• Anonym (Tonis)

Någon såga i blåbetong

Hej
    konstig fråga här men min fråga lyder. Mina föräldrar har tagit bort vägg med blåbetong o det var ett tag sedan. Väggen är borta i de har städat rent men jag är rädd för att ta ditt min lilla. Kan blåbetongsdammet vara en fara för min lilla? Vem kan svara på sånt?

• Svar på tråden Någon såga i blåbetong
  • Anonym (Ytong eller vad?)

Vad är det för blåbetong? är den ens radonhaltig? Det är ju långt ifrån säkert. Och i så fall, hur mycket? det varierar oerhört och väldigt långt ifrån all blåbetong innebär någon risk alls.

Om så är fallet så är det ändå ingen fara med en exponering. Grejen med radon är att lungcancerrisken ökar när man utsätts regelbundet (hela dagar, länge). Är man rökare så ökar det ytterligare. Att exponera en frisk person tillfälligt är inga bekymmer, och som sagt - där kanske inte ens finns radon.
    Speciellt om de nu städat bort stenarna, då finns där ju inget som fäller ut gas längre.

Nähenej men skit i det då. Varför starta en tråd?

• Anonym (X)

Virvlar det fortfarande runt som tusan?
    I så fall ska du eller någon annan inte vara där därför att det aldrig är nyttigt att andas in damm oavsett vilket material det finns i dammet.

Damm som lagt sig är ofarligt dam förutom när det är berikat med radioaktivitet. Men jag förmodar att de inte bor vid bassängen i ett kärnkraftverk och det är där de borrat?
    Jag gissar att det är så men kan ju såklart ha fel.

klyban skrev 2022-01-19 09:44:38 följande:

Asbest antar vi.

Och TS har de gjort klart arbetet och städat, så borde det vara lugnt.
    Men barn, tänk på barnpuder ala talk, det innehåller också asbest.

Blåbetong har aldrig överhuvudtaget haft någonting alls med asbest att göra.
  • LadyJane
    klyban skrev 2022-01-19 09:44:38 följande:

Asbest antar vi.

Och TS har de gjort klart arbetet och städat, så borde det vara lugnt.
    Men barn, tänk på barnpuder ala talk, det innehåller också asbest.

Och bevisen på dina påstående att barnpuder innehåller asbest kommer du att redovisa med en länk förmodar jag?
  • klyban
    LadyJane skrev 2022-01-19 09:55:34 följande:
    Och bevisen på dina påstående att barnpuder innehåller asbest kommer du att redovisa med en länk förmodar jag?

Inte nu, men talk man bryter är aldrig fri ifrån asbest, finns en del stämningar i USA om detta och en del vuxna som överdrivit använt detta.
    Och tillverkare har ljugit en del, vi pratar om små mängder.

Om denna länk ger dig det du önskar är jag inte helt säker på, har inte gått över den länken till fullo.
    www.asbestos.com/products/talcum-powder/

Anonym (Ytong eller vad?) skrev 2022-01-19 09:49:51 följande:
    Blåbetong har aldrig överhuvudtaget haft någonting alls med asbest att göra.

Blandade ihop detta inser jag, och tror det beror på att gammal blåbetong ibland är i anslutning med asbest i övriga konstruktionen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • LadyJane
    klyban skrev 2022-01-19 10:22:57 följande:

Inte nu, men talk man bryter är aldrig fri ifrån asbest, finns en del stämningar i USA om detta och en del vuxna som överdrivit använt detta.
    Och tillverkare har ljugit en del, vi pratar om små mängder.

Om denna länk ger dig det du önskar är jag inte helt säker på, har inte gått över den länken till fullo.
    www.asbestos.com/products/talcum-powder/

Du "glömde" att nämna att asbest och andra extremt farliga ämnen finns mest överallt i mycket små mängder. Även du har en del asbest även om du inte exponerats för det. För att det är naturligt förekommande. I små mängder.

Att någon blir stämd i USA är knappast ett mått på om något är bra eller dåligt utan är en effekt av hur deras rättssystem fungerar.

Ja, jag ville se varifrån du hämtar din information och hur källkritisk du är.
    "We are Patient Advocates who provide exclusive services to help mesothelioma patients and their loved ones through every step of their journey."
    Det handlar med andra ord inte om objektiv fakta utan subjektiva vinklingar för att deras klienter ska kunna stämma skjortan av så många aktörer som möjligt.
  • klyban
    LadyJane skrev 2022-01-19 10:55:06 följande:
    Du "glömde" att nämna att asbest och andra extremt farliga ämnen finns mest överallt i mycket små mängder. Även du har en del asbest även om du inte exponerats för det. För att det är naturligt förekommande. I små mängder.

Att någon blir stämd i USA är knappast ett mått på om något är bra eller dåligt utan är en effekt av hur deras rättssystem fungerar.

Ja, jag ville se varifrån du hämtar din information och hur källkritisk du är.
    "We are Patient Advocates who provide exclusive services to help mesothelioma patients and their loved ones through every step of their journey."
    Det handlar med andra ord inte om objektiv fakta utan subjektiva vinklingar för att deras klienter ska kunna stämma skjortan av så många aktörer som möjligt.

Du pratar om källkritik och när jag berätta jag inte hunnit kolla på länken, vad ska det ge oss?

Vill du ta reda på detta så sök på Johnson & Johnsson och de tusentals fall handlar om här och deras skador av att använda talk, jag har inte uppdaterat mig på ämnet sedan det kom i allmän dager.
    Och de sade att när man bryter talk, så är det mot omöjlig att inte få med asbest och att Johnson & Johnson vetat om detta i decennier och använt för oprecisa mätinstrument om jag minns rätt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (X)
    klyban skrev 2022-01-19 11:44:01 följande:

Du pratar om källkritik och när jag berätta jag inte hunnit kolla på länken, vad ska det ge oss?

Vill du ta reda på detta så sök på Johnson & Johnsson och de tusentals fall handlar om här och deras skador av att använda talk, jag har inte uppdaterat mig på ämnet sedan det kom i allmän dager.
    Och de sade att när man bryter talk, så är det mot omöjlig att inte få med asbest och att Johnson & Johnson vetat om detta i decennier och använt för oprecisa mätinstrument om jag minns rätt.

Därför att du påstår saker.
    Så du menar att du bara hittar på saker för att det låter bra?
    Tja, det gjorde inte att du framställde dig som mer trovärdig.

Minns du vad jag sa om amerikanskt rättssystem? Återge det med egna ord tack.
  • klyban
    Anonym (X) skrev 2022-01-19 11:48:10 följande:
    Därför att du påstår saker.
    Så du menar att du bara hittar på saker för att det låter bra?
    Tja, det gjorde inte att du framställde dig som mer trovärdig.

Minns du vad jag sa om amerikanskt rättssystem? Återge det med egna ord tack.

Det enda jag berättade var att jag inte visste jag hade rätt källa, vad i detta är svårt och förstå?
    Och hur kan man vara mer trovärdig än att berätta man inte är säker det är rätta uppgifter och att man inte vet om det berättar just vad som skett.

Svar på tråden Någon såga i blåbetong