Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 17:22:53 följande:
Jag håller delvis med dig, och delvis inte. En del biskopar o präster driver partipolitik och borde inte vara på sina poster om de inte ändrar inställning och kurs. Däremot finns det som jag ser det på lokalplanet åtskilliga bra församlingar. I en del församlingar förkunnas och tros kristen tro, men bara en spårvagnshållplats bort kan det förkunnas politik och genus.
Men så länge det finns väldigt fina församlingar, t.ex. Pauli Göteborg, så har jag hopp om samfundet, och jag sitter i kyrkofullmäktige för att förändra.
Bjuda in i huset gör man till gudstjänsterna. Där ska alla vara välkomna, men erfarenheten visar att många som bjuds in o gifter sig kyrkligt ändå inte kommer till tro, Det har inte blivit någon folkväckelse trots att det funnits en tid då de flesta som gifte sig gifte sig kyrkligt. Det fungerande inte.
Jag menar att receptet är att göra som i de församlingar där det finns ett starkt andligt liv - t.ex. Göteborg Pauli, där det kan sitta 200 på en vanlig söndagsgudstjänst. Där satsar de på en stark gedigen förkunnelse. Det märks att där finns levande tro, ett levande böneliiv , och DET väcker nyfikenhet hos andligt intresserade, för det FINNS en andlig hunger i Sverige. Den FINNS, och där det ges tjänlig andlig föda kan mycket märkliga saker ske. Jag har sett detta med egna ögon.
De kyrkliga förrättningarna har inte hjälpt. De har inte gjort Sverige kristet. Lite elakt har någon sagt att svensken kommer till krkan 4 gånger, och 2 av gångerna bärs man in.
Okej, jag läser vad du skriver angående variationen av politiskt och mindre politiska gudstjänster. Jag tror dig. Du verkar ju inte vara typen som ljuger särskilt mycket. Vill du lära dig så kan jag säkert hålla kurs inom ämnet.
Men sådana som jag ser inte det du berättar. Vi ser "flummet".
Vadå inte fungerar med att komma till tro? Hur vet du det? Visst att kyrkan tappar medlemmar. Men om man inte hade alla dom här aktiviteterna som dop, konfirmation, bröllop och begravning. Så skulle kyrkan kanske förlorat ännu fler medlemmar? Reklam är aldrig dåligt. Även om inte alla köper din produkt.
Detta under förutsättning att gudstjänsten var bra. Har några sådana positiva bestående minnen personligen. Minns särskilt en begravning jag var på. Mycket värdig och fin begravning. Klart bättre än det dike mina barn lovat mig.
Tror att om kyrkan bara ansträngde sig att hålla sig politiskt neutrala och fokusera på tron så tror jag att dom skulle vinna en hel del anhängare. Jag skulle gå med på en gång. Även om jag skulle behöva en längre session av bikt innan jag blir accepterad. Sen skulle väl biktfadern antagligen behöva lite professionell terapi efteråt. Men sen efter det skulle ni ha en medlem ytterligare.