Inlägg från: Anonym (LS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LS)

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag tänker att jag är en tämligen typisk medlem i Svenska kyrkan. Döpt, konfirmerad, gift och med plan att begravas i min församling. 
    Dock inte speciellt aktiv i kyrkan. Gudstjänst sporadiskt.

Personligen tycker jag inte det behövs ytterligare administration i samband med en vigsel och ser faktiskt inte någon poäng med att det skulle behövas två cermonier för att vissa blir stötta av vad de uppfattar som hyckleri.  

Själv reagerar faktiskt på att ett parti driver frågor och sen samtidigt uppger att de tycker att det inte ska drivas politik i kyrkan. Om nu det finns majoritet till en förändring inom kyrkan, eller inom staten kommer det ju bli en förändring. Som det är nu så tror jag många faktiskt uppskattar en ordentlig vigsel där man både lovar Gud och faktiskt får ett lagligt äktenskap.

• Anonym (LS)

Vill också tillägga att det faktiskt finns problem när vigslar faktiskt inte resulterar i att man är gift rent lagmässigt. För vissa blir det faktiskt ett sätt att kringgå de rättigheter ett äktenskap faktiskt medför.

Det förekommer ju faktiskt att folk som tillhör vissa grupper/församlingar "bara" är gifta inför Gud, men sambo i lagens mening. Man tycker inte det behövs mer. Innan man hamnar i situationer där det faktiskt har oerhörd betydelse.

• Anonym (LS)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:10:52 följande:

För det 1:a så säger jag inte att det behövs 2 ceremonier. Ute i länder i Europa är det bara den borgerliga som är obligatorisk. De som sen vill kan ha en kyrklig akt också. Det finns flera skäl att jag vill ha det som i andra länder än att  jag tycker det är hyckleri att gifta sig kyrkligt bara av tradition. Det som fungerar i andra länder borde väl fungera här?

För det 2:a : Med parti menar jag de allmänpolitiska partierna, inte en rent kyrklig nomineringsgrupp som står utanför de vanliga politiska partierna, och bara finns inom kyrkan och bara arbetar med de kyrkliga frågorna. I vanliga politiska val röstar jag på vanliga partiers kandidater, men inte inom kyrkan dock. Felet är när partiapparater utanför kyrkan nominerar och påverkar inom kyrkan.

För det 3:e är det ju just förändring jag arbetar för. Den kommer inte automatiskt. Frågorna måste ju drivas om något ska ske..

1) Självklart blir det två cermonier för de par som faktiskt vill ha en kyrklig välsignelse. Bara för att det fungerar på ett visst sätt i andra länder så betyder det inte att det sätt som det fungerar i Sverige är sämre. Du tänker att kyrkan inte ska ägna sig åt myndighetsutövning, personligen tycker jag det går alldeles utmärkt och att de sköter sitt uppdrag.

2) Självklart tänker du som företrädare ur en grupp att den är bättre. Själv tycker jag att det inte är ett dugg konstigt att stora partier också är aktiva i kyrkan. Så länge som de är tydligt vad gruppen vill och företräder tycker jag att gruppen faktiskt får lägga upp sitt sätt att driva politik på ett sätt som passar dem. 

3) Självklart behöver förändring komma någonstans ifrån. Men kyrkans medlemmar vill ju olika. Personligen tycker jag att detta inte är en högprioriterad fråga.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige