också (vilket ni lär behöva). Med den kontantinsatsen kan ni köpa boende för ca 5 MSEK vilket är en 2:a på 40-50 kvm i innerstaden. 

Vill ni ha hus får ni kolla långt utanför, men det gör kanske inget! Fortsätt kolla hemnet och räkna med att budgivningarna går upp iaf 10-20% på hus från utgångspriset. Lycka till! 

• Sockerikaffet

Räkna med att ni kan låna ca 4,5 gånger er årsinkomst. Det borde ge en bostad för ca 4 mille. kolla på Hemnet vad ni kan få för den summan. Troligtvis kommer ni få pendla en bit om ni ska jobba i Stockholm. Att hyra en bostad är ganska svårt och dyrt men ni kan ju leta efter det också. Lönerna ni har är i ett mellanläge så om ni hittar en prisvärd bostad kommer ni kunna leva utan att snåla, men blir boendet dyrt får ni vara sparsamma. 

Svar på tråden Ekonomi i Sverige, hjälp