Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Är inte med i Svenska Kyrkan av den enkla anledningen att dom är för politiskt aktiva. En del präster och ärkebiskopar kunde med fördel sluta i Svenska Kyrkan och börja jobba som politiker istället.

Håller även med om att kyrkovalet är ett problem. Saknar "Pastor Jansson" ibland. :P

Angående äktenskapet så anser jag att kyrkan ska ha rätt att viga. Det är möjligt att inte alla som gifter sig tror på gud. Men vill du övertyga någon om att din sak är rätt så måste du bjuda in dom i ditt hus. Ett heligt löfte är dessutom ett heligt löfte. Och jag tror de flesta väger det tyngre i en kyrka än framför ljughuset (rådhuset).

Det var ju så man fick folk religiösa från början. Ceremonier och annat som gjorde kyrkan helig och viktig. Det prästen sa längst där framme förstod nog folket mindre av. Särskilt på den tiden när dom prata latin.

Någon mer historiekunnig får korrigera mig om jag har något sakfel. Det här kommer från mitt minne. Inte google.

• Friger
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 17:22:53 följande:

Jag håller delvis med dig, och delvis inte. En del biskopar o präster driver partipolitik och borde inte vara på sina poster om de inte ändrar inställning och kurs. Däremot finns det som jag ser det på lokalplanet åtskilliga bra församlingar. I en del församlingar förkunnas och tros kristen tro, men bara en spårvagnshållplats bort kan det förkunnas politik och genus.

Men så länge det finns väldigt fina församlingar, t.ex. Pauli Göteborg, så har jag hopp om samfundet, och jag sitter i kyrkofullmäktige för att förändra.

Bjuda in i huset gör man till gudstjänsterna. Där ska alla vara välkomna, men erfarenheten visar att många som bjuds in o gifter sig kyrkligt ändå inte kommer till tro, Det har inte blivit någon folkväckelse trots att det funnits en tid då de flesta som gifte sig gifte sig kyrkligt. Det fungerande inte.

Jag menar att receptet är att göra som i de församlingar där det finns ett starkt andligt liv - t.ex. Göteborg Pauli, där det kan sitta 200 på en vanlig söndagsgudstjänst. Där satsar de på en stark gedigen förkunnelse. Det märks att där finns levande tro, ett levande böneliiv , och DET väcker nyfikenhet hos andligt intresserade, för det FINNS en andlig hunger i Sverige. Den FINNS, och där det ges tjänlig andlig föda kan mycket märkliga saker ske. Jag har sett detta med egna ögon. 

De kyrkliga förrättningarna har inte hjälpt. De har inte gjort Sverige kristet. Lite elakt har någon sagt att svensken kommer till krkan 4 gånger, och 2 av gångerna bärs man in.

Okej, jag läser vad du skriver angående variationen av politiskt och mindre politiska gudstjänster. Jag tror dig. Du verkar ju inte vara typen som ljuger särskilt mycket. Vill du lära dig så kan jag säkert hålla kurs inom ämnet.

Men sådana som jag ser inte det du berättar. Vi ser "flummet".

Vadå inte fungerar med att komma till tro? Hur vet du det? Visst att kyrkan tappar medlemmar. Men om man inte hade alla dom här aktiviteterna som dop, konfirmation, bröllop och begravning. Så skulle kyrkan kanske förlorat ännu fler medlemmar? Reklam är aldrig dåligt. Även om inte alla köper din produkt.

Detta under förutsättning att gudstjänsten var bra. Har några sådana positiva bestående minnen personligen. Minns särskilt en begravning jag var på. Mycket värdig och fin begravning. Klart bättre än det dike mina barn lovat mig.

Tror att om kyrkan bara ansträngde sig att hålla sig politiskt neutrala och fokusera på tron så tror jag att dom skulle vinna en hel del anhängare. Jag skulle gå med på en gång. Även om jag skulle behöva en längre session av bikt innan jag blir accepterad. Sen skulle väl biktfadern antagligen behöva lite professionell terapi efteråt. Men sen efter det skulle ni ha en medlem ytterligare.
  • Friger
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 18:20:48 följande:

Jag håller helt o fullt med dig om att politiken måste bort, och att fokus ska ligga på tron, och jag har säkert minst lika mycket att bikta som du. Jag är SANNERLIGEN INGET moraliskt föredöme. Däremot tror jag att mina synder är sonade utav Kristus. VÄLKOMMEN som medlem om du är intresserad. Det är JUST intresserade medlemmar Sv K behöver som jag tänkt om saken.

Jag talar inte om antalet formella medlemmar. Medlemskapet på papperet säger inget om var indivderna står i andlig mening. Jag talar om att det är en liten minoritet av folket, och även av Sv. K:s medlemmar som lever som kristna i vardagen. Komma till tro ? Ja, det ver det jag gjorde när jag var 16. Jag är barndöpt vid 2-3 månaders ålder, men jag var absolut ingen kristen innan jag var 16. Då fick jag förtroende för Kristus, lita på honom. Jag började tro att han faktiskt är världens frälsare, och ville följa honom. Som den ende i familjen började jag gå på gudstjänster - vara aktiv i min församling av Svenska Kyrkan.

Det är inte bara det att inte alla "köper produkten". Det är väldigt få som köper produkten, och med många helt sekulära medlemmar, som väljer företrädare som är inne på en liknande linje, påverkas kyrkans möjligheter att vara radikal och andligt verkligt intressant och spännande negativt som jag ser det..

Haha Jag tvivlar. Mina synder lär väl för övrigt söka upp mig så småningom oavsett vad jag gör. Tror jag har si så där 10-15 år kvar innan det smäller. Det jävligaste är att jag inte ångrar mig. Så det går inte att förlåta.

Vi får hålla tävling i omoral vid tillfälle! Vinner du över mig så bjuder jag på en kopp kaffe. Förlorar du så får jag din bil.

När du börjar skilja antalet formella medlemmar mot aktiva medlemmar så  tror jag dina synder börjar bli verkligt svåra. Skulle ekonomiavdelningen få nys om saken skulle du förmodligen brännas på bål. Budgeten skulle ju antagligen krympa en del om kyrkan slutade ta in medlemmar genom tidigt dop.

Jo, visserligen. Det är sekulära tider. Men det kan slå om. Vetenskap och tro utesluter inte varandra som en del tycks tro. Och får du över huvud taget inte ut ditt budskap så kommer du aldrig locka någon. Det är inte för inte som Jehovas springer runt och knackar dörr.

Just nu har du ju ärkebiskopar som glider på svaret när dom får frågor om den egna tron. Sånt hjälper ju inte frälsandet direkt.

Jag är varken döpt eller konfirmerad. Mina barn hemma är däremot döpta. Har länge tänkt att gå med i Kyrkan men avstått på grund av aktivismen. Jag tror visserligen på många av budskapen dom framför men inte på det extrema sätt dom praktiserar det på. Dom utesluter alla som inte är lika extrema i sin retorik. Det är lite Monty Python över det hela.

Men jag kanske ska ge det ett försök. Jag ska allvarligt överväga saken. Skulle jag kanske slippa det där diket också.
  • Friger
    SweeneyToad skrev 2022-01-19 18:32:25 följande:
    Förlovning har dock inget med endast ringbyte att göra. 
    Förlovning är ett sätt att smita undan äktenskap ytterligare något år.
  • Friger
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 19:50:09 följande:

Ha ha ha. jag är frestad att anta denna tävling, men nån bil jag inte, så det får bli nåt annat. Jag skiter fullständigt i ekonomiavdelningen. Glad  Sant att vetenskap o tro inte utesluter varandra. Jag är civilingenjör och adjunkt i naturvetenskapliga discipliner,, och troende kristen sen jag var 16. Jag har också erfarenhet av det övernaturliga. Jag vet vad som jag har sett med mina egna ögon av den arten.  (Jag menar absolut att klassisk kristen tro totalt sett tycks komma närmare svaren på de stora livsfrågorna än både ateism och andra religioner. Däremot säger jag inte att alla andra religioner har fel i varje enskild fråga. Långt ifrån allting i dem strider mot min kristna tro.)

Ja, Jackelén har jag varit missnöjd med, men hon överraskade positivt i ett par frågor nu under förra året,. Hon kritiserade faktiskt partipolitiken. Göteborgsbiskopen gjorde mig besviken midnattsmäsan julen 19 i Göteborgs domkyrka - typ inte ett ord kristet budskap, helt anpassat till sekulära tillfälliga kyrkobesökare, inget  evangeliskt.

Synd, jag hade gärna velat ha en till bil, får bli något mindre då! :P

Pluggade teknisk fysik i min ungdom men hoppade av och blev vanlig ingenjör. Något jag ångrar idag.

Det var nog mitt intresse för fysik och astronomi som fick mig att få upp ögonen för Gud. Alla paradoxer som finns överallt. Det är mycket som egentligen pekar på en intelligent skapare. Det enda egentliga alternativet är att man inför oändligheter för att lösa problemet med hur osannolikt allt är.

Börjar man jobba med oändligheter för det med sig andra problem. Då ska man ju i princip gå och bli buddist istället.

Fast någon god kristen är jag ju inte försiktigt uttryckt.

Jackelén och dom där... Känns som att dom kidnappat kyrkan för andra skäl än religiösa. De är en starkt bidragande orsak att jag inte går med i kyrkan. Har vi något tillfälle kollat om det finns vettiga alternativ som inte är sekt. Sekter ska man starta, inte ansluta till. Men det dog väl där.
  • Friger
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 16:15:44 följande:
    Jodå, jag VET allt det där. Jag har haft mitt eget lilla svärmeri för Katolska kyrkan, när jag var i tonåren, och påbörjade även konverteringskursen.

Men frågan är då om det är bättre, att vissa är så rädda för att gifta sig, på grund av att de tror att de inte får skilja sig, att de inte vågar ge sig in i något förhållande alls? Under sina bästa, mest fruktsamma år? Observera att Katolska kyrkan inte heller accepterar egensex...
    sextiotalist skrev 2022-01-20 16:04:20 följande:
    Kommer aldrig ske i den svenska kyrkan, du behöver aldrig ange orsak till skilsmässa i Sverige, varför ska du ha kravet i detta i Svenska Kyrkan?
    Inte till skilsmässa, det går ju genom myndigheter och i Sverige går det mycket snabbt och lätt att få skilsmässa. Det tar aldrig mer än ett halvår, inte ens om det finns små barn.

Men om en av parterna sedan önskar gifta om sig i kyrkan, så skulle kanske vigselprästen kunna syna skälen till den tidigare skilsmässan? Eller någon över honom i den kyrkliga hierarkin. För jag tycker också att det blir löjeväckande när folk envisas med att uttala de heliga löftena i kyrkan, bryter dem efter ett par år, återkommer ett halvår senare med ny partner och hela balunsen som hör till ett stort kyrkbröllop... och detta upprepas * 3 eller 4. Jag menar, har man brutit vigsellöftena en gång, så kanske man ska hålla sig till borgerliga ceremonier i fortsättningen, som inte inbegriper eviga löften? I stället för att ta bort vigselrätten helt för Svenska kyrkan.

Är det så många som gifter sig så många gånger då? Är inte det påståendet något du bara slänger ur dig?

Så har man brutit löftena en gång så får man ingen ny chans? Är man för evigt förtappad då?

Om jag skulle gifta mig en andra gång skulle jag inte vilja dra dit hela släkten en gång till. Skulle ni göra det?
  • Friger
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-21 15:53:36 följande:
    Nu KAN vi ju gifta oss borgerligt i Sverige, och de juridiska följderna blir precis desamma, plus att du kan tala om din partner som "din hustru" eller "din make" (vilket är viktigt för många) och ha de där ringarna på fingret. Så jag ser inte riktigt varför det skulle vara så hemskt. Det FINNS en viss löjes-faktor över att stå i kyrkan och upprepa samma heliga löften till nya partners igen och igen och igen... "den HÄR gången ska jag hålla dem!". Och det borde man inse själv.

Jodå, jag vet folk som har gift sig så många gånger som fem stycken - i kyrkan varje gång... Och vid ett tillfälle var bröllopet en exakt kopia av bröllopet närmast innan: samma kyrka, samma festlokal, samma meny, samma tärnor, samma brudklänning, ungefär samma gäster. Det vara bara brudgummen som var en annan.
    Du vill med andra ord ha en regel på 1 gång?

5 gånger? Tror du pratar om extremfallen. Inte det som är normalt... Var dom skådespelare? Jag gillar idén om att återanvända. Tyvärr tror jag ingen av de tjejer jag hittills träffat är så pigga på tanken att använda mitt ex kläder. Särskilt inte brudklänningen. Kanske om jag nämner att hon bara behöver gå ner 3-4kg för att passa i den?
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige