Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag tycker det är rätt bra som det är, ser inga större hinder.

• Postman
    Jemp skrev 2022-01-19 17:42:21 följande:

Jag gillar rollen kyrkan har som inte enbart öppen för troende utan även en del samhällsansvar, tex gällande gemenskap, öppna förskolor, biståndsarbete osv. Det är den främsta anledningen till att jag är medlem. 

Samma här, bra sagt. Känner så också och det är också min främsta anledning till att jag fortfarande är medlem.
  • Postman
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 18:37:36 följande:
    Den skulle kunna ha en hel del öppen verksamhet även om man genomförde den reform jag föreslår - dvs att göra det som det är i andra europeiska länder med vigslarna, där de juridiskt giltiga vigslarna är de borgerliga. Glad
    Nej jag ställer mig skeptisk till det både ur ett ekonomiskt och troende perspektiv. Risken är att det utvecklas till en grupp endast tillgängligt för de invalda och med en risk att extremismen skulle bli allt mer påtagligt. Man skulle också få skära i verksamheten kraftigt. Det är vad jag tror i alla fall. 
  • Postman
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 19:39:03 följande:
    Men har det verkligen blivit så i andra europeiska länder ? Jag är absolut beredd att skära en del. Men sen tror jag att man även kan få medlemmar  genom att vara andligt relevant. Tex Pauli i Göteborg kan ha 200 pers på en vanlig gudstjänst. De satsar på en stark förkunnelse, en levande församling.
    Jag har ingen kunskap om hur det ser ut utomlands. Jag förstår din tanke och kan till viss del hålla med att man vill arbeta för att det verkligen är troende och engagerade människor i kyrkan men jag är samtidigt lite skeptisk för jag vill inte att det bara ska bli en klubb för inbördes beundran och nästintill sektliknande aktiviteter.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige