• Anonym (Ts)

Huvudet fortfarande rörligt i vecka 37, fler?

Var hos BM igår på kontroll och när hon kände på huvudet så var det fortfarande rörligt.. Allt annat var bra (hjärtljud och SF-mått). Jag är i vecka 37 (36+4).
    Det här är mitt tredje barn.. När jag kollade journalen från förra graviditeten så var huvudet fixerat redan i vecka 34. Med första barnet vet jag inte hur det var.

Jag ska föda med planerat snitt om precis två veckor (vecka 38+4) men jag läste att om vattnet skulle gå när huvudet fortfarande är rörligt så kan navelsträngen klämmas under huvudet och det kan vara farligt för barnet.. Så blir lite orolig. Det kan jju hända att vattnet går innan jag har tid för snitt ..

Fler som har varit med om att huvudet fortfarande är rörligt den här veckan eller senare? Har ni fått höra nått om hur ni ska göra om vattnet går? Eller varit med om att det har gjort det? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Huvudet fortfarande rörligt i vecka 37, fler?
  • Anonym (Ts)

Nån mer?

• mamaleona

Det här med fixerat, det är i princip bara förstföderskors barn som fixerar sig. Omföderskornas fixerar sig när förlossningen startar. Den biten behöver du inte grubbla på. Om vattnet går ringer du in o får vidare info (antagligen att åka in pga snitt). Väldigt sällan det skulle vara så högt att navelsträngen faller mellan, större risk vid säte. Kram av en bm

• Anonym (Ts)

Tack så mycket för svaret! Känns lite lugnare nu..

• cosinus

Min yngsta (nummer 4) var i klockrent tvärläge vid den tiden. Fick ha en hel hord praktikanter att klämma på magen för det var tydligen ovanligt. 

Hon vände sig några dagar senare men fixerad blev hon nog aldrig. 

Nummer 3 var fullt rörlig med rumpan neråt tills han föddes. Där gick vattnet hemma och jag försökte så gott det gick att hålla mig halvliggande just för jag också hört det där med navelsträngen. Gick bra hur som helst.

• Anonym (Ts)

Tack för svaret cosinus!

Har problem med att citera inlägg på FL just nu..

Vad bra att allt gick bra :)

Du behövde inte åka in till sjukhuset med ambulans? Läste nånstans att det kan behövas .. Eller åkte du bil och typ försökte halvligga lite? Kunde du gå till bilen isåfall och till förlossningen sen?

Varken jag eller min sambo har körkort eller bil tyvärr, tanken är att min pappa ska skjutsa in om han kan men annars lär det bli taxi.. Men förlossningen på det sjukhuset där jag ska föda ligger allra längst bort så det blir en bit att gå isåfall..

Nu hoppas jag ju såklart att vattnet inte ska gå och att förlossningen inte ska starta innan jag har tid för snitt :)

Men med andra barnet startade det med att vattnet gick (iförsej i vecka 39+5, slutade med akutsnitt sen av andra anledningar) så är lite orolig..

Första förlossningen startade med värkar i vecka 38+5 (slutade med sugklocka) då gick inte vattnet förrän precis i slutet när jag hade krystvärkar.

• cosinus
    Anonym (Ts) skrev 2022-01-18 09:51:12 följande:

Tack för svaret cosinus!

Har problem med att citera inlägg på FL just nu..

Vad bra att allt gick bra :)

Du behövde inte åka in till sjukhuset med ambulans? Läste nånstans att det kan behövas .. Eller åkte du bil och typ försökte halvligga lite? Kunde du gå till bilen isåfall och till förlossningen sen?

Varken jag eller min sambo har körkort eller bil tyvärr, tanken är att min pappa ska skjutsa in om han kan men annars lär det bli taxi.. Men förlossningen på det sjukhuset där jag ska föda ligger allra längst bort så det blir en bit att gå isåfall..

Nu hoppas jag ju såklart att vattnet inte ska gå och att förlossningen inte ska starta innan jag har tid för snitt :)

Men med andra barnet startade det med att vattnet gick (iförsej i vecka 39+5, slutade med akutsnitt sen av andra anledningar) så är lite orolig..

Första förlossningen startade med värkar i vecka 38+5 (slutade med sugklocka) då gick inte vattnet förrän precis i slutet när jag hade krystvärkar.

Barnet i fråga fyller 14 i vår och redan då var det extremt få landsting som ff hade kvar direktiven om ambulans för rörliga bebisar där vattnet gick. Mitt landsting hade tagit bort det flera år tidigare. Så ja, jag gick till bilen men låg i bilen, gick till förlossningen och sen kollades han ju med ctg och allt såg bra ut.
  • Anonym (Ts)

Tack för svaret!
    Bra att allt gick bra :)

Ja hade det varit så att jag behöver ringa ambulans om vattnet går borde ju BM sagt något så det är nog inte så då.. man kan bli lite uppskrämd när man googlar saker ju.. 
    Får ju hoppas att vattnet inte går men om det skulle göra det får jag ringa förlossningen och fråga hur jag ska göra.. ska fråga BM nästa gång också men ska inte dit igen förrän 28/1..

• Anonym (Trean)

Hej! Min trea var rörlig ända till förlossningen.
    Var på BVC samma dag hon föddes vid 12-tiden för vanlig kontroll. Inget tydde på att förlossningen var på gång. Kl 19 på kvällen föddes hon. 

• Anonym (4)

Hade så vid fjärde och när vattnet gick en vecka efter bf blev det ambulans så jag kunde ligga. 

• Anonym (Ts)

Tack för svaren!
    Kan ju tyvärr inte citera :/ Men anonym (4), när var det? Vet du om man fortfarande bruka behöva åka ambulans om det händer? 

• Anonym (4)
    Anonym (Ts) skrev 2022-01-18 13:32:28 följande:

Tack för svaren!
    Kan ju tyvärr inte citera :/ Men anonym (4), när var det? Vet du om man fortfarande bruka behöva åka ambulans om det händer? 

Det var 2003. Kan inte tänka mig att det är andra regler nu. Navelsträngen kan ff klämmas fast under barnet fast det är 2022. 
    Klara regler för mig: vattenavgång=ambulans. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (4) skrev 2022-01-18 13:36:29 följande:
    Det var 2003. Kan inte tänka mig att det är andra regler nu. Navelsträngen kan ff klämmas fast under barnet fast det är 2022. 
    Klara regler för mig: vattenavgång=ambulans. 

Tack för svaret!
    Ska nog ringa MVC eller förlossningen och fråga.. bra att veta hur jag ska göra om det skulle hända.. 

Vilken vecka var du i när du födde? Och var allt ok med barnet när du kom in? 

• mamaleona
    Anonym (Ts) skrev 2022-01-18 13:32:28 följande:

Tack för svaren!

Behövs inte ambulans vid vattenavgång. Ev vid tvärläge, men då säger nog läk till om saken.
  • elmadumle

Första barnet fixerade sig inte förren långt in på förlossningen, vattnet gick hemma så mannen fick ringa till förlossningen och fråga hur vi skulle göra angående navelsträngen. Ta det lugnt var svaret, och åk in i lugn o ro. Det här var 1990. Där kollades givetvis allt ordentligt, fick en bäckenbedömning av läkare som konstaterade att jag hade så gott om plats i bäckenet att när barnet rörde sig så "åkte hon tillbaka", det dröjde länge innan hon sjönk så långt ner att hon fixerade sig. 

• Anonym (4)
    Anonym (Ts) skrev 2022-01-18 13:40:36 följande:

Tack för svaret!
    Ska nog ringa MVC eller förlossningen och fråga.. bra att veta hur jag ska göra om det skulle hända.. 

Vilken vecka var du i när du födde? Och var allt ok med barnet när du kom in? 

Skrev det. En vecka över.
  • Anonym (4)
    Anonym (4) skrev 2022-01-18 15:13:11 följande:
    Ja inga problem med honom. 5 100 gr
  • Anonym (Ts)
    Anonym (4) skrev 2022-01-18 15:13:11 följande:
    Tack för svaret! Förlåt missade det, vad bra att allt gick bra :) 
  • Anonym (Ts)
    elmadumle skrev 2022-01-18 14:50:24 följande:

Första barnet fixerade sig inte förren långt in på förlossningen, vattnet gick hemma så mannen fick ringa till förlossningen och fråga hur vi skulle göra angående navelsträngen. Ta det lugnt var svaret, och åk in i lugn o ro. Det här var 1990. Där kollades givetvis allt ordentligt, fick en bäckenbedömning av läkare som konstaterade att jag hade så gott om plats i bäckenet att när barnet rörde sig så "åkte hon tillbaka", det dröjde länge innan hon sjönk så långt ner att hon fixerade sig. 

Tack för svaret! Bra att allt gick bra för dig :) Hur långt gången var du när du födde?
    Jag hoppas ju såklart att ingenting ska starta innan jag har tid för snitt 9 dagar innan BF men man vet ju aldrig .. 
Svar på tråden Huvudet fortfarande rörligt i vecka 37, fler?